Sv: Utevistelse
ja vad ska man säga.
du får skriva till svensk djurskydds lagstiftning och kräva 24 timmars utevistelse i toppanläggningar för samtliga hästar i sverige helt enkelt.
du får nog addressera sveriges hundar och katter också......
Torsdag 30 september 2010
Husdjurens beteende tema för konferens
Frågan om huruvida våra tamdjur har möjlighet att bete sig naturligt kommer att tas upp på årets djurskyddskonferens i Stockholm.
Djurskyddskonferenser anordnas årligen av Jordbruksverket och riktar sig till bland annat till länsstyrelser, kommuner, departement och djurskyddsorganisationer.
Vid årets konferens den 10 november kommer frågorna om djurens naturliga beteende och etik att tas upp.
- Det är viktigt att vi pratar om vad vi egentligen menar med naturligt beteende och även reflekterar från etisk synpunkt över hur långt vi är beredda att tänja på gränserna. Ska djuren anpassa sig till vårt sätt att hålla djur eller ska det vara tvärt om?, säger Björn Dahlén, djurskyddschef på Jordbruksverket, i en kommentar.
Skälet till att årets konferens fokuserar på just beteende är den utredning av hela djurskyddslagstiftningen som pågår på regeringens uppdrag. I direktivet till utredaren står det nämligen bland annat att vikt ska läggas vid frågan om djurens naturliga beteende.
ATL.nu
info.atl@lrfmedia.lrf.se
själv får jag väl gå och hänga mig eftersom jag i alla 30 år jag haft häst, uppenbarligen har gravt missskötta olyckliga och vanvårdade djur.
Det är inte det det är frågan om, frågan du ska ställa dig, och som vi alla borde göra, är: kan jag förbättra min djurhållning utifrån djurens behov. Vad jag har svårt för är de som hävdar att de tror att det är bättre för en häst att vara instängd i flera timmar på en yta som är oerhört liten mot hästens naturliga behov. Men folk ojar sig och känner sig anklagade för djurplågeri, det är nog så att det är en självinsikt i så fall som kommer fram för att man kanske känner att man inte försökt tillräckligt mycket
själv kom jag hem från spanien häromveckan där jag ridit hos bekanta några dagar. där stod de på box 24 timmar om dygnet förrutom när de reds. Där kan man snacka om problem.
Då känns det ju bättre att komma hem där de egna pållarna bara står inne 12 timmar.......
det jag menar är att det är väl jättetrevligt om du har dina mål som drömar och utopi. Men jag tycker man behöver vara realistisk också, och kan man vara det, så kan man även se att det finns bra förhållanden med välmående djur som INTE går ute med nolltollerans för innestående, så länge inneståendet inte missbrukas, så som jag redogjort för hur jag tycker missbrukning av detta är.
Jag har inga drömmar bara en önskan att hela tiden förbättra min hästhållning utifrån hästens behov och natur. Hoppas att jag kan påverka någon på vägen att tänka efter före
Jag tror inte det är skäligt att hela sveriges befolkning har sina hästar ute dygnet runt tyvärr. så jag satsar på att försöka motivera folk att se skillnaden på när innevistelsen blir för ohuman och när den kan vara tolerabel.
Inte som det är idag men det är ingen orsak att sluta försöka ge hästen en tillvaro utifrån hästens behov vilket definitivt inte är att stå inne i en trång bur. Givetvis ska man göra sitt bästa för hästen oavsett vilken form man är tvingad att hålla på grund av den egna begränsningen.
Rolle
IpL