Utekanin + lägenhet?

Sv: Utekanin + lägenhet?

Nej, det är det inte. Men tänk efter, hur sunt är det att ha en kanin instängt i en bur för sitt eget höga nöjets skull?
Titta i en djuraffär med alla marsvins, rått och kaninburar. Det är som ett fängelse, konstigt att det är tillåtet!:mad:

Tänk efter du istället...

Om alla skulle resonera som du gör skulle ingen kunna ha djur...
Hur skulle du själv göra om du hade kanin?
Köpa x hektar mark och ha den på, det är DET som är det naturliga för dem.
Det är en massa skillnad på vildkanin och tamkanin.
Tamkaninen är anpassad och vet inte om något bättre än att sitta i en bur. Men skulle vi snacka om att lägga in en vildkanin i bur, då skulle jag hålla med dig.

Jag har iaf frågat om jag fick ha kanin på gräsmattan utanför hyreshuset, men det fick jag inte. Men jag har hittat en smartare lösning! Ska hyra en box i ett stall lite längre bort...så nu får den en stor BUR!!! Dessutom finns det yta utanför stallet som jag får använda och inhägna så det blir som en rasthage! Så den kommer inte alls få sitta i en liten "låda" med bara en pinne!!!

Mvh// Michaela

Oj, vad DYRT det blev helt plötsligt... men idén låter bra, tycker jag. Dock vill jag gärna tipsa om att skaffa två, så har de sällskap av varandra. (Men hur har du tänkt göra med kläderna? Blir ju mkt allergener i dem?)

nej det blev faktiskt inte så dyrt, bara 200 kr/månad och då ingick hö :D hmm...det där med kläderna...jag tror inte det är så stor fara, det klarar han nog bara det att han inte kan vara i samma rum som pälsdjur för länge. Får väl byta om i trapphuset eller nåt :d Eller slänga ut honom haha ;)

Men jag har hittat en smartare lösning! Ska hyra en box i ett stall lite längre bort...så nu får den en stor BUR!!! Dessutom finns det yta utanför stallet som jag får använda och inhägna så det blir som en rasthage!

Det låter jättebra. och som du skriver själv, smartare.

Då vill jag ha en förklaring till varför, hur tamkanin är avlad till stillasittande liv i bur?

Inte sitta stilla, jag snackar om att den inte VET bättre än att sitta i en bur, bli kelad med osv.

Okej, men hästarna då? Är det ok att dom ska står i en box? :angel:

I princip alla nya användare som bara skriver i en tråd får trollvarning.

Men ibland, som här, spelar det ingen roll. Frågan är intressant, att folk faktiskt skaffar smådjur och har dem stillasittande i burar dygnet runt utan att egentligen tänka efter om det är rimligt och bra för djuret.

Det är så ingrott att "det ska vara så" att få tänker efter.

Men kaniner är ju alla födda med ett stort rörelsebehov, menar du att det avlas bort eller att det försvinner för att man har bur från början?

Både och! Klart dom behöver röra på sej. Ingen fråga om annat, men tex mina kaniner sitter i sin bur endast på natten, då sover dom.

I princip alla nya användare som bara skriver i en tråd får trollvarning.

Men ibland, som här, spelar det ingen roll. Frågan är intressant, att folk faktiskt skaffar smådjur och har dem stillasittande i burar dygnet runt utan att egentligen tänka efter om det är rimligt och bra för djuret.

Det är så ingrott att "det ska vara så" att få tänker efter.

mmm... men det här lät inte 100% supersmart...
men det kanske även beror på att jag bor i en sthlm-förort och aldrig skulle drömma om att ha en kanin utanför min port (har visserligen grönomr precisutanför, men har även idioter pricis utanför ;))

skulle inte ens låna ut min mobil till en okänd i sthlm ;)

nej i stockholm skulle jag inte heller våga ha något utanför porten...inte ens en cykel :d hehe! Men jag bor i ett lugnt område...men man vet ju aldrig vad det finns för idioter ändå iofs! Men nu behöver jag inte oroa mig mer...för nu ska den ju få bo i ett stall :D

hmm...men det där med troll? Varför kallas det så? :confused:

hmm...men det där med troll? Varför kallas det så? :confused:

Troll kallas användare som hittar på trådar med många ggr lite suspekt ämne med tillhörande åsikter så att ett gräl ska komma igång.
Som här.
Du skriver att du har tänkt att ha en liten kanin ensam i en bur utanför din lägenhet.
Jag svarar irriterat att det är djurplågeri med djur i bur som i princip sitter dygnet runt utan att få komma ut.

Trollet hoppas då att andra ska läsa och komma in och argumentera angående om detta.Den här tråden kunde blivit en tjafs-tråd om smådjur i bur, men ingen har ids att diskutera emot mig så den har varit lugn.
Jag blev också kallad troll som ny användare. Inte bara troll utan TROLL, och VARNING, och VI vet nog vem du är, osv,osv.:rofl:

hmm jaha :d men min tanke var inte att starta ett gräl...jag ville bara veta om det var någon som hade varit i samma situation :D Och sen tycker jag inte heller förstås att djur ska bara sitta i bur hela dagarna...men det är ok om man har en bur till djuret...så länge man sysselsätter och låter djuret motionera mycket utöver det =)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 751
Senast: Roheryn
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 711
Hundavel & Ras Hejsan! Jag har velat ha hund hela mitt liv men det är först nu jag känner att jag har möjlighet till att skaffa en. Jag har läst och...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama