Utevistelse

Sv: Utevistelse

Jag håller helt med dig.

Jag lyssnar på mina. De vill ej ens gå ut eller knackar "på" när det räcker. Kollar inte upp hur mkt de "klarar av" eller inte.
Vill de inte vara ute i nederbörd i kombination med stark blåst- får de stå inne. Rider dem istället. Sommaren undantagen.
Unghästar är ngt annat.

Andra tycker att det är "sunt" att de står vid grinden eller har gett upp o står o kurar på annan plats vid snöstorm. De ska vara ute sina timmar oavsett. Blää, men dessa hästar vet inget annat.

Ren kyla klarar de av, men när det är fuktigt, nederbörd i kombination med stark vind( när pälsens funktion sätts ur spel)- vill tamhästar gå in- därav krav på ligghall för utegångshästar:bow:

Jag kollar också av mina hästar. De vill inte vara ute dygnet runt, inte ens på sommaren. De är verkligen ivriga att gå ut i hagen på morgonen, men precis lika ivriga att få komma in på eftermiddagen/kvällen. Regn och rusk gillar de inte!:eek:

Jag har också ägt ett para valacker som dock förmodligen trivts lika bra med att gå ute hela tiden, om möjlighet hade funnits.
Har dock aldrig haft någon häst som mått dåligt av att gå ute på dagarna och vara inne på nätterna.

I sista stallet vi hyrde boxar i var stallägaren fullständigt rabiat. Hästarna SKULLE vara ute 12 timmar/dag, för annars mår de dåligt. Så det så! Våra hästar har dock aldrig fattat att de "mår dåligt" om det inte blir 12 timmar. Tänka sig!;)
I stallet fanns också en arab som stallägaren ansåg absolut måste gå utan täcke i alla väder, han var ju som sagt arab och araber är minsann tåliga. Så det så! Att han stod vid grinden och skakade som ett asplöv när det regnat och blåst hela dagen och varit 4-5 grader varmt gjorde henne MYCKET förvånad. Vi släppte naturligtvis in honom, trots hennes protester (hästens ägare ifråga hade inget alls att säga till om gentemot denna stallägare).

Senast ändrad:

Mina hästar vill vara ute så mkt som möjligt så länge det inte är väldigt trist väder d.v.s. regn/snö och blåst. Eller om det hällregnar. Vid sådan väderlek vill de alltid gå in. Bortsett från vid dåligt väder mår de bäst av att gå ute så mkt det bara går. Det finns ju täcken som skyddar bra.
Hade jag haft möjligheten så skulle flera av dem kunnat gå på lösdrift men tyvärr fungerar inte det praktiskt hos oss. (Men det går fyra andra hästar på lösdrift här.)
Mina går ut vid 7-tiden på morgonen och kommer in mellan 19-22 på kvällarna beroende på väder. Att de börjar vilja komma in på kvällarna nu även om det är fint väder beror snarare på att de vill ha mat än ngt annat.
Däremot när det börjar bli geggigt i hagfronterna och regnet häller ner så vill de in oavsett om det är matdags eller ej.

Mina står inne på nätterna av andra skäl, hade gärna haft dem ute med täcken på nätterna. Hur känslig hästen är för köld osv beror ju på individen, om hästen är nöjd så hade jag varit nöjd. Det finns ju som sagt bra täcken. Så länge det finns en någorlunda torr plats i hagen där de kan ligga, de får ordentligt med grovfoder och hålls torra med täcken (om hästen har behovet) så finns det inget att oroa sig över.

Mvh JV

Ser ingen skillnad på fullblod och andra hästar. Allt är individuellt. Ett fullblod jag hade innan ville inte alls vara ute i regn och blåst och kyla medans en arab älskade allt väder

Nuvarande hästen (dock ej fbl) är ute dygnet runt på Lösdrift med ligghall.

Mina fullblod hatar att stå inne i box.
De är ute vilket väder det än är. Det kan vara lite jobbigt för mig när det är riktigt mycket insekter på sommaren, för jag ser att det stör dem men ändå väljer de ute. Flugtäcken när det blir helt hysteriskt och sommarbete på en blåsig kulle så brukar det gå bra.
Naket på vintern. Isbjörnspäls.

delvis *KL*

Givetvis är det individuellt, men det beror med stor säkerhet inte på genetiska förutsättningarna utan miljön. Man kan/får inte slänga ut en inte invand pålle i ur och skur. Det finns hur många exempel som helst runt om i landet på alla olika raser som går på lösdrift 7/24/365 dagar om året utan problem.

Min egen erfarenhet är att med rätt typografi på hagen och rätt sammansatt flock är det djurplågeri att inte erbjuda mörkt lästall under insektsperioden och inte bara under icke betessäsong som lagen säger, undrar när den ska uppdateras till verkligheten :cool: Inte en häst som går in i lästallet här hemma, oavsett väderlek under höst/vinter ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Hej! Jag har ett fullblod (valack 12 år) och har haft honom i lösdrift de senast 3 åren. Han älskar det . Men det gäller ju att mata med mycket kraftfoder också. Han trivs verkligen med det . Gillar inte att var inne.
Täcke när det rengnar och när det blåser kallt. Han har KS och hela hans "system" verkar må bra av att var ute. Jag har också tänkt att "klarar han lösdrift gör nog alla hästar det" men som sagt det gäller att ge mycket kraftfoder också så ser han fin ut.

Jag har bekanta som har två arabiska fullblod på lösdrift året om. Utan täcken.
Hästarna mår (och trivs) alldeles utmärkt.

KL

Rasen spelar väldigt lite roll, det är ju förhållandena på stall/lösdrift som spelar roll i slutänden, vilken häst det än vara må.

alltför många hästar står för mycket på box, men lika många hästar i dagens hästsverige verkar gå på lösdrifter som är mycket dåligt underhållna eller anlagda, tyvärr så finns det många hobbyryttare som inte förstår skillnaden utan har köpt att lösdrift i vilken form det vara må, är bra för hästen, och då blir det lika fel som en häst som nästan inte är ute alls.

att just fullblod inte skulle fixa det, under bra förhållanden, är ju löjligt. Jag har fullblod sen många år tillbaks, likaså kompisen, de står visserligen på box nattetid men är ute mycket, och de är de minst frusna av alla övriga hästar i stallet, och de som täckas tunnast och mest modest osv. Flera av halvbloden bakas in i lager på lager av täcken och står och är överhettade, medans våra går med mycket lätt fodrade täcken alternativt ofodrade regntäcken i stort sett hela vinterhalvåret, såvida det inte skulle bli som förra vintern, dvs -20 månadsvis, då har de gått med maximalt 300 grams täcke ute. de fryser ALDRIG. Tilläggas kan väl att de även är klippta vintertid, dock inte helklippta utan filtklippta.

Många hästar mår bäst av att vara inne när det är regnigt och stormigt. Att tro att hästen mår bra för att den är utomhus är fel. Ju ädlare ras desto känsligare.

Jag ska kanske tala om det för mina pollar. Den enda gången som hästarna inte har kommit fram till mig den senast månaden har just varit när det regnat och blåst. Får knappt sätta på dom grimmorna eftersom dom vet då att det e in som gäller.

Och något ruckel till stall har jag inte heller. Utan att dom trivs helt enkelt bäst ute.

För övrigt har jag ett fullblod och jag kan inte påstå att hon e känsligare än ponnyn. Dom e nu ute mellan 6-21.

Fast det jag tror Kenneth avser att poängtera, är att det inte avspelgar att hästen mår bättre bara för att den går ute dygnet runt. Det handlar ju om hela bilden, och många hästar har det ypperligt bra när de får vara inne nattetid, utifrån vad som passar dem bäst och om det är bra förhållanden som erbjuds.
att du inte får fånga dina hästar i hagen ser jag inte som att de säger att det är för att de vill vara ute.

Min häst kommer till mig i hagen för att han förefaller tycka det är roligt när jag kommer och gärna vill vara med på vad vi ska hitta på. Ofta kommer han också mycket gärna när vädret är dåligt, viklet jag antar vara för att han kommer ifrån skitvädret och trivs i sin box :)

Man ska vara försiktig med att transplantera sina mänskliga tankar på hästarna (eller andra djur för den delen).

Andra tycker att det är "sunt" att de står vid grinden eller har gett upp o står o kurar på annan plats vid snöstorm. De ska vara ute sina timmar oavsett. Blää, men dessa hästar vet inget annat.

Men frågan är väl varför de står vid grinden och hänger. De behöver ju inte alltid betyda att hästarna prompt vill in utan om de tex inte får mat i hagen så är de hungriga helt enkelt. Ska man ha sina hästar ute mycket så måste ju hagen vara lämplig för det och små fyrkanter utan någonting att äta eller något som helst skydd är inte lämpliga för någon längre utevistelse.

Jag stod inackorderad i ett stall en gång och där fanns det stora fina hagar med läskydd i form av skodsdunge. Hästarna var vana att komma in vid tre och stod och hängde vid grinden vid den tiden. Men den var en fin vår (mars) och många av hästarna reds inte så jättemycket (några var unga, några var halvpensionärer). Så vi började istället fodra i hagen vid tre och sen stod det inga hästar vid grinden och hängde längre. Så det är ganska lätt att ändra rutinerna om man vill och har lämpliga hagar som erbjuder skydd samt att man får se till att det finns vatten och mat.

Klart ett fullblod kan gå ute på lösdrift. Vad skulle problemet vara? Är hästen frisk och i god kondition?
Bara den har tillgång till bra skydd för väder och vind och torr liggplats. Sen får man lägga på ett täcke om det skulle behövas, alternativt mer grovfoder vid busväder.

Senast ändrad:

Fast att hästarna kommer fram till en är ju inte alltid detsamma som att de vill komma in. Mitt sto kommer alltid fram till mig när jag går ut i hagen. Det innebär inte att hon alltid vill in för det. Däremot är hon nyfiken o tycker att jag är en spännande prick.

Hej!
Vill ha åsikter om utevistelse för fullblod. Har själv en arab han är ute dygnet runt än så länge med täcke sen har dom skogsdunge som skydd. Har fått höra att för att han är fullblod är det inte bra och ha dom ute så mycke nu när det är dåligt väder är inte av samma åsikt, vi har möjlighet att ha dom inne om vi vill tycker själv att dom ska vara ute så mycke som möjligt. Spännande o höra era åsikter.

Ett fullblod får ju oftast inte lika mycket päls som t.ex. en islandshäst så om hästen får på sig ett täcke vid behov, har ett vindskydd från o med 1 nov (lag) till , 1 mars/1 april, (kmr inte ihåg vilket) och hela tiden har tillgång till mat för att hålla värmen o minst 1 kompis så ser jag inte problemet i det.
Hästar som går ute mycket, lr helst hela tiden blir oftast "snällare", mer lätthanterligare, pigg o glad och de brukar vara bra på att hålla sig frisk.
förstå att vara ridskolehäst t.ex o få vara ute typ 5 timmar per dag o resten i en box?! inte kul!

Jag håller helt med dig.

Jag lyssnar på mina. De vill ej ens gå ut eller knackar "på" när det räcker. Kollar inte upp hur mkt de "klarar av" eller inte.
Vill de inte vara ute i nederbörd i kombination med stark blåst- får de stå inne. Rider dem istället. Sommaren undantagen.
Unghästar är ngt annat.

Ren kyla klarar de av, men när det är fuktigt, nederbörd i kombination med stark vind( när pälsens funktion sätts ur spel)- vill tamhästar gå in- därav krav på ligghall för utegångshästar:bow:

Att hästar står vid grinden betyder ju inte atomatiskt att de vill in pga vädret. Har många fins exempel i mitt stall där hästarna blir ridna kanske 3-6 ggr/månaden o drf står i strålande fint väder o hänger vid grinden, just för att de är uttråkade, inte för att de tycker illa om vädret.

man ska ju självklart lyssna på sin häst, min pålle står på lösdrift, men får ibland vara inne någon natt i mellanåt p.g.a tillexmepel mkt mygg (exemhäst) o de tkr hon är mysigt nån gång då o då, men dagen efter har hon alltid bråttom ut i hagen .)

Ridskolehästar jobbar 3-4 timmar om dagen utöver sin hagvistelse, så de har det nog bättre än många många hobbyhästar : )

Hur vet du att hästarna hänger vid grinden för att de är uttråkade?
Grinden brukar för hästarna vara ett väl inmarkerat ställe där man känner sig trygg och använder som sov och viloplats. dessutom brukar grindar ofta vara placerade på öppna ytor för att underlätta in och utsläpp samt svängrum för hästar som ska släppas/tas in. Därmed brukar det ofta tex vara en bra bris/fläkta just vid grinden, vilket ofta är en anledning i kombination med övrigt, att hästarna tycker om att stå där.

Ridskolehästar jobbar 3-4 timmar om dagen utöver sin hagvistelse, så de har det nog bättre än många många hobbyhästar : )

Hur vet du att hästarna hänger vid grinden för att de är uttråkade?
Grinden brukar för hästarna vara ett väl inmarkerat ställe där man känner sig trygg och använder som sov och viloplats. dessutom brukar grindar ofta vara placerade på öppna ytor för att underlätta in och utsläpp samt svängrum för hästar som ska släppas/tas in. Därmed brukar det ofta tex vara en bra bris/fläkta just vid grinden, vilket ofta är en anledning i kombination med övrigt, att hästarna tycker om att stå där.

jag tycker att en hobbyhäst mår bättre av att gå ute hela dagen/gå på lösdrift o bli riden på ett variernade sätt 1-2 timmar / dag än en ridskolehäst är ute ett litet antal timmar o sedan går i ett ridhus 3-4 timmar.
Enligt mej borde dt vara nån sorts lag på att ridskolehästar bara får ridas 2-3 timmar/dag o endast stå på en ridskola 5 år i taget. Nog för att det finns bra o dåliga ridskolor, men let´s face it; det är ett väldigt ovarierat jobb för en häst...
Självklart kan vissa hästar ha sina "favoritplatser där" men jag råkar nu veta att de annars står vid ett annat ställe, och att våra hagar är så pass stora att st'ället vid grinden snarare är en liten yta ;) Bör oxo tillläggas att spec. en av hästarna, vars ägare mkt sällan ens är i stallet, väldigt ofta gör utfall mot andra hästar, i och utanför hagen. Detta sker aldrig när ryttaren har varit där (hon är där i perioder, ibland en vecka i sträck, o sen inte på en månad) utan endast när hon varit borta från stallet länge.
Självklart veet jag inte om det är på grund av tristes, men jag börjar se ett mönster...

Merparten av sveriges hobbyhästar står på anläggningar där de går ute 5-6 timmar om dagen, i bästa fall jobbas moderat en timma om dagen ca 5-6 dagar i veckan och resten står de på stall.

så ridskolehästarna har det betydligt bättre i fråga om utevistelse och motion - rörelse än de flesta hobbyhästar.

att man själv som människa anser att det är synd om dom är inget annat än en mänsklig projicering. Finns inte många ridskolor idag som inte är skrupulöst skötta i fråga om hästarnas välfärd i fråga om både utevistelse och lagom motion/arbete. Dessutom visar statistiken att ridskolehästar faktiskt är friskare och hållbarare än de flesta hobby hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Skola & Jobb Hej! Jag är 50 och har jobbat som uska och inom äldreomsorgen i hela mitt liv. Det Är kul men som många vet, stundtals lite tufft...
Svar
1
· Visningar
539
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama