Utrustning för nh träning

Sv: Utrustning för nh träning

Ja det handlar ju egentligen inte så mycket om hästhantering, utan om människohantering. Vad hjälper det om vi köper en magisk pinne från usa om vi tror att den ska lösa våra bekymmer, istället för att jobba med oss själva.
Det enda kommunikation egentligen handlar om är "vem är du?" och "vem är jag?", och det är frågor som inte kommer att ändras bara för att föremålen i handen gör det. Redskap är bara beskrivande ord, och människan är duktig på att avleda uppmärksamheten från sin egentliga person med hjälp av ord, så för många är redskapet i början snarare ett hinder för att uttrycka det som är sant, innan de lär sig att jobba inifrån och ut. Först då blir redskapet en hjälp att förmedla sitt innersta budskap.

och hur många sådana ohanterade hästar träffar gemene man?

Man kan väl tex tänka sig att det kan vara ett säkert sätt att börja ta på benen på ett föl? Om man känner sig osäker på hur fölet kommer reagera?

Sedan kommer det en hel del importer som har lite olika erfarenheter kring hantering av benen.

Jag bara spekulerade i vad TS kan tänkas mena och vilja göra med sin häst. Om jag skulle prassla med en påse för första gången kring benen på min häst så skulle jag nog också föredra att ha påsen på en pinne... Även om hästen är både snäll och hanterad kan den ju reagera.

I andra fall kan det vara bra att använda sticken på benen för att man helt enkelt inte når på ett smidigt sätt.
När jag tex skulle ha min unghäst att kliva upp på ett traktordäck, då står jag ju upp och pekar vart han ska. Vill jag då förklara närmare genom att peta på hans ben som ska upp, så är sticken väldigt smidig :idea:

Klokt sagt, när vi började med NH insåg vi också ganska snart att det handlade om att lära OSS hur vi ska förmedla det vi vill. Och hur vi måste anpassa våra uttryck till hur hästen reagerar.

Det är tyvärr många som läser lite, kollar lite på "Mannen som dansar med hästar" (den med Redford, visst hette den så?) och tror att de ska kunna "sätta ner foten och få respekt från hästen". Och så blir de skadade. Eller så får de en livräddare häst, som jag fick :crazy:

Men när vi fick live-hjälp så var det ju inte NH det var fel på, det var min tolkning av hästen och min brist på kunskap om hur jag skulle prata med den som orsakade katastrofen. Min tolkning av Monty Roberts gjorde att hästen flydde(ur hagen faktiskt), Rosas tolkning av Pat Parelli gjorde hästen "tam" på bara en liten stund.

Det är magi, när man ser människor som förstår hästar. :love::bow:

Men nu blev det lite OT tror jag.. TS ville ju faktiskt bara ha lite råd om utrustning, förhoppningsvis blir det lite live-hjälp också så blir det nog bara bra :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 027
Senast: Efwa
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 797
Senast: Görel
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama