Utevistelse

Sv: Utevistelse

Exakt, vi låter hästen arbeta för oss. Men under den tid den inte gör det har vi en skyldighet att ge hästen ett så bra liv som möjligt utefter dess behov, på köpet får vi en säker, frisk och stabil häst mentalt och fysiskt.
Sätta en häst i box är ingen kompromiss, det är enbart för människans bekvämlighet inget annat.

Rolle
IpL

Fast Rolle, det finns inget som förbigått mig ang. att hästen ska hållas så lite som möjligt instängd i en box : ) Inte någon annan i tråden heller för den delen vågar jag nog påstå : )

I övrigt tycker jag du är rätt dryg i dina inlägg och du borde fundera på huruvida det är särskilt givande för diskussionen och det du försöker påpeka (utevistelse är bra - vilket de flesta vet : )

Exakt, vi låter hästen arbeta för oss. Men under den tid den inte gör det har vi en skyldighet att ge hästen ett så bra liv som möjligt utefter dess behov, på köpet får vi en säker, frisk och stabil häst mentalt och fysiskt.
Sätta en häst i box är ingen kompromiss, det är enbart för människans bekvämlighet inget annat.

Rolle
IpL
Rolle. det är ju samma sak som att ha hästen på bete. släng ut mat o vatten för en vecka o sen bara titta till dem- om man vill.

du behöver då inte passa tider som med uppstallade hästar.

För människans frihet oxå.

Rolle
IpL

Håller inte med, de flesta hästar jag sett trivs uppstallade, ett undantag, avelsto från wwales, kom ohanterad hit och trivdes inte uppstallad

Om vi vill ha en hästverksamhet som bär sig och blomstrar, avel, ridsport, trav, ridskolor etc etc krävs det ibland uppstallning

rätt mått o bra vent och daglig utevistelse och stimulans anser jag att box är minst lika bra som lösdrift

Exakt, vi låter hästen arbeta för oss. Men under den tid den inte gör det har vi en skyldighet att ge hästen ett så bra liv som möjligt utefter dess behov, på köpet får vi en säker, frisk och stabil häst mentalt och fysiskt. Sätta en häst i box är ingen kompromiss, det är enbart för människans bekvämlighet inget annat.

Rolle
IpL

Lösdrift vs uppstallat? Inga andra faktorer spelar roll....intressant

Det vill jag gärna ha källa på

Jag har för mig att jag läste någonstans för inte alls länge sedan om en ridskola som hade eller planerade att ha lösdrift. Så det går nog. Det finns också tävlingshästar (galopp i alla fall) som går på lösdrift.

*KL*
Fast jag anser, vilket jag skrivit förut i samma ämne, att man måste se till hästen som individ. Våra hästar idag är ganska långt ifrån ursprungshästen, vi avlar inte fram tåliga vildhästar längre. Hästarna har anpassats efter våra behov, om man så vill. Precis som hundarna har gjort genom århundradenas lopp. Och det tycker jag man också måste ta med i beaktandet. Många hästar mår utmärkt av att gå på lösdrift. MEN det finns också hästar som inte klarar av det. En häst som endast kommer till riktig vila inne i sin box t.ex. ska inte tvingas vara ute jämt bara för att människan har fått för sig att alla hästar har exakt samma behov.

Sedan blir jag förvånad över att det klagas på någon timme hit eller dit. Hästen kan inte klockan och vet knappast om ifall den varit ute i 8,10 eller 14 timmar. Däremot är kvalitén på vistelse, både utomhus och inomhus, viktig. Betydligt viktigare än att räkna timmar hit och dit. Man behöver heller inte gå till ytterligheterna. Att inte ha hästen på lösdrift innebär INTE att man per automatik har hästen instängd i en för liten box 20-23 timmar/dygn. Att ha hästen på lösdrift innebär INTE per automatik att hästen lämnas vind för våg. Det finns en jättezon däremellan där nog de flesta hästarna i landet lever och mår alldeles utmärkt. Att kalla folk med installade hästar för djurplågare tycker jag är magstarkt och tar helt bort fokus från vad som verkligen är djurplågeri.

Fast Rolle, det finns inget som förbigått mig ang. att hästen ska hållas så lite som möjligt instängd i en box : ) Inte någon annan i tråden heller för den delen vågar jag nog påstå : )

Bra då är vi överens om att det inte är bra för hästen att stå inne i en liten bur i timmar ;)

I övrigt tycker jag du är rätt dryg i dina inlägg och du borde fundera på huruvida det är särskilt givande för diskussionen och det du försöker påpeka (utevistelse är bra - vilket de flesta vet : )

Det brukar vara ett tecken på att argumenten börjar tryta när man lämnar att diskutera sakfrågan och övergår till föga smickrande adjektiv på motparten :eek:

Rolle
IpL

Förstår nog inte riktigt vad du menar, kan du utveckla det lite så ska jag svara.

Rolle
IpL

Håller inte med, de flesta hästar jag sett trivs uppstallade, ett undantag, avelsto från wwales, kom ohanterad hit och trivdes inte uppstallad

Om vi vill ha en hästverksamhet som bär sig och blomstrar, avel, ridsport, trav, ridskolor etc etc krävs det ibland uppstallning

rätt mått o bra vent och daglig utevistelse och stimulans anser jag att box är minst lika bra som lösdrift

Som jag tidigare skrivit är hästen oerhört anpassningsbar och kan fås till mycket som strider mor deras natur. Men att påstå att en häst som vants till att stå i box skulle må lika bra som om den skulle fått gå ute med artfränder i rymliga hagar tror jag inte på om jag ser till hästens naturliga behov.
Att påstå att det är lika bra för hästen att stå timmar på en yta av ex. 3x3 m, som att gå ute bland artfränder på stor yta får mig att undra hur vi har tappat känslan för hur hästen känner. Det strider mot hästens natur att stå instängd på liten yta vilket yttrar sig inte sällan som olika stressbeteende som vävning luftsnappning, krubbitning m.m. som inte existerar på frigående hästar.

Att det krävs uppstallning i olika verksamheter beror på att man när man började inte begrep vad hästens behov är utan gjorde som man trodde man alltid gjort. Nu har man inte möjlighet att erbjuda något annat utan att flytta verksamheten vilket kostar och tyvärr går ofta ekonomin före hästens välbefinnande och man kompromissar istället.

Rolle
IpL

Tyvärr, den gubben går inte ( att komma med dryga argument att argumenten tryter därför att du har rätt).

jag tycker du ska titta lite nyktert på vad som verkligen är djurskydds ärenden eller rent undermålig eller dålig hästhållning innan du dömer ut både mig och andra. Läs gärna inläggen en gång till och välj dina krig. Jag förstår inte vad du är ute efter.Jag är överrens med dig om att utevistelse så mycket det går är bäst för hästen. Vad är du ute efter när du trots detta fortsätter med att driva drev och anklaga mig för dålig djurhållning för att mina hästar står på box vissa tider på dygnet? välj dina krig och din målgrupp tack.

Senast ändrad:

Vet inte om jag missförstår dig, men med en väl skött lösdrift är det minst lika mycket jobb med som uppstallning. Lösdrift väljer man för hästens skull inte människans skull. Hästan ska ha daglig tillsyn enligt djurskyddslagen.

Rolle
IpL

Jag har inte anklagat dig för något, det är nog du själv som gör.;)
Jag bara hävdar att det inte är bättre att ha hästen stående i box i timtal än att låta den gå ute bland andra hästar på tillräckligt stora ytor. Jag bara opponerar mig mot att man försöker rättfärdiga boxvistelse genom att hävda att det är lika bra för hästen som att gå ute med flera kompisar.

Om jag för krig så är det på hästens sida, någon måste ju stå upp för hästens behov och välbefinnande;)
Djurskyddslagen har sina brister därför den inte utgår från djurens bästa oavkortat utan man tar även hänsyn till ekonomiska och praktiska intressen.

För att citera veterinär Per Michanek:

Ett djurskydd har många bottnar
Enligt författarna behöver vi ta hänsyn till människor OCH djur när djurskyddslagar tas fram. Att trycka ner, kontrollera och sanktionera är inte den bästa lösningen. Det djurskydd vi har idag är en rationaliseringslag till förmån för storproducenter. De små producenterna har inte en chans. Den är politisk, inte gjord för vare sig djurs eller människors bästa. Den är till för att blidka intressegrupper, inte för att skapa ett hållbart regelverk för en levande landsbygd med hälsosamma djur.

Bok om att bygga stall

i ”Att bygga häststall” ger Per Michanek råd och tips inför stallbyggandet – från hästens synpunkt. Boken är fylld med idéer om hur det går att bygga ekonomiskt OCH ge hästarna det de behöver. Bland annat ställs fenomenet med boxar helt på ända. Traditioner är inte till för att följas – i alla fall inte om hästen får välja.

Varför lösdrift?

Hästen har ett rörelsebehov som heter duga. De äter nästan hela dagen och vandrar resten av tiden. De behöver dessutom känna att de har översikt över sin omgivning för att känna sig trygg. En häst som står uppstallad i box får en sämre grundkondition och sämre funktion i nervsystemet. En häst på lösdrift får mer sällan kolik, rörelsestörningar, magsår eller andra ”välfärdsproblem”. Dessutom blir de mycket stabilare i psyket.

slut citat

Rolle
IpL

du får nog ta och läsa om tråden Rolle, för jag har aldrig påstått det utan snarare regelbundet i tråden framhävt att maximal utevistelse är det bästa för hästen.

att alla inte har dem ute hela dygnet är en verklighet som gäller även mig som sagt. och jag vill inte bli förföljd med dryga smirkey smileys eller andra nedlåtande kommentarer för den delen. ska du använda såna så gör det som kommentar till det jag skrivit som exempel:dåliga lösdrifter där djuren lämnas vind för våg, alternativt box ställning merparten av dygnet utan aktivitet ö.h.t.

fullbloden som nämns tidigare i tråden av ngn annan som går på lösdrift finns för övrigt, och som exempel, i england, de går inte på lösdrift i den form som förespråkas, de går förvisso ute men har separata boxar med liten utevistelse fålla, vägg i vägg med varandra.

jag har 30 års erfarenhet av folk som har sina hästar uppstallade vinterhalvåret, i maj släpps hästarna ut dygnet runt för att vara ute i väder och vind till oktober, 2 månader under sommaren åker ägarna på semester och lämnar hästarna åt sig själva. någon tittar till dem MAX en gång om dagen, MAX. oavsett väder, vind, bromsinvasioner, fästingangrepp, vädrets påverkan på bete och vatten, ja allt.
vidare kan jag redogöra för poppis attraktionen runt året runt utevistelse som boomat sverige senaste åren i samma takt med att hobby sverige skaffade häst. Horribla scenarios på många ställen.

kom inte med kontringar som att det räknas inte i diskussionen för du pratar bara om optimala förhållanden.
Optimala förhållanden är inte realiteten i svea rikes land. Knappast ngn annan stans heller i världen.

så gör inte detta till en tråd där utevistelse dygnet runt är det enda rätta för hästen, allt annat är dåligt. det blir otroligt snedvridet.

allt är inte svart eller vitt här i världen, och sluta med dina dryga smirkeys och kommentarer att jag anklagar mig själv eller känner mig träffad osv. det blir löjligt och snart rapporterar jag dig om du fortsätter, helt seriöst.

tack!

Senast ändrad:

*Knapplån*

PTROOOOOOO!!!!!

Hallå hallå

Sysslar man enbart med lösdriftshästar och anser sig ha underlag för att de som har sina hästar uppstallade med tidsbegränsad utevistelse är kokobäng, så bör man hålla sig ifrån dylika diskussionstrådar där hästägare har sina hästar i stall med tidsbegränsad utevistelse, eftersom man helt enkelt inte har intresse av att hålla på med sådant.

Sysslar man enbart med uppstallade hästar med tidsbegränsad utevistelse och anser sig ha underlag för att de som har sina hästar på lösdrift är kokobäng, så bör man hålla sig ifrån dylika diskussionstrådar där hästägare har sina hästar på lösdrift, eftersom man helt enkelt inte har intresse av att hålla på med sådant.

Kliv genast ur sandlådan, om ni inte kan se den andra sidans syn på saken, så att andra kan och vågar att diskutera.

Personliga vendettor och påhopp kommer att belönas med färgglada kort, hädanefter.

Mvh

moderator

Senast ändrad:

Det måste ju vara något speciellt eftersom du reagerar så häftigt med att kalla mig för inte så trevliga epitet som dryg och nu hot om anmälan :eek:

Det är mer konstruktivt om vi håller oss till sakfrågan ;););););)

Bara för att jag påstår att det inte är bra för en varelse som har utvecklats under c:a 50 miljoner år att i stort sett vara i rörelse hela tiden och i sällskap med artfränder på stora ytor, att vistas i en trång bur timvis.
Då tycker du: "att driva drev och anklaga mig för dålig djurhållning för att mina hästar står på box vissa tider på dygnet" det är en värdering du själv gör efter mitt påstående enligt första meningen i detta stycke.

Jag är mycket medveten om att anledningen till att många sätter hästen i box beror på dels att de inte har resurser och pengar till något annat och ofta att hästen aldrig fått vara häst fullt ut med att födas och växa upp i åldersblandad grupp ute på stora ytor så det har lärt sig hästens fulla språk och sociala regler. Och givetvis ligger människans egen bekvämlighet bakom också.

Det rättfärdigar inte att stänga i hästar i liten box bara för att andra inte sköter hästarna som de ska när de går ute sommartid. Att det inte har med saken att göra med dåligt skötta lösdrifter och stall är att om man går in på den linjen slutar det med att som på dagis när barnet får tillsägelse för något den gjort fel säger att någon annan har minsann gjort något värre, då stagnerar diskussionen och kommer inte vidare. Därför är det bara relevant att jämföra väl skötta stall med väl skötta lösdrifter.

Rolle
IpL

Okay jag kan lägga ner nu, men det kan aldrig vara "kokobäng" med att ta hänsyn till hästens naturliga behov vid hästhållning. ;)

Hoppas du ursäktar smileyn :angel:

Mvh
Rolle
IpL

Problemet med naturlig hästhållning allt för ofta innefattar grov negligering av hästens behov. Man lämnar dom helt enkelt i sticket för att det är "naturligt och bra för hästen". Mat och vatten är undermåligt, kyla och blåst tär på hästarna och vindskydden är av urusel kvalitet om det ens finns något. När sedan dessa hästägare till vanvårdade hästar påstår att det är för hästens bästa, då går man i taket som den hästälskare man är. För människans bekvämlighet så är det lättare att släppa dom vind för våg utan tillsyn och omsorg. Detta gäller självklart inte alla men det gäller ändå tillräckligt många lösdrifter för att man ska finna skäl till oro. När sedan nyfrälsta hästägare får lära sig att det bästa är det jag just beskrivit tillsammans med att det är onaturligt att sko sin häst. Det är taskigt att rida med bett och sadeln skall inte ha bom och man skall inte under några omständigheter fodra med kraftfoder samt att avmaskning inte behövs, då har man anpassat sig till tidens populära hästhållning. Den är både billig och lätt. Hästens behov är av ringa intresse det är behovet att vara trendig som är kärnan. Dock är jag övertygad om att Rolle har bra koll på läget när det gäller sina hästar men som sagt, det gäller inte alla.

Exakt Kenneth :bow:, du slog huvudet på spiken. Det är det vi måste se på och inte agera som militanta hästhuliganer och ta för givet att alla är såna rötägg att de släpper hästar vind för våg, alternativt har hästarna inlindade i 48 lager fluff i stallet 24/7.

För så är det tack och lov inte.

Det är helt OK att diskutera i allmänna termer. Men när man är så urbota enögd att man bara ser det dåliga med respektive sättet att hålla hästar på det ena eller andra sättet, då är man ingen bra "diskutant" eller "diskufarbror".

Ha en bra dag allihopa därute.

Mvh

IngelaH

Oj så träffande:bow: men du glömde fri tillgång på grovfoder som ger smällfeta ponnies/ hästar. Varför analysera fodret om man ger ponnyn/ hästen det tredubbla behovet:crazy: o beten underskattas o de får fång.

Exakt, all extremism är skadlig oavsett om det är politik, religion eller hästhållning :mad: Det är därför jag anser att man inte ska jämföra med avarterna om man ska jämföra hästhållning. Man ska givetvis ha sinnet öppet för nya rön och kanske pröva innan man förkastar det.

Om folk förstod att det inte är lättare med lösdrift så kanske de tänkte efter mer. En skillnad som jag upptäckt är att med lösdrift är man inte bunden till klockan som med uppstallning.
Man får jobba på ett annat sätt bara. Som exempel har vi haft pruttparty idag :D När vi ska ta träckprov så bjuder vi in inackorderingarna på kaffe och mackor medan vi har avgränsat ett mindre område där vi har överblick över hästarna, just nu 15 st. Där sitter vi och väntar med plastpåsar som vi springer ut med när det är dags. Har ibland vadslagning om vem som ska bli först och vem som ska bli sist. Brukar ta ett par timmar men vi har ganska kul också ;)

”Sann kunskap existerar i att veta att du intet vet”
Sokrates 450 f.k.

Rolle
IpL

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 687
Skola & Jobb Hej! Jag är 50 och har jobbat som uska och inom äldreomsorgen i hela mitt liv. Det Är kul men som många vet, stundtals lite tufft...
Svar
1
· Visningar
539
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama