Utevistelse

Sv: Utevistelse

, har ett vindskydd från o med 1 nov (lag) till , 1 mars/1 april, (kmr inte ihåg vilket)

Säger inte lagen Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Från jordbruksverket http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/utevistelseochbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html

där finns ju inga datum angivna eller står det någon annanstans?

Jag har hört att araber är några av de absolut mest tåliga reaserna mot väderomslag.. De är ju ursprungligen från öknen där det kan vara 50 grader varmt på dagen men minusgrader på natten, sen hur bortavlat det är har jag ingen aning om men jag tror inte det är några problem så länge du ine märker att hästen står och fryser!

Sambon har haft flera araber under åren. Samtliga har gått och går ute och utan täcken året om. Ligghall och vindskydd (som de aldrig använde) finns i hagen. Just temperaturskillnaderna i öknen är enorm. De friskaste hästarna vi har på gården (samtliga utegående) är just Arbarerna.

Ps. Araberna vill inte ha termotäcke på sig, men gärna en huvudduk;)

även f-bolagen styrker ju faktumet att araberna är mycket friska individer oavsett förhållanden, då de hör till de friskaste raserna i sverige med därmed bland de i topp lägsta försäkringspremierna.

Har haft engelska fullblod i många år..
Utegång är det allra bästa för hästen så klart du kan låta dem gå ute om det finns skydd om inte ditt gräs växer..
Jag har själv mina på lösdrift.. Det är det bästa för hästen och det är även dokumenterat om och om och om igen..
De som envisas med stall gör väl så för det är deras vana att ha hästar, men det är alrig det bästa för en häst att stå i en box timtal utan att kunna röra sig fritt, det är inte bra för lederna, inte bra för musklerna och inte bra för deras välbefinnande helt allmänt..
Anser du själv att din häst mår bra så låt den vara ute..
Se till att hö finns då hästen håller tempen genom att äta.. Behöver du täcka så gör det, men annars så låt bli.
Har själv en häst på 36, blir 37 efter nyår, som går på lösdrift och han är fullblod, fungerar utmärkt!
Se till bara så det finns sk sjukbox så att din häst kan komma in om den blir sjuk eller skadad etc...

Japp, åsså bara äääääälskar dom sitt tjocka goa stalltäcke och sin älskade isoleringscell (boxen) som dom gäääärna står i dygnet runt.. åsså älskar dom att gå i skrittmaskin..:grin:

:p
Säg detta till min travare som ätit upp boxen under vintern, hon har inte fattat detta med box

Alla dessa gamla och goa hästar som är friska och står i box delar av dygnet, undrar hur det går ihop om det nu är så att det är själva boxvistelsen som är så skadlig? Vi kan väl helt enkelt förbjuda boxar och stall och så, vips, så blir alla hästar friska och lyckliga???

Alla dessa gamla och goa hästar som är friska och står i box delar av dygnet, undrar hur det går ihop om det nu är så att det är själva boxvistelsen som är så skadlig? Vi kan väl helt enkelt förbjuda boxar och stall och så, vips, så blir alla hästar friska och lyckliga???

Jag tror inte att utevistelse per automatik löser alla problem en häst har. Jag är dock övertygad om att ett förbud mot alla stall och boxar skulle leda till fler hästar i bättre skick, både mentalt och fysiskt än om man skulle förbjuda all utevistelse.

Hörde någon säga att det är lika dumt att ha hästarna installade stora delar av dygnet som det vore att tvinga Stefan Holm ligga i sängen 23 timmar per dygn och sedan "släppa ut" honom att hoppa en timma.:)

Vilken urdum liknelse. Att ha hästen på box nattetid och i hage dagtid är som att låta Stefan Holm träna på dagen och sova på natten??!!!!

Vilken dålig hästägare jag är isf... :o Min ponny är 23 år gammal men en tjock vinterpäls och skulle enligt många klarar av och gå ute dygnet runt för det är ju bäst för hästarna. Enligt många. :crazy:

Det anser inte jag utan tycker man få ta hänsyn till individen i detta fall hästen. Min ponny rasar i vikt, står och hänger på samma ställe i deras hage och blir som en helt annan häst och rida om hon går ute dygnet runt. Prövade ha henne ute dygnet runt i somras men det funkande inte. Nu är hon ute på dagen med dubbla täcke och står på box på natten och det kommer hon fortsätta göra så länge jag har henne. Hon är pigg, glad och är en super häst och rida.

Hörde någon säga att det är lika dumt att ha hästarna installade stora delar av dygnet som det vore att tvinga Stefan Holm ligga i sängen 23 timmar per dygn och sedan "släppa ut" honom att hoppa en timma.:)

förutsatt att vi inte pratar om hästar som står på box 24/7 eller ens 15 timmar om dagen vilket ingen i tråden gjort, så är det ett mycket märkligt exempel.
varför ska det alltid gå till ytterligheter? de hästar som jag tolkat det, som redogörs för i tråden, står på box nattetid och aktiveras utöver det, samt går i hagen långa dagar.

inga som helst problem att stå i en rymlig box skyddad från väder och vind med mat, 10 timmar om den går i hage resten av dygnet samt aktiveras minst någon timma om dagen.

Är det i första hand hästens behov man tillgodoser när man vänjer den vid att stå i box timtals, eller är det människans behov som i första hand tillfredsställs ?:cool:

Rolle
Ipl

Tycker du har sunda värderingar:bow:

Och tycker många människor tvärsäker säger att deras häst "tycker om ditten" och "tycker inte om datten" när det är deras egen mänskliga värdering. Tycker det verkar vara lika vanligt hos folk som packar in sina hästar i dunbolster som hos de som slänger ut dom i alla lägen.

Det är alltid mina behov som tillfredställs. Jag har behov av friska och harmoniska hästar! Så därför är dom i stora hagar dagtid och i luftiga boxar nattetid. Jag har även behov att av kontrollera vad var och en äter och hur dom mår. Mina hästar har behov av att vila och känna trygghet vilket även det gör att stallet är deras trygga punkt. Nu är det så att jag till skillnad från många andra verkligen har STORA hagar där hästarna kan röra sig oerhört fritt och dom gör det också. Dom går två och två i hagarna pga skaderisk och hästarna lever inte i stora flockar hos mig för det funkar inte med de behov jag har att träna och tävla dom. Så visst är det mina behov som styr, jag skulle inte ha hästar om jag inte hade behov av det.

Är det i första hand hästens behov man tillgodoser när man vänjer den vid att stå i box timtals, eller är det människans behov som i första hand tillfredsställs ?:cool:

Rolle
Ipl

PJa, är det i första hand hästens behov man tillgodoser när man vänjer den att gå på lösdrift dygnet runt, eller är det människans behov som i första hand tillfredställs? :cool:

jag kan dra ändlösa exempel på det sistnämda i fråga om lösdrift.

Personligen tycker jag ytterligheterna blir fåniga i tråden. Ingen har redogjort för att deras häst står på box extremt långa tider på dygnet. Det finns betydligt värre hästhanterings aspekter att addressera om man vill prata om dålig hästhållning. Olagliga lösdrifter utan ligghall tex. :cool:
Självklart har jag hästen på box för mitt eget behov. Det ger mig utifrån de hästindivider jag har, möjlighet att sköta dem på bästa sätt utifrån deras behov, samt hålla dem sunda och friska. Har som Kenneth, stora hagar och bra boxar och stall.

Senast ändrad:

Det är alltid mina behov som tillfredställs. Jag har behov av friska och harmoniska hästar! Så därför är dom i stora hagar dagtid och i luftiga boxar nattetid. Jag har även behov att av kontrollera vad var och en äter och hur dom mår. Mina hästar har behov av att vila och känna trygghet vilket även det gör att stallet är deras trygga punkt. Nu är det så att jag till skillnad från många andra verkligen har STORA hagar där hästarna kan röra sig oerhört fritt och dom gör det också. Dom går två och två i hagarna pga skaderisk och hästarna lever inte i stora flockar hos mig för det funkar inte med de behov jag har att träna och tävla dom. Så visst är det mina behov som styr, jag skulle inte ha hästar om jag inte hade behov av det.

Visst, det är lika för mig. Bara det att jag anstränger mig lite extra för att de ska få vara hästar när de inte arbetar. De får gå ute i flock (>7 st) i tillräckligt stora hagar (c:a 5 ha) sommar/vinter, för att hålla sig friska, starka och i psykisk balans. Det finns många bevis på att så är fallet se ex : Naturlig uppfödning

De få också sin vila och trygghet i flocken, hästen är ju ett klaustrofobiskt flyktdjur som får sin trygghet i flocken. Men vi människor ger inte alltid hästen chans att bli hästar med det kompletta språket och de sociala regler som finns hos en hästgrupp. Därför har säker hästarna bättre förutsättningar i prof Fredricsons projekt i Sörmland, bara inte folk börjar stänga in dem :eek:
Jag vill också ha koll på hästarna både vad som gäller mat och hälsostatus. Därför tar vi ut hästarna varje dag och ger dem fodertillskott och går igenom dem, borstar, kratsat hovar m.m. Jag är övertygan att hästar som står still eller hämmas i sina rörelser mer än när de går ute, inte är positivt för dess hälsa, varken fysiskt eller psykiskt.

Vi har en del unghingstar som tränas och det fungerar utmärkt, vi visslar på dem i hagen så kommer de, det kan ta allt från 15 sek till ett par minuter innan de kommer, men brådska är aldrig ett alternativ i hästhantering ;)

Därför är jag övertygad om att en häst som får vara häst från början är tryggare och friskare än om den varit "boxanpassad" av människan.
Jag är dock övertygad om att utvecklingen går åt rätt håll då rätt utformade och sammansatta lösdrifter ökar inom alla discipliner i Sverige. Vi i Sverige har ju så mycket utrymme/markytor så att vi kan erbjuda tillräckligt med ytor för hästarna att röra sig på. Det är bara den egna ekonomin som begränsar hur väl vi kan erbjuda en god hästtillvaro. Att vi sedan skyller på andra saker är väl en försvarsattityd för att övertyga sig själv att man gör rätt ;):cool:

Vänligen
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Fast du får nog vända dig till många som har sina hästar på lösdrift och påpeka samma sak, dvs att de nog behöver anstränga sig ett antal snäpp mer för att deras hästar skall må bra....... det finns nog ingen i tråden som inte vet att hästar mår bäst av att få röra sig fritt så mycket som möjligt, men det bortser inte från att alla lösdriftshästar för den skull har det särskilt bra.

Jag jämför inte med dåligt skötta stall eller lösdrifter. Det är helt ointressant, det som är relevant för att avgöra vad som är bäst för hästen, är att jämföra väl skötta lösdrifter med väl skötta stall. Dåligt skötta stall och lösdrifter är oavsett metod inte bra för hästen oavsett.

Rolle
IpL

Men att det är bra för de flesta hästarna råder inget tvivel. unghästar, avel o hobbyhästar.

Har du tävlat 2 klasser på en dag efter att hästen har gått ute?
Det har jag gjort o aldrig mer. Ändå så lägger sig mina under mörkrets timmar- trygga i sina hagar, men de behöver vila o äta bättre- när det är stora ja t o m dubbla normalvikten mot för isisar.

Fast Rolle. de få välskötta lösdrifterna med ligghallen lägligt placerad brukar hästarna nyttja mkt. de kan t o m vakta ingången.

Nej det har du rätt i, och det tror jag att de flesta i tråden är medvetna om. Dock verkar alltför många faktiskt även totalt omedvetna om vad bra uppstallning och vad bra lösdrift faktiskt innebär.

Fast Rolle. de få välskötta lösdrifterna med ligghallen lägligt placerad brukar hästarna nyttja mkt. de kan t o m vakta ingången.

Visst gör de det, men bara under insektssäsongen här. På vintern går de aldrig in i lästallet om det inte är lek och de springer rakt igenom vilket tydligen är kul ;)
Har inget problem dock med spärrade ingångar. Sommarlästallet är godkänt för 12,6 st hästar, som mest samtidigt har det stått 15 st hästar (10 st hingstar och 5 st valacker) och de har bara fyllt upp 2/3 delar av stallet :cool:

Rolle
IpL

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Skola & Jobb Hej! Jag är 50 och har jobbat som uska och inom äldreomsorgen i hela mitt liv. Det Är kul men som många vet, stundtals lite tufft...
Svar
1
· Visningar
539
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama