Sv: Utevistelse
Det är alltid mina behov som tillfredställs. Jag har behov av friska och harmoniska hästar! Så därför är dom i stora hagar dagtid och i luftiga boxar nattetid. Jag har även behov att av kontrollera vad var och en äter och hur dom mår. Mina hästar har behov av att vila och känna trygghet vilket även det gör att stallet är deras trygga punkt. Nu är det så att jag till skillnad från många andra verkligen har STORA hagar där hästarna kan röra sig oerhört fritt och dom gör det också. Dom går två och två i hagarna pga skaderisk och hästarna lever inte i stora flockar hos mig för det funkar inte med de behov jag har att träna och tävla dom. Så visst är det mina behov som styr, jag skulle inte ha hästar om jag inte hade behov av det.
Visst, det är lika för mig. Bara det att jag anstränger mig lite extra för att de ska få vara hästar när de inte arbetar. De får gå ute i flock (>7 st) i tillräckligt stora hagar (c:a 5 ha) sommar/vinter, för att hålla sig friska, starka och i psykisk balans. Det finns många bevis på att så är fallet se ex :
Naturlig uppfödning
De få också sin vila och trygghet i flocken, hästen är ju ett klaustrofobiskt flyktdjur som får sin trygghet i flocken. Men vi människor ger inte alltid hästen chans att bli hästar med det kompletta språket och de sociala regler som finns hos en hästgrupp. Därför har säker hästarna bättre förutsättningar i prof Fredricsons projekt i Sörmland, bara inte folk börjar stänga in dem
Jag vill också ha koll på hästarna både vad som gäller mat och hälsostatus. Därför tar vi ut hästarna varje dag och ger dem fodertillskott och går igenom dem, borstar, kratsat hovar m.m. Jag är övertygan att hästar som står still eller hämmas i sina rörelser mer än när de går ute, inte är positivt för dess hälsa, varken fysiskt eller psykiskt.
Vi har en del unghingstar som tränas och det fungerar utmärkt, vi visslar på dem i hagen så kommer de, det kan ta allt från 15 sek till ett par minuter innan de kommer, men brådska är aldrig ett alternativ i hästhantering
Därför är jag övertygad om att en häst som får vara häst från början är tryggare och friskare än om den varit "boxanpassad" av människan.
Jag är dock övertygad om att utvecklingen går åt rätt håll då rätt utformade och sammansatta lösdrifter ökar inom alla discipliner i Sverige. Vi i Sverige har ju så mycket utrymme/markytor så att vi kan erbjuda tillräckligt med ytor för hästarna att röra sig på. Det är bara den egna ekonomin som begränsar hur väl vi kan erbjuda en god hästtillvaro. Att vi sedan skyller på andra saker är väl en försvarsattityd för att övertyga sig själv att man gör rätt
Vänligen
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift