Utrustning för nh träning

S

Soul

Jag letar efter utrustning till nh träning.
Det jag letar efter nu är den "förlängda armen" en slags piska som ser ut att vara nästan lika lång som hästen, den ska vara så lång så att man kan peta på hästens alla kroppsdelar trots att man står framför hästen. (menar då en häst på ca 150-160.)
Har sett att det används lite olika piskor, därav min beskrivning.

Sedan letar jag också efter långa grimskaft, det jag har hittat som längst är 3,5 m men jag är ute efter längre, minst 4 m...

Sv: Utrustning för nh träning

För att kunna kommunicera med din häst (vilket NH innebär) behöver du din egen kropp. Inget annat. Visst kan ett långt grimskaft vara bra om du saknar inhägnad att arbeta i i början, men det är inget nödvändigt. Enklast att få tag i på valfri båtaffär med rep på metervara och sen tränsa på en egen krok.

Om man nödvändigtvis vill ha en pinne så funkar ett sly alldeles utmärkt. Eller varför inte ett dressyrspö.

Att man ska ge hundratals kronor för en pinne med snöre på för att kunna kommunicera med sin häst, det är bara lyckad amerikansk marknadsföring:grin:

/Migo
"NH-tränare" utan dyr utrustning.

Haha! Alla är inte så händiga som du :p jag skulle då aaaaldrig kunna "tränsa på" en krok på ett snöre.. :rofl:

TS: jag har köpt mina grejer på www.dalpraktiken.se, de gör lite billigare, men bra, kopior på de där dyyyra fina grejorna man kan köpa i USA :idea:

Ja, absolut. Jag rider både med stång och kapson på min när vi dressyrar på allvar. Men att tro att man behöver köpa dyra specialsaker är en rest av vissa tränares marknadsföring av "mirakelredskap". NH är något man gör tillsammans med sin häst, inte med pinnar, specialgrimmor och färgmatchade benlindor. Det funkar med en vanlig grimma och en longerlina i början, innan man kommit till den kommunikationen som krävs för markarbete löst.

Tack för era svar.
Jag hittade ett långt grimskaft på hööks, det var säkert 4-5 meter, så det slog jag till på.
Sedan köpte jag en körpiska (har dressyrpriska hemma redan) som jag tycker kan vara bra att använda för beröring vid ben osv iaf nu i början, har studerat mycket videos på nätet och sett många använda den metoden, man vill ju själv inte stå och greja med benen innan man vet lite hur hästen reagerar.

Nu ska jag bara gå en nh kurs i juni och innan dess hoppas jag på att kunna få hem en nh tränare som får visa lite extra på just min häst innan jag börjar själv.

Senast ändrad av en moderator:

För att kunna kommunicera med din häst (vilket NH innebär) behöver du din egen kropp. Inget annat. Visst kan ett långt grimskaft vara bra om du saknar inhägnad att arbeta i i början, men det är inget nödvändigt. Enklast att få tag i på valfri båtaffär med rep på metervara och sen tränsa på en egen krok.

Om man nödvändigtvis vill ha en pinne så funkar ett sly alldeles utmärkt. Eller varför inte ett dressyrspö.

Att man ska ge hundratals kronor för en pinne med snöre på för att kunna kommunicera med sin häst, det är bara lyckad amerikansk marknadsföring:grin:

/Migo
"NH-tränare" utan dyr utrustning.
:bow::bow::bow:

Tanken med carrotsticken är att den ska vara hyfsat hård så man inte "kan" snärta med den, däremot får man en väldigt precis och tydlig signal fram till hästen utan att behöva snärta..

Typ såhär, om jag ska killa/knacka/peta på benet för att hästen ska lyfta.
Om den inte lyfter så kan jag stegvis knacka hårdare, tillslut kan man knacka ganska rejält hårt utan att ens kroppsspråk säger "piska" om du fattar vad jag menar? Så lyfter hästen tillslut.
Men med en dressyrpisk eller liknande så klarar man bara den allra lättaste beröringen samt att man kan peka med den, behöver man förstärka knackningen så blir det ganska snart en piskande rörelse..
Känns svamligt det där.. men, men, har man en känslig häst som gärna lyder bara man pekar eler berör så är det ju klart lättsammare med ett dressyrspö.

Var ska du på kurs? *nyfiken*

Jag håller helt med migo att du inte behöver några speciella atteraljer, eftersom kommunikationen ska bottna i ditt kroppsspråk. Vad du än har i din hand används det som förstärkning i de fall förstärkning skulle behövas.

Jag håller gärna en pinne i handen, speciellt när jag tränar hästar som jag redan har en relation med och därav kan utveckla kommunikationen till att innehålla mer. jag jobbar helst med körpisk då den är lätt att använda som förlängd arm men kan även framkalla svisch-ljud i luften. Det lilla snöret är inte ivägen utan istället praktiskt om man ska knyta fast t.ex. plastpåse på spöet. Behöver jag knacka kan jag hålla på mitten och knacka med "handtaget". jag tycker därför att det är ett ypperligt "allt-i-ett-spö".

Sedan köpte jag en körpiska (har dressyrpriska hemma redan) som jag tycker kan vara bra att använda för beröring vid ben osv iaf nu i början, har studerat mycket videos på nätet och sett många använda den metoden, man vill ju själv inte stå och greja med benen innan man vet lite hur hästen reagerar.

Vad menar du med det fetmarkerade?

Om jag får våga mig på en gissning skulle det kunna vara så att TS tex vill prassla med en påse kring hästens ben, då är det säkrare att knyta den på en pinne, än att stå där med påsen i handen (inom sparkavstånd).

Kanske är det en ohanterad häst som man inte tagit så mycket på benen på ännu? Då kan det också vara bra att börja med förlängda armen.

Om jag får våga mig på en gissning skulle det kunna vara så att TS tex vill prassla med en påse kring hästens ben, då är det säkrare att knyta den på en pinne, än att stå där med påsen i handen (inom sparkavstånd).

Kanske är det en ohanterad häst som man inte tagit så mycket på benen på ännu? Då kan det också vara bra att börja med förlängda armen.

Tack för svaret :)

Jag slutar dock aldrig förundras över vad folk hittar på med sina hästar :p

Min tanke också. Jag vet att det finns många eldsjälar här på buke som tar hand om hästar med brokig bakgrund (:bow::love:), men frågan är om man verkligen gör hästen en tjänst, om man själv är helt grön?
Många misstag som kunnat vara ogjorda.

Någonstans måste självklart all utbildning börja, men att läsa filosofin och ta hjälp av en mentor kommer förhoppningsvis före det att man börjar arbeta med aggressiva/vilda/ohanterade/"problem"hästar. Det kan bli farligt för alla inblandade om det inte finns genuin kunskap i grunden. (minns en olycka på en gård här i närheten, där hästägaren, efter att ha sett en NH-kurs med en då stor tränare, åkte hem för att "sätta sin hingst på plats". H*n fick åka ambulans och sprider efter det ut hur hemskt och värdelöst det är med NH.)

/Migo
som har fått lyxen att leva på detta:love:

Jag funderar mest på hur nödvändigt det är för gemene man att gå på hästen så direkt att man tycker sig se risker i hanteringen om man inte kan hålla sig/hästen på avstånd. Kan man inte isf vänta med att typ prassla med påsar runt benen innan hästen är såpass trygg att den inte flippar ur och kickar farligt? Varför inte ha det roligt och mysigt på det vis hästen är trygg med?

(väldigt generellt nu ja)

Min häst har lärt mig :D

Jag har inte övat ngn kommunikation på marken alls med honom men han var ändå den följsammaste på den enda NH kursen vi varit på, och att springa lös med mig på joggingturerna i skogen är inte heller ngt framövat. Det har bara kommit av den dagliga hanteringen :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 027
Senast: Efwa
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 797
Senast: Görel
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama