Utevistelse

Sv: Utevistelse

Fast Rolle. de få välskötta lösdrifterna med ligghallen lägligt placerad brukar hästarna nyttja mkt. de kan t o m vakta ingången.

Mina nyttjar i alla fall sin ligghall varje dygn året om. Jag tar en runda med skottkärran dagligen och varje dag är det högar i ligghallen. Ibland bara två, tre ibland betydligt fler, allra mest på sommaren. Kan också på morgonen ibland höra snarkningar från ligghallen så då sovs det djupt därinne antar jag :) De verkar också ha nästan bestämda platser därinne i alla fall fullblodsstoet står så gott som alltid på samma ställe i hallen.

Senast ändrad:

*KL* delvis
Har undrat lite på om det beror på hur många de går tillsammans? Ju fler desto mer nytta har de av varandra med hålla värmen, lä och trygghet.
Ni som upplever att hästarna även går in under icke insektssäsong, hur många hästar går tillsammans och hur stor och vilken typografi har hagarna?

Nyfiken bara och lite vetgirig...;)

Rolle
IpL

Fyra, två äldre ston + två avkommor till fullblodsstoet. Fullblodsstoet gillar verkligen sin ligghall framförallt om det regnar/snöar och eftersom hon är ledarsto följer de andra med in. Har observerat vid ett par tillfällen då det kommit en kraftig och plötslig regnskur hur fullblosstoet gör en rivstart och springer i full fart in i ligghallen. Då undrar de andra vad som händer och följer så klart efter.

Vinterhage på 1 ha (sommartid öppnas det upp till stora sommarhagar som ligger bakom vinterhagen), skog på en sida och carporten erbjuder också lite vindskydd då den står precis intill hagen.

Men även vid klart fint och vindstilla går de in i ligghallen för att vila faktiskt men tillbringar då inte lika mycket tid därinne. Dock så är det alltid ledarstoet som går in först ibland stannar de andra precis utanför och vilar där. Och de dagar då det har varit fint, vindstilla och uppehåll så är det mindre högar och mindre trampat i ligghallen. Men det inträffar ytterst sällan att ligghallen är helt orörd. Det kan dock inträffa då det blåser kraftigt från sydost att ligghallen är fullständigt orörd men det brukar hända två-tre gånger per år. Tydligen är det en viss vindriktning då det förmodligen blåser rakt in på något vis, då brukar de stå bakom carporten istället. Så är det hos mig

Senast ändrad:

Vi brukar ha mellan 7-18 hästar i flocken, just nu 15 st. Hagarna sommartid är naturbete med skogsdunge på c:a 0,5 ha i mitten, inte särskilt kuperat men mycket sten:eek: Vinterhagarna har lite träd runt om samt lite kuperat. I bägge hagarna kan de söka lä oavsett vindriktning. Men det står alltid på högsta punkten tillsammans med rumpan mot vinden, aldrig i lästallet.

Rolle
IpL

Alla dessa gamla och goa hästar som är friska och står i box delar av dygnet, undrar hur det går ihop om det nu är så att det är själva boxvistelsen som är så skadlig? Vi kan väl helt enkelt förbjuda boxar och stall och så, vips, så blir alla hästar friska och lyckliga???

Nu har i alla fall jag aldrig sagt att man ALDRIG ska ha hästar på box, men jag tror att DE FLESTA hästar skulle må alldeles utmärkt på en BRA lösdrift. Sen anser jag att alla hästar har rätt till utevistelse minst 14 timmar per dygn i så stora och kuperade hagar att utevistelsen blir bra. Självklart i flock. Om man inte har den möjligheten ska man inte ha häst. Det är inte leksaker.

så om hästen inte går ute 14 timmar om dygnet så ska man inte ha häst, och har häst som leksak?

Jag tycker att man ska ge rätt förutsättningar för en häst. Om jag hade bott inne i Göteborg och haft häst så hade jag helt enkelt fått åka några mil till hästen för att den skulle få rätt hagmark och sällskap. Hästar är inte gjorda för att stå i en liten låda större delen av dygnet.

Nej det är vi nog alla överrens om att de inte är ;)

tycker bara det blir lite magstarkt att idiotförklara 3/4 av hela sveriges befolkning med häst typ. Om min häst gick i hage 14 timmar om dagen skulle jag aldrig ha tid att rida honom : )

Ridning är ju en del av utevistelsen och motionen, så naturligtvis kan en timmes ridning ersätta hagvistelse. Men jag anser fortfarande att hästen ska få vara ute större delen av dygnet gentemot vad den står i box, ja.

Ridning är ju en del av utevistelsen och motionen, så naturligtvis kan en timmes ridning ersätta hagvistelse. Men jag anser fortfarande att hästen ska få vara ute större delen av dygnet gentemot vad den står i box, ja. Jag idiotförklarar gärna folk som beter sig så mot sina djur faktiskt. Det är TYVÄRR en ganska stor del av de som har hästar som gör det. Riktigt illa.

Jag tycker nog snarare det är tvärtom, de flesta av svenska hobbyhästar vistas ute längre tider på dygnet faktiskt. Undantagen är väl tävlings stall och mycket stora anläggningar där hästhållningen blir en industri.

Min häst går ute ca 9 timmar vintertid och rids och pysslas med utöver det minst 2 timmar om dagen. Vår-sommar-höst går han ute ca 10-11 timmar plus rids. Jag anser att jag har en bra hästhållning och har inte ett dugg dåligt samvete eller känner att min häst inte hålls glad, frisk och sund på det viset.

Jag tycker så ofta såna här trådar och diskussioner går till överdrift. Det finns liksom ingen verklighetsförankring. Helt plötsligt ska man ha häst för att den skall gå ute dygnet runt och få vara häst. Vad ska man då ha hästen för?
Jag förstår inte varför det ska gå till ytterligheter "lösdrift är det enda rätta" osv. Finns massor med ap-kassa lösdrifter och folk som inte fattat vad som krävs, utan tycker det är smidigt att hästen går ute, man slipper mocka och kan titta till den max en gång om dagen i en kvart.

Istället för att göra det till ett problem om hästen står inne nattetid och inte går på lösdrift, så kan man väl isåfall hellre belysa problemet av att ha en hobby häst ståendes på stor tävlings anläggning, där hästen går ut 09.30 och in 13.30 för att personalen skall hinna med alla hästar som skall tas in och ut. Dessa nämda hobby hästar står sen i sin box från 13.30 till nästa dag 09.30, för de har ägare som rider 4-5 dagar i veckan någon halvtimma i ridhuset, eller så ger de hästen "vintervila" 3 veckor över jul och då står den där i boxen.

DET tycker jag är ett större problem än det du förespråkar, att alla som inte har hästen ute 14 timmars dagar minst, inte borde ha häst. Var lite realistisk.

Vad har du dina hästar till? Nyfiken.

Fast jag har aldrig förespråkat att alla ska ha lösdrift, inte heller tycker jag att en DÅLIG lösdrift är bättre än box på natten, men att stänga in en häst i en liten låda över halva dygnet, det är djurplågeri. Speciellt alla dessa hästar som inte står på fri tillgång på grovfoder, vad fasen ska dom göra i boxen när maten tar slut? Jag tycker som du att det är vansinne med all dessa hästar som går ute tre till fem timmar om dagen (då oftast i frimärkshagar, så dom inte går sönder) Jag anser att om jag ska få ha glädje av mina hästar för mitt höga nöjes skull, ja då är jag skyldig att ge dom det bästa och naturligaste för dom. I mitt fall används de flesta hästarna hemma till hobbyridning. I mitt intresse ingår även att ge dom det bästa, att se till att deras miljö är bra, jag ser helheten med djur som ett intresse. Inte bara att hästen är min nöjesmaskin. Hellre en lycklig häst som springer runt i stora hagar med sina polare och bryter benet och dör för tidigt, än en häst som lever i 20 år och skyddas mot andra individer samt står i en liten box hela dagarna. Någonstans måste man dra en gräns. Visst kanske en häst kan stå inne lite längre eller lite kortare då och då av olika anledningar. Men i grunden så anser jag att större delen av dagen bör vara i en rejäl hage, i en flock.

Utifrån det du skriver här i sista inlägget så tycker jag nog att vi är överrens på det hela taget i grund och botten. det jag vänder mig mot är när du specificerar 14 timmar som definitionen för acceptabel hästhållning och säger att alla som hamnar ett par timmar under den gränsen är puckon som har hästar som leksaker. sånt skulle jag akta mig för, eftersom det som jag försökt illustrera finns betydligt värre saker hästar rent skötsel och livskvalitets mässigt utsätts för, på många ställen i sveriges rikes län.

det är lätt att stirra sig blind på en enda enskild faktor, men det är vanskligt att göra det, för många olika faktorer spelar ju in huruvida helhetsbilden blir en sund hästhantering och ett bra liv för våra hästar.

Jag har tidigare haft mina hästar "hemma" (hyrt eget stall) eller skött dem själv när jag stått i annans stall. Och har då kunnat reglera precis hur mycket jag vill att de ska gå ute. De har gått ute mellan 15-17 timmar i bra, relativt stora hagar (drygt två ha) under vintern, under sommaren ute dygnet runt. De har även fått fritillgång på grovfoder. I vintras så öppnade jag upp stallet så att de kunde gå på lösdrift istället.

Nu har jag dock flyttat då jag har fått jobb och har tagit ena hästen med mig. Hon står nu i det stallet som jag jobbar i och kommer när hon stallas in (oktober) komma ut vid 8-9 på morgonen efter att de ätit upp frukosten som fodras vid 7. Sen får de lunch i hagen (2 kg silage) och kommer in vid 17-18 på eftermiddagen och fodras då eftermiddag inne, sen fodras de även kväll klockan 22. Detta är inte det mest optimala enligt mitt tycke men jag tänker att jag får väl aktivera henne på kvällen först nu med ridning och senare med annat (dräktig). Jag kommer dock fråga om jag inte kan släppa in henne senare på kvällen. Hon kommer även att få så gott som fritillgång på grovfoder inne.

Men jag vet inte.. jag kanske är en djurplågare och borde sälja henne istället?:grin:

Delvis *KL*
Vad det är frågan om är inte om hästen går ute 10, 14 eller 16 timmar om dygnet. Varför ska man vänja ett djur, som mår bäst på stora ytor i sällskap med artfränder, att stå på en yta som omräknat skulle motsvara 0,8 m² för oss människor. Skulle vi människor ställa oss i ett skåp med galler i den storleken ens en timme?

De flesta verkar ju vara överens om att det bästa för hästen är utevistelse men ändå klämmer man in hästen i en lite bur i timtal :confused:

Att man inte har möjlighet att ge hästen ett så värdigt och naturligt hästliv när den inte arbetar är ingen ursäkt. Jag är av den absoluta övertygelsen att kan man inte erbjuda hästen ett bra hästliv ska man låta bli och pyssla med något annat. Det är levande varelser med stor integritet och starka känslor vi har med att göra. Att skylla på att man tävlar och arbetar mycket med hästen är ju lite konstig ursäkt då många som tävlar på hyfsat hög nivå klara av det :cool:
Nu är det många som sitter med skägget i brevlådan och satts sig i den situationen att man inte har möjlighet att ordna det bättre för hästen, men man kan hoppas att de som nu och i framtiden blir med häst inte lyssnar på alla ursäkter att stänga in dessa fantastiska varelser mot deras natur utan lyssnar på hästen i stället.

Rolle, som sticker ut hakan :cool:
IpL

Jadu Rolle. frågan är väl högst tydligt, utifrån diskussionen huruvida hästarna går ute 10, 12 eller 14 timmar, eller hur? fast jag förstår vart du villkomma -till 24 timmar.

ska vi fokusera på antalet timmar så ska vi nog göra det till att börja med, på de som jag redan redogjort för,med utevistelse 4-6 timmar om dagen i små rutor eller?

ska vi också fokusera på antalet okunniga gröna vågare som ställer ut sina hästar på "lösdrift"i skogen enligt de principer som redan diskuterats som undermåliga? rätt ska väl vara rätt menar jag?

tror du får problem annars, rent realitetsmässigt, att vinna framgång för förändring.

jag har alltid tävlat och tränat, hästarna ute minst 9 timmar i stora, kuperade hagar tillsammans med artfränder, plus daglig motion utöver det, och mest dygnet runt sommartid. Känns det relevant att fokusera på den typen av hästhållning eller anser du att den kan vara acceptabel för folk som inte är uppfödare, har egen mark, eller rent allmänt, tar god och kunnig hand om hästarna utifrån deras behov i övrigt parat med denna vistelse i hage?

jösses. Trodde nog aldrig dagen skulle komma då jag blev anklagad för dålig djurhållning rent hästmässigt. Ibland förstår jag frustrationen i samhället, både juridiskt och lagmässigt, vad det lägs krut på och vad som det inte läggs krut på.

Senast ändrad:

Jadu Rolle, jag ställer samma fråga till dig som tidigare i diskussionen:

ska vi fokusera på antalet timmar så ska vi nog göra det till att börja med, på de som jag redan redogjort för,med utevistelse 4-6 timmar om dagen i små rutor eller?

Vet inte om jag var otydlig men jag ifrågasatte att ha hästen inne i en liten bur överhuvud taget, nolltolerans ;)

ska vi också fokusera på antalet okunniga gröna vågare som ställer ut sina hästar på "lösdrift"i skogen enligt de principer som redan diskuterats som undermåliga? rätt ska väl vara rätt menar jag?

Dålig hästhållning ska beivras oavsett typ av hästhållning. Som jag tidigare nämnt jämför jag väl skötta lösdrifter med väl skötta stall. Det övriga är ointressanta i den här diskussionen eftersom de faller helt utanför god hästhållning oavsett vilken typ.

tror du får problem annars, rent realitetsmässigt, att vinna framgång för förändring.

???

jag har alltid tävlat och tränat, hästarna ute minst 9 timmar i stora, kuperade hagar, plus daglig motion utöver det, och mest dygnet runt sommartid. Känns det relevant att fokusera på den typen av hästhållning eller anser du att den kan vara acceptabel för folk som inte är uppfödare, har egen mark, eller rent allmänt, tar god och kunnig hand om hästarna utifrån deras behov i övrigt parat med denna vistelse i hage?

Som jag sa har folk satts sig i den situationen att man inte har möjlighet att erbjuda en mer anpassad hästhållning efter hästens behov. Egen mark behöver man inte ha, man kan gå ihop flera stycken eller hitta ett privatstall som erbjuder rätt möjligheter m.m.
Hur mycket man än vårdar och älskar hästarna blir det ändå fel när de inte får de betingelser som passar deras naturliga behov.
Jag hoppas att de som försöker övertyga sig själva att hästen mår lika bra instängd som ute på tillräckligt stora ytor med artfränder, inte för över det på de som i framtiden funderar på hästhållning. I annonser för hästgårdar står det oftast antal boxplatser och hur fint det är i stallet och som en bisak står det 2 ha (med 20 boxar) :eek: Jag anser att det ger fel signaler.
Låt de som idag börjar gör rätt från början ;)

Rolle
IpL

ja vad ska man säga.
du får skriva till svensk djurskydds lagstiftning och kräva 24 timmars utevistelse i toppanläggningar för samtliga hästar i sverige helt enkelt.
du får nog addressera sveriges hundar och katter också......

själv får jag väl gå och hänga mig eftersom jag i alla 30 år jag haft häst, uppenbarligen har gravt missskötta olyckliga och vanvårdade djur. :cool:

själv kom jag hem från spanien häromveckan där jag ridit hos bekanta några dagar. där stod de på box 24 timmar om dygnet förrutom när de reds. Där kan man snacka om problem.

det jag menar är att det är väl jättetrevligt om du har dina mål som drömar och utopi. Men jag tycker man behöver vara realistisk också, och kan man vara det, så kan man även se att det finns bra förhållanden med välmående djur som INTE går ute med nolltollerans för innestående, så länge inneståendet inte missbrukas, så som jag redogjort för hur jag tycker missbrukning av detta är.
Jag tror inte det är skäligt att hela sveriges befolkning har sina hästar ute dygnet runt tyvärr. så jag satsar på att försöka motivera folk att se skillnaden på när innevistelsen blir för ohuman och när den kan vara tolerabel.

Senast ändrad:

ja vad ska man säga.
du får skriva till svensk djurskydds lagstiftning och kräva 24 timmars utevistelse i toppanläggningar för samtliga hästar i sverige helt enkelt.
du får nog addressera sveriges hundar och katter också......

Torsdag 30 september 2010
Husdjurens beteende tema för konferens
Frågan om huruvida våra tamdjur har möjlighet att bete sig naturligt kommer att tas upp på årets djurskyddskonferens i Stockholm.

Djurskyddskonferenser anordnas årligen av Jordbruksverket och riktar sig till bland annat till länsstyrelser, kommuner, departement och djurskyddsorganisationer.

Vid årets konferens den 10 november kommer frågorna om djurens naturliga beteende och etik att tas upp.
- Det är viktigt att vi pratar om vad vi egentligen menar med naturligt beteende och även reflekterar från etisk synpunkt över hur långt vi är beredda att tänja på gränserna. Ska djuren anpassa sig till vårt sätt att hålla djur eller ska det vara tvärt om?, säger Björn Dahlén, djurskyddschef på Jordbruksverket, i en kommentar.

Skälet till att årets konferens fokuserar på just beteende är den utredning av hela djurskyddslagstiftningen som pågår på regeringens uppdrag. I direktivet till utredaren står det nämligen bland annat att vikt ska läggas vid frågan om djurens naturliga beteende.

ATL.nu
info.atl@lrfmedia.lrf.se

själv får jag väl gå och hänga mig eftersom jag i alla 30 år jag haft häst, uppenbarligen har gravt missskötta olyckliga och vanvårdade djur. :cool:

Det är inte det det är frågan om, frågan du ska ställa dig, och som vi alla borde göra, är: kan jag förbättra min djurhållning utifrån djurens behov. Vad jag har svårt för är de som hävdar att de tror att det är bättre för en häst att vara instängd i flera timmar på en yta som är oerhört liten mot hästens naturliga behov. Men folk ojar sig och känner sig anklagade för djurplågeri, det är nog så att det är en självinsikt i så fall som kommer fram för att man kanske känner att man inte försökt tillräckligt mycket ;)

själv kom jag hem från spanien häromveckan där jag ridit hos bekanta några dagar. där stod de på box 24 timmar om dygnet förrutom när de reds. Där kan man snacka om problem.

Då känns det ju bättre att komma hem där de egna pållarna bara står inne 12 timmar.......:confused::eek:

det jag menar är att det är väl jättetrevligt om du har dina mål som drömar och utopi. Men jag tycker man behöver vara realistisk också, och kan man vara det, så kan man även se att det finns bra förhållanden med välmående djur som INTE går ute med nolltollerans för innestående, så länge inneståendet inte missbrukas, så som jag redogjort för hur jag tycker missbrukning av detta är.

Jag har inga drömmar bara en önskan att hela tiden förbättra min hästhållning utifrån hästens behov och natur. Hoppas att jag kan påverka någon på vägen att tänka efter före ;)

Jag tror inte det är skäligt att hela sveriges befolkning har sina hästar ute dygnet runt tyvärr. så jag satsar på att försöka motivera folk att se skillnaden på när innevistelsen blir för ohuman och när den kan vara tolerabel.

Inte som det är idag men det är ingen orsak att sluta försöka ge hästen en tillvaro utifrån hästens behov vilket definitivt inte är att stå inne i en trång bur. Givetvis ska man göra sitt bästa för hästen oavsett vilken form man är tvingad att hålla på grund av den egna begränsningen.

Rolle
IpL

Fast djurhållning handlar väl om en kompromiss? det var vad som hände för typ 12000 år sen när vi började att domestikera vargen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 687
Skola & Jobb Hej! Jag är 50 och har jobbat som uska och inom äldreomsorgen i hela mitt liv. Det Är kul men som många vet, stundtals lite tufft...
Svar
1
· Visningar
539
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama