Utfodring under dagen?

Ek3n

Trådstartare
Jag har lite funderingar på hur jag ska fördela grovfodret till mina tre hästar under dagarna, jag har 1 stor och två små.

Jag bor själv på en gård och kommer snart börja jobba heltid. Så funderar lite på hur jag ska lösa grovfodergivan under dagen när jag jobbar, har två mil till jobbet så att åka hem på lunchen är ingen direkt alternativ.

Funderar lite på slowfeedingnät, men skulle vilja höra lite hur ni gör? Eller om ni kan ge mig tips på hur jag kan göra? :)

Sv: Utfodring under dagen?

Bal i hagen så de har fri tillgång. Eller fylla upp ett slowfeed när ordentligt så det iaf finns hö kvar till kl 2-3 (om du ex kommer hem 4-5) :)

Vi ger fritt.

Tycker inte SMHN har minskat mängden mat de äter nämnvärt och de har som sagt fritt. Så i sådana fall (om äthastigheten blivit längre) så har de väl stått mer vid näten vilket jag inte uppskattar. Ger endast i nät pga spill som trampas ned eller blåser bort (Skåneslätt).

Innan gav vi alltså i ett "vanligt" SMHN på ett ställe och i vanliga resp sådana "ensilagenät" som de ofta kallas (små maskor, fyrkantiga men hängs som ett vanligt hönät). Idag (äntligen :D) fixade vi en låda av pallkragar och kommer nog göra en till så vi helt slipper fylla nät (sjukt tidskrävande och jobbigt tycker jag). Ev kommer vi ha ett nät att fästa över lådan dock så att inte en hel tuss följer med upp och blåser iväg vid varje tugga. Men helst stora, vanliga maskor, jag vill att de ska kunna äta så naturligt som möjligt (därför lådor på marken, gillar inte alls dragandet i näten åt sidan/uppåt).

Jag vill väga varje giva, därför känns bal inte aktuellt då de väger rätt mycket olika.

Har funderat lite på det också, men vill inte ställa ut den bara som den är, utan måste bygga nått skydd till den isåfall. Sen vill jag inte att dom små ska få i sig för mkt, dom lever på luft verkar det som och är himla fina i hullet nu.. Den stora kan ju äta hur mkt som helst.

Jag kommer jobba 9-6 som det ser ut just nu, så kommer vara hemma ca halv 7 och då får dom gå in direkt med hö i boxen. det är bara vad dom ska göra timmarna jag är borta.

Nä det är ju med en fundering hur man skulle sätta upp hönäten också, så att de inte behöver slita för mycket.

Pallkragar låter ju intressant! Kan kollas närmre på :)

Så här gör jag.

Kl 6: Lägger ut frukost hö i hagen när jag släpper ut.
Kl 12: Lunchgrinden öppnas och hästarna går in i lunchagen där jag lagt ut hö.
Kl 17: Jag ger middagshö när jag kommer från jobbet.
Kl 22: Hästarna tas in och får kvällsmat inne.

Lunchgrinden var en jättebra investering! :)

Så här gör jag.

Exakt så gör vi här också :)

Min kompis ställde en bal på en traktorkärra som de hade byggt kanter på. Shettisen fick ta hand om spillet som blev när de stora käkade. Funkade finfint för henne. (I alla fall så länge det var torrt i hagen)

Jag köpte lunchgrind. De kosta men de var helt klart värt det. Hellre de en SMHN känner jag.

Du kan ju sätta höet lite högre upp med antingen nät eller på en pall så din stora kommer åt det men de små får ta spillet så att säga.

Så här gör jag.

Googlade på lunchgrind nu.. Och fy fasen vad smart! Nu är det är fruset i marken blir det lite mer pyssel med att bygga lunch-hage men detta ska jag definitivt titta närmre på! :)

Ja det är en fantastisk uppfinning! :) Vi köpte den med mekanisk timer så ingen ström eller batteri behövs.

Ja hade jag bara haft den stora så hade det absolut varit den lättaste lösningen. Men dom små blir somsagt tjocka på ingenting :O Men dom kommer få gå på mycket halm nu i hagen, så får den stora i princip fri tillgång på hö när hon kommer in i boxen :)

Ja det skulle lösa så mycket, istället för att jaga någon som kan slänga till dom under dagen. Dom flesta jobbar ju då :p Ska se ifall mina investerare (föräldrar) tycker om det! ;)

Jag har två stora och en mini. Jag har rundbal i hagen och har byggt en tät träram till denna (typ stor pallkrage), de stora äter fritt uppifrån och mini klarar sig utmärkt på det som ramlar ner och vad hon lyckas dra ut genom springorna.
Fungerar toppen för oss!

Jag har eget stall 5km bort så blir lite åkande.
Dom får frukost kl 07 sedan middag vid 16-17 tiden och kvällsmat runt 20-21.
Det täcker upp näringbehovet men ser gärna att dom får mera tuggtid så så ute i hagen har dom fri tillgång på halm. Äter lite mera nu när det är kallt. Men balen är inte slut än o stått där 2 månader.
Tycker det fungerar bra för mig =)

Vi ger frukost i hagen på marken innan och hänger samtidigt ut småmaskiga nät som är ordentligt fyllda. De räcker fram till 2-3 på em. I början står det och käkar konstant men sen vänjer de sig och nu äter de mest på fm sen strosar de runt och käkar lite då och då. Funkar helt ok, en billig och smidig lösning...

Man kan ge så stor giva att de äter länge :) unghästarna jag tränar ger jag större giva, så dem har mat till ca 15 på dagen. (får frukost vid 8-8.30) de lämnar och går iväg emellan åt,.. men brukar vara tomt nån gång på eftermiddagen :) så dem fodras inte mitt på dagen.

Om det är småponnyer och en stor som klarar att få i sig sitt hö/hösilage i boxen så skulle jag försöka att få tag på bra halm att ge ute.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 151
Senast: Whoever
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV