Utländska hingstar, exteriöra omdömen

aida

Trådstartare
Var hittar jag information om hingstar som inte är visade på bruksprov här i sverige? Alltså skriftliga omdömen om exteriören. Jag är speciellt intresserad av att hitta information om hingstarnas benställning och eventuella avvikelser.
Finns det?

Sv: Utländska hingstar, exteriöra omdömen

Var hittar jag information om hingstar som inte är visade på bruksprov här i sverige? Alltså skriftliga omdömen om exteriören. Jag är speciellt intresserad av att hitta information om hingstarnas benställning och eventuella avvikelser.
Finns det?

Nope

De skiter i sådant utomlands ;) :cool:

Har varit väldigt förbryllad av att något sådant aldrig publiceras officiellt vid de tyska kåringarna, de besiktigas uppenbarligen men verkar mera vara ok eller ej som gäller. Ser man då att hingstar som är godkända i andra förbund kommer hit och får kraftiga avvikelser omnämnda på benen så börjar man ju undra lite vad det egentligen tittas på i tyskland.

Men va :devil: ...hur gör man då?
Väljer en hingst som är snygg och hoppas på det bästa? :cool:
Finns det inte poäng heller?

Då är ju egentligen enda chansen att få information att själv se hingsten i verkligheten (om man förhoppningsvis besitter så pass mycket kunskap i hästens exteriör att man ser ev. avvikelser.)

Då stör jag mig nu ännu mer på att alla hingstar visades med lindade ben på visningarna i helgen.

På de äldre godkända spermaimporterna från Tyskland finns inga exteriörbedömningar, men på de som godkänts de senare åren är det ett krav att svenska nämnden måste granska dem. Detta just för att stoägarna vill ha det. Resultatet av detta har dock gjort att jag slutat ta in sperma från unga tyska hingstar då det blir alldeles för stor kostnad att skicka ner flera personer från nämnden för att titta på dem.

Holländarna däremot ger exteriörbedömning och de unga hingstarna kan godkännas mkt enklare, så min gissning är att holländsk avel kommer ha STOOORT inflytande på svensk avel de kommande åren och de tyska hingstarna kommer vi inte kunna använda förrens de är gamla och fått avkommeindex!

Det du kan göra om du är intresserad av äldre tysk hingst är helt enkelt att kolla med spermaimportören som iaf många gånger sett hingstarna live. Sen har Gylle rätt i att man mkt mindre bryr sig om små exteriöra avvikelser när det handlar om individer med superba gångarter eller hoppkapacitet, men hade de haft rejäla avvikelser så hade de inte tagit sig igenom de tyska systemen med deras hårda urval innan premieringar osv.

Det problem jag ser med att det inte finns exteriörutlåtande att tillgå är risken att förstärka en avvikelse. Även om avvikelsen är liten på både sto och hingst så är det högst olyckligt om de skulle ha samma avvikelse som då riskerar att bli större på avkomman. Det spelar liksom ingen roll hur bra de hoppar om inte benen håller för att hoppa med. Man skall inte heller glömma att idag är man mkt duktiga på att korrigera felställningar hos föl vilket KAN innebära att den där lilla felställningen den vuxna hingsten har idag kan ha varit en betydligt större avvikelse som föl och det blir än viktigare att hålla sig långt ifrån samma typ av avvikelse som finns på stoet.
Just benställningen är något man helst inte vill gambla för mkt med.
Sen säger iofs inte en exteriörbedömning allt alltid, två hingstar har jag sett på nära håll i verkligheten som båda är påtagligt intåade (inte liten avvikelse) ingen av dem har det dock i sina utlåtande från bruks.

Håller med dig här gylle. Bara för att en hingst har en avvikelse/svaghet så betyder inte det att den inte borde vara i avel, men som stoägare vill man ha tillgång till en noggrann beskrivning av hingsten. Då kan jag själv förhoppningsvis avgöra om den passar mitt sto. Hoppas verkligen inte att ASVH tar bort kravet på ett utlåtande från AVN, hur ska vi "små, vanliga" stoägare kunna få tag på relevant information, vi blir hänvisade till hingstägarnas egen reklam...

AVNs utlåtande är en engångskostnad för hingstägaren/seminimportören. För de hingstar som får många ston måste det vara en liten kostnad om man slår ut det på flera års betäckningar av ett antal ston. Dessutom så läggs väl den kostnaden på betäckningsavgifterna, dvs det är vi stoägare som betalar i slutänden. Skulle tro att hingsten får fler svenskar som kunder om hingsten är "varudeklarerad", dvs har fått ett utlåtande från AVN, så det kan ju faktiskt göra att hingsten drar in mer pengar till sin ägare/importör (under förutsättning att den får bra omdöme av AVN och att den har bra meriter i övrigt då...).

Senast ändrad:

Hade det funnits en möjlighet att få in de pengar det skulle kosta att skicka ner nämnden till Tyskland så hade vi valt att göra det. Nu väljer vi att istället bara erbjuda äldre hingstar för avel inom ASVH.

Sedan den här regeln tillkom är det inte många nya hingstar från Tyskland som godkänts på spermaimport om man inte räknar in Lövsta som haft nämnden nere och besiktigat de flesta hingstar hos PS, Ludger mfl.

Jag håller med om att det är en service till stoägarna och att det på sitt sätt är ett bra alternativ, men jag har fått många samtal från stoägare som vill använda de yngre hingstarna och gör det utan AVN's omdömde och sen reggar i andra förbund istället. Det är inga "vilka-hingstar-som-helst" utan segerhingstar från premieringar och 70-dagarstest och det är inte heller "vilka-skit-ston-som-helst" utan det är riktiga klass-ston. Så det är en bra service på sitt sätt men jag vet ändå inte om jag tycker det var särskilt smart.

Alla gör sina egna val och när utländska förbund gör det lätt och attraktivt att välja den tilltänkta hingsten så finns det många alternativ idag!

Vet inte om AVN´s exteriör utlåtanden alltid är en så tillförlitlig "varudeklaration"med tanke på vad man släppt igenom de senaste åren.
Ett flertal hingstar som fått flerårs godkännande här,men blivit nobbade irågan andra mkt välrenomerade förbund,just pga för dålig exteriör.

Samtidigt skall man ha minnet att uppföljningen och bedömningen av avkommor-från föl och uppåt,är enormt systematisk och direkt användbar för uppfödarna vid val av rätt hingst till passande sto i de främsta utländska förbunden.

Tycker tex att OCD problematiken skötts bedrövligt här hemma-istället för att informera och ge officiell dispens mörkar man och selekterar efter eget tycke och beroende på vem som företräder hingsten.

Finns mängder med positiva/negativa egenskaper som hingstar nedärver även om det inte visar sig varken på röntgen eller deras egen exteriör.

Finns mängder med negativa egenskaper som hingstar nedärver även om det inte visar sig varken på röntgen eller deras egen exteriör.

Just biten med negativ förärvning är något som skulle varit väldigt intressant att få till en bra debatt om dock är det ju väldigt svårt då sådant inte får diskuteras på tex detta forum. Är ju en riktigt svår sak det där när speciellt utländska hingstar visar sig ge allvarliga defekter och hingstens eget förbund stoppar huvudet i sanden för att den är så välanvänd inte bara inom det egna landets gränser. Hur många kollar upp sådant tex med uppfödare i hingstens eget land där det är ett välkänt faktum att det råder rejäla problem med hingstens avkommor innan de betäcker ?
Varför skall locket läggas på tex när det får avlivas mängder av avkommor till en hingst med problem i nackkotpelaren, slinger, förträngningar mm och vad i helsike gör en sådan hingst förtfarande i avel när hingsten själv inte längre kan ridas av snarlika orsaker ? Hade hingsten själv varit en svensk hingst så hade det säkert varit lika välkänt bland uppfödarna som det är i hingstens hemförbund men problemet kommer när det inte är en svensk hingst och det inte får talas om sådant öppet på svenska forum hur skall sådan information spridas ?

Finns det?

På Dansk Varmblod finns det info om varje hingsts bedömning på deras hemsida.

KWPN har sina siffror ute på nätet, de har ett litet annat system än oss så det är lite svårare att förstå.

Hannoveraner Verband ger ut en bok varje år om hur de olika hingstarna nedärver sig bl.a. exteriört.Boken kan beställas i deras web-shop, har själv en hög och det är mycket intressant info där.

Jag har exteriör-poängen på hingstar som blev godkända i Holsteiner Verband 1986-2001 och exteriörbeskrivning på alla deras hingstar godkända 1952-1986.

Har även avkommeindex exteriört på Trakehnerhingstar i Tyskland med minst 10 bedömda döttrar.

Vill du ha info om någon speciell hingst så skicka mig ett PM.

Senast ändrad:

Avkommebedömningen på hannoveranerförbundets hingstar som är i avel och har tillräckligt många bedömda avkommor finns också på deras hemsida!

Delvis knapplån

Tack så mycket för alla era svar!
Jag resonerar som Gylle, att en eventuell avvikelse inte ska förstärkas.
Rent generellt så tycker jag att det hade varit bra om det pratades mer öppet om detta. Det gynnar ju alla i längden, att kunna göra ett så bra val som möjligt. Även då annan negativ förärvning. (Kanske inte gynnar den specifika hingsthållaren på kort sikt ;))

KickiH, tusen tack! Just nu är det ingen specifik hingst jag tänker på. Jag spånar brett inför nästa år då jag eventuellt ska betäcka.

Liknande trådar

Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
2
Svar
20
· Visningar
5 273
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 628
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix