Utfodring under dagen?

Sv: Utfodring under dagen?

fodra hö/silage givor på morgonen innan utsläpp, vid insläpp och sen kväll/natt

utöver det, lägg ut hö/silage så de har i hagen vid utsläpp på morgonen en stund.

sen halm av god kvalitet och smakligt , under dagen.

funkar ypperligt på samtliga hästar då det är tuggbehovet i sig som ger mättnadskänsla hos samtliga hästar oavsett storlek eller ras. inte näringsintaget i sig så länge det uppfylls utöver timmarna i hagen. inga konstigheter.
kompletterar du med grenar att gnaga på eller de går i hage med lite gräs och träd att gnaga på i övrigt, finns inget problem.

både svar och kl

Ja det är lite så jag har tänkt. Såhär har jag gjort i veckan:

07.00 - utsläpp med 3 kg hö och 3 kg halm
13.00 - lunch med 2 kg hö och 2 kg halm
19.00 - insläpp med hö och kraftfoder
22.00 - nattfodring med hö och betfor med mineraler

Bra rutiner som fungerar både när jag är hemma och när jag jobbar. Grannen min kan ge lunchen sålänge, men planen är att skaffa en lunchgrind så jag inte är beroende av henne :)

Jag har hästarna på lösdrift och har en timergrind. Jag fodrar en gång på morgonen, då fyller jag även på "timergrind-hagen", och så löser den ut sig kl 14.
Gör samma sak på kvällen; fodrar i vanliga hagen och förbereder timergrindhagen, så den löser ut på natten.
Alltså får hästarna mat 4 ggr per dygn men jag behöver bara fodra själv två ggr.
Den timergrinden jag har behöver ingen elanslutning, utan den har solcellsladdning. Man kopplar ihop grinden med vanliga elstaketet så grinden har ström som resten av hagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 151
Senast: Whoever
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV