Sv: Utevistelse
du får nog ta och läsa om tråden Rolle, för jag har aldrig påstått det utan snarare regelbundet i tråden framhävt att maximal utevistelse är det bästa för hästen.
att alla inte har dem ute hela dygnet är en verklighet som gäller även mig som sagt. och jag vill inte bli förföljd med dryga smirkey smileys eller andra nedlåtande kommentarer för den delen. ska du använda såna så gör det som kommentar till det jag skrivit som exempel
åliga lösdrifter där djuren lämnas vind för våg, alternativt box ställning merparten av dygnet utan aktivitet ö.h.t.
fullbloden som nämns tidigare i tråden av ngn annan som går på lösdrift finns för övrigt, och som exempel, i england, de går inte på lösdrift i den form som förespråkas, de går förvisso ute men har separata boxar med liten utevistelse fålla, vägg i vägg med varandra.
jag har 30 års erfarenhet av folk som har sina hästar uppstallade vinterhalvåret, i maj släpps hästarna ut dygnet runt för att vara ute i väder och vind till oktober, 2 månader under sommaren åker ägarna på semester och lämnar hästarna åt sig själva. någon tittar till dem MAX en gång om dagen, MAX. oavsett väder, vind, bromsinvasioner, fästingangrepp, vädrets påverkan på bete och vatten, ja allt.
vidare kan jag redogöra för poppis attraktionen runt året runt utevistelse som boomat sverige senaste åren i samma takt med att hobby sverige skaffade häst. Horribla scenarios på många ställen.
kom inte med kontringar som att det räknas inte i diskussionen för du pratar bara om optimala förhållanden.
Optimala förhållanden är inte realiteten i svea rikes land. Knappast ngn annan stans heller i världen.
så gör inte detta till en tråd där utevistelse dygnet runt är det enda rätta för hästen, allt annat är dåligt. det blir otroligt snedvridet.
allt är inte svart eller vitt här i världen, och sluta med dina dryga smirkeys och kommentarer att jag anklagar mig själv eller känner mig träffad osv. det blir löjligt och snart rapporterar jag dig om du fortsätter, helt seriöst.
tack!