Utomkvedshavandeskap.

No1

Trådstartare
Stämmer detta:

Det innebär att ägget fastnar i äggledare istället för livmoder?

Gör du ett gravtest så kommer du plussa som vid vilken vanlig gravidiet som helst?

Om du bestämmer dig för att göra bort tidigt i graviditeten, vilket innebär medicinsk abort, så kommer det inte fungera eftersom ägget sitter i äggledaren?

BM kollar alltid upp med mer avancerad utrustning att du är gravid och vart ägget finns innan du beviljas abort?
 
Sv: Utomkvedshavandeskap.

Det första stämmer, men hurvida det är med abort vet jag inte.

Upptäcks ett utomkvedshavandeskap sent så kan det gå illa.
 
Sv: Utomkvedshavandeskap.

Utomkvedhavandeskap innebär att ägget sitter någon annanstans än i livmodern, oftast i äggledaren, men kan även sitta på livmoderhalsen, på äggstockarna eller ute i bukhålan.

Vid ett vanligt gravtest visar det positivt. Om man gör en mätning av mängden hCG är den högre vid ektopisk (utomkveds) graviditet än vid en vanlig.

Innan man får tid till aborten görs en uppskattning av hur långt gången graviditeten är, då använder man (vaginalt) ultraljud. Är livmodern tom så upptäcks det då.

Aborten kan ske med metotrexat (ett cellgift) eller med kirurgi.
 
Sv: Utomkvedshavandeskap.

Ja, när det handlar om en ektopisk graviditet gör man det. Inte annars.
 
Sv: Utomkvedshavandeskap.

Ok, tyckte det lät lite... Ja, jag vet inte. Får ju in en del metotrexatprover på barn som behandlas för cancer på labbet jag jobbar så trodde att det bara användes till sån behandling. Det är ju ett rätt så aggressivt cellgift vad jag förstått det som, iom att det måste monitoreras så noga på dessa barn så att det sjunker fort och så.
 
Sv: Utomkvedshavandeskap.

Håller med, metotrexat är ett rävgift.

Men det används också vid autoimmuna sjukdomar som psoriasis och reumatoid artrit, men det är när inget annat fungerar.
 
Sv: Utomkvedshavandeskap.

Upptäcks ett utomkvedshavandeskap sent så kan det gå illa.

Hur kan man upptäcka om det är utomkveds? Går det ens att upptäcka?

En vän till mig fick utomkveds, jag vet inte vart ägget fäste men jag tror i äggledaren som sen "sprängdes" (hon uttryckte det så) när ägget blev för stort och de har inte lyckats bli gravida efter det hände :(
 
Sv: Utomkvedshavandeskap.

Det är väl som Marvin sa, det borde upptäckas vid ett rutinmässigt UL, iom att livmodern är tom. Görs inget UL så är det mkt svårt att upptäcka iom att själva graviditeten fortskrider som vanligt, dock med ägget på fel ställe.

Men det som hände din vän är vad jag menar med att det kan gå illa. I andra fall så har man fått göra en total hysterektomi (ta bort hela livmodern) t.o.m. :crazy:
 
Sv: Utomkvedshavandeskap.

Urs det är otäckt, jag tänker nog betala de där 240:- och göra ett VUL nästa gång jag blir gravid.

Är mkt troligt att hon fick lov att ta bort livmodern, eftersom hon inte kan bli gravid. Jag har för mig att hon var i v.13-14 när det hände :(
 
Sv: Utomkvedshavandeskap.

Hur kan man upptäcka om det är utomkveds? Går det ens att upptäcka?

En vän till mig fick utomkveds, jag vet inte vart ägget fäste men jag tror i äggledaren som sen "sprängdes" (hon uttryckte det så) när ägget blev för stort och de har inte lyckats bli gravida efter det hände :(


Jag har läst på lite mer själv nu.
Det kan gå rätt fort att äggledaren sprängs iom att och en äggledare är inte särskilt rymlig.
Dock bör man känna både smärtor och ha blödningar innan det är försent.
Enligt uppgift kan äggledaren bli återställd efteråt men det kan bli svårare att bli gravid.
Å andra sidan har du ju kvar en oskadad äggledare?

När brukar man gå på första UL?
Det kanske är för sent då?
Vill man göra abort är man antagligen ute i tillräckligt god tid för att finna att det inte är som det skall?
Fast hur är det då med de som faktiskt vill vara gravida?
Reagerar de först vid smärtor och blödningar?
 
Sv: Utomkvedshavandeskap.

Ja, men sen är ju tyvärr den stora frågan om det kan vara försent när det väl är dags för det rutinmässiga UL/VUL. Marvin kanske kan det där bättre än vad jag kan.

No1: Tror tyvärr att det redan är försent om man börjar känna smärta och blödningar. Oavsett så måste man ju göra en abort tyvärr. (Så som jag förstått iaf.)
Jag har hört om fall där man blivit tvungen att ta bort båda äggledarna, dock så kan ju kvinnan fortfarande bli gravid med egna ägg, men det måste ju då ske med provrörsbefruktning.
 
Sv: Utomkvedshavandeskap.

Första ultraljudet i Sverige görs väl rätt sent? Förmodligen har man fått problem innan dess om embryot sitter i äggledaren, där är ju rätt trångt. (Här nere i Ungern görs totalt minst 5 UL under varje graviditet, den första nästan direkt efter ett positivt gravtest, typ vecka 6-7 nån gång.) Utomkvedshavandeskap ger sällan symtom innan vecka 5.

Lågt sittande buksmärta och blödningar är varningstecken på utomkvedshavandeskap. Förhoppningsvis hinner man ta bort embryot innan äggledaren "sprängs" (kan ge livshotande blödningar). Ibland kan man öppna äggledaren och bara ta bort embryot, men ofta måste man operera bort den äggledaren. Att operera bort båda äggledarna låter lite väl drastiskt, men antar att man då haft en väldigt allvarligt situation och tagit bort även livmodern för att rädda kvinnan. :crazy:

Är bara en äggledare kvar kan man fortfarande få barn, men det kanske tar längre tid, varje ägglossning ger ju inte ett ägg från den sidan.
 
Sv: Utomkvedshavandeskap.

Om man inte misstänker att något är fel, eller om man får blödningar så görs det inte förrän i v17-18. Men det kanske är olika på andra ställen i landet?
 
Sv: Utomkvedshavandeskap.

KL

Vid ett utomhavandeskap är det inte alltid att man behöver plocka bort hela äggledaren utan om det upptäcks relativt tidigt så kan man gå in och ta bort endast ägget med en titthålsoperation.

Detta har en vän till mig gjort, hennes utomhavandeskap upptäcktes i vecka 7 och operationen gjordes i vecka 8.
 
Sv: Utomkvedshavandeskap.

Jag har haft det, och opererat bort ena äggledaren. jag hade tur och krävde att få göra ett VUL tidigt, tror det var i v. 7. Jag gjorde en titthålsoperation, men jag hade inte särskilt ont, men som kirurgen sa, det var lika bra att ta bort äggledaren eftersom den ändå var förstörd. Jag vet inte om man kan rädda äggledaren? Jag fick det intrycket att det inte gick när man hade haft utomkveds. Jag är glad för att det gick bra, en kompis till mig fick två utomkveds i varsin äggledare, och opererade bort båda, hon fick barn sen via IVF.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 852
Senast: escodobe
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 671
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 897
Gravid - 1år Jag har tänkt länge på att skapa den här tråden men av någon anledning tar det lite emot. Kanske för att jag känner mig fånig och...
Svar
13
· Visningar
1 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp