Milosari
Trådstartare
Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför, utan säger att han slåss helt oprovocerat. De ringer nästan varje dag och berättar att han har slagits, skrikit fula ord, räckt fulfingret etc. De har frågat oss hur de ska hantera honom, men vi vet inte. Vi känner bara delvis igen beteendet hemifrån. Sonen är mycket duktig på att förklara för oss föräldrar och säger att de andra barnen retar honom, och när han blir tillräckligt arg så tappar han förmågan att kontrollera sig själv. Han har lite dåligt självförtroende och tror att de andra barnen tycker att han är korkad. Detta verkar han inte ha förmåga att berätta i skolan, eller så är det ingen som frågar honom. Det är lite oklart. Han har aldrig riktigt haft några stora sociala skills, förmågan att interagera med andra barn har alltid varit sämre än för jämåriga. Men jag skulle inte påstå att förmågan saknas helt, och han fungerar bra i grupper om 2-3 barn. Han verkar också ha lite svårt att koncentrera sig på/känna sig motiverad att utföra det de ska göra i skolan och vill bara sitta och rita. Men inlärningsförmågan är det inget fel på egentligen, han har kunnat läsa sedan han var 3 år (läste hela alfabetet på 2-årskontrollen) och klarar med lätthet matteuppgifter för mycket äldre barn.
Jag anser att det här med att slåss så mycket inte är ett normalt beteende och även om han uppför sig på hemmaplan så bör han kanske utredas för att se om det finns något i botten som förklarar. Och som framförallt ger möjlighet till anpassningar. För hur jobbig de än tycker att han är i skolan så är det BY FAR värre för honom. Han kommer ju aldrig att få några kompisar om han slår dem.
Men hur går jag tillväga? Vi har begärt möte med specialpedagogen i skolan men inte fått någon återkoppling på när detta kan ske, bara att det blir efter sportlovet. Kan vi själva gå till vårdcentralen och begära en utredning, eller måste det vara skolan som initierar?
Jag anser att det här med att slåss så mycket inte är ett normalt beteende och även om han uppför sig på hemmaplan så bör han kanske utredas för att se om det finns något i botten som förklarar. Och som framförallt ger möjlighet till anpassningar. För hur jobbig de än tycker att han är i skolan så är det BY FAR värre för honom. Han kommer ju aldrig att få några kompisar om han slår dem.
Men hur går jag tillväga? Vi har begärt möte med specialpedagogen i skolan men inte fått någon återkoppling på när detta kan ske, bara att det blir efter sportlovet. Kan vi själva gå till vårdcentralen och begära en utredning, eller måste det vara skolan som initierar?