UtegångsFöl i vinter???

Sv: UtegångsFöl i vinter???

Både min och brorsans varmblodstravare är födda på lösdrift, de har varken haft stall eller täcke. Ett föl blev till och med fött i augusti - september, han bodde också ute utan täcke...
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Oki!!! :D

Köper inget täcke utan väntar och ser hur det blir!

Tack för svaren allihopa!
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Min är idag 2 1/2år och har haft täcke på vintern.
Har varit förkyld 1 gång och det var efter att ha flyttat till nytt stall.
I övrigt så ser jag en mycket jämnare tillväxt på henne, har inte fått något stopp på vintern / växt jättemycket på våren utan hon växer lite hela tiden. :)
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Det är bara kolla på närmsta stuteri. Inte sjutton går de ut och täckar ett femtiotal åringar varenda dag ;)
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

o de unghästar jag har sett har oxå vucit jämt o fint, tror det beror mer på foder o individ än om den haft täcker lr inte.
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Inget täcke tyckre jag.. Men det är en smaksak. :p Om hästarna (fölet) itje ska gå inne i vinter, så kanske du får slänga på den ett regntäcke när det är som värst, ifall du inte har vindskydd elelr dyl. :)
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Har mina hästar på utedrift året om, 2002 fölade mitt hbl sto den 8:e april, fölet är i dag 4 år, har gått ute hela sitt liv, har aldrig varit täckad, han är stor och välväxt, har aldrig varit sjuk. Samma sto fick sitt andra föl 2005 25 juni, även den fölungen har gått ute otäckad sin första vinter och det har gått bra!
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Inte täcke på unghäst! =) Men inte heller stå "naken" och bli blöt/kall ute i ösregn/snöstorm...

Har hört att man inte ska ha täcke på växande unghästar då det kan bli för trångt åt bogarna att växa. Men har inga som helst belägg för att det är sant det är bara rycktesvägen jag har hört det..:smirk:
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Bison skrev:
du kommer märka om fölet fryser, då kan du ju täcka men jag tycker att du ska ge det är försök iaf.

Om fölet fryser så har den för lite grovfoder och felplacerad lösdrift...
AM
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

jemeni skrev:
Min är idag 2 1/2år och har haft täcke på vintern.
Har varit förkyld 1 gång och det var efter att ha flyttat till nytt stall.
I övrigt så ser jag en mycket jämnare tillväxt på henne, har inte fått något stopp på vintern / växt jättemycket på våren utan hon växer lite hela tiden. :)

Min otäckade - men med fri tillgång på analyserat grovfoder med lämplig kvot - växte också jämnt.. Gått ute 12 - 18 h per dygn vintertid sen hon var liten, sovit ute vissa nätter med mitt i vintern. Har dessutom kallstall så inte varmare inne än ute. Hage med skog osv, och senaste året lösdrift (som inte unghästen törs använda längre dock..)

När hon var 1½ och fick en muskelskada och vi fick order om att i princip övertäcka henne, så hon från dag till annan fick vaaaaarma täcken, så blev hon dock fet. Höll ju värmen av täcket och behövde inte äta för att hålla värmen. Så om hästen växer ojämnare och sämre utan täcke så ta bort täcket och justera FODRET istället.

Och som kuriosa så när muskelskadan läkt var det fortfarande vinter och KALLT, och jag tog av täcket från en dag till en annan. Hon frös INTE.
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Håller med de flesta andra, Inget täcke.
Dels för att de brukar klara sig helt utmärkt utan, dels för att det ju faltiskt är en skaderisk. MÅste vara svårt att få allla remmar o sitta bra på en fölis, så kan ju hända att den trasslar in sig i täcket, buk eller bensnören. De är ju ganska så viga utav sig. Min arabunge som jag köpte som 6 mån gick alltid otäckad..
Har den bara yta så den kan röra sig samt mat så är det lungt!
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Det finns något som kallas hårresarmuskler. När hästen går utan täcke, reser sig den understa pälen och bildar ett isolerande luftlager innanför den yttre pälsen. Detta gör att hästen (i alla fall dom allra, allra flesta) tål väldigt mycket kyla, utan att frysa(givetvis måste den även ha tillgång till grovfoder för att kunna hålla värmen), och även en hel del regn och blåst. När man börjar täcka hästen kan håren inte resa sig, och hårresarmusklerna försvagas, och hästen fryser då utan täcke.

Man kan alltså oftast välja om man vill hålla på med täcken, eller om man vill låta hästen använda sitt naturliga skydd. Till en unghäst som inte rids finns ingen anledning alls att välja täcke framför päls:)
Samma svar som dom andra alltså, men ville bara påpeka det med musklerna, eftersom det kan vara bra att veta om man inte redan känner till det:bump:
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Min unghäst har klarat sig alldeles utmärkt utan täcke de 2 vintrarna han har upplevt. Innan han kom till mig i januari 05 (var då 7 månader) hade han gått ute dygnet runt sedan han föddes men jag har mina inne på natten. Som någon annan skrev så får de bara tillräckligt med mat för att hålla värmen så är det inga problem och de sätter ju päls efter behov :)
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Nafayette skrev:
Om fölet fryser så har den för lite grovfoder och felplacerad lösdrift...
AM

jag har aldrig varit med om det men jag skrev OM.......
nu är det inte mitt föl.
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Precis!!

Och dessa muskler förtvinar precis som alla andra muskler om dom inte används. Så absolut inte täcke på. En sådan häst kommer inte att få det imunsförsvaret den behöver och kommer vara mer utsatt för förkylningar etc.. Själv täckar jag ingen av mina hästar som går på lösdrift med fri tillgång på hö!

Säger inte att man aldrig ska täcka en häst, men jag tror att om man låter bli att ta bort hästens egna skydd, pälsen, och låter dom få tillräckligt med mat osv, så är det nog inte många av alla täckade hästar som egentligen behöver sitt täcke.:smirk:

Det är nog mer pga människans bekvämlighet som täcken används än för att så många hästar går runt och fryser annars. Men framförallt inget täcke på en unghäst.

Marie
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Har också ett föl och planerar att hantera den som islänningen, dvs otäckad, men vid behov, kraftigt regn eller snöoväder lägger jag på täcke. Helt onödigt att kyla ner dom små vi busväder. Ett täcke måste du nästan ha tillhands ändå, ifall fölet blir sjukt.
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

superbusan skrev:
Har också ett föl och planerar att hantera den som islänningen, dvs otäckad, men vid behov, kraftigt regn eller snöoväder lägger jag på täcke. Helt onödigt att kyla ner dom små vi busväder. Ett täcke måste du nästan ha tillhands ändå, ifall fölet blir sjukt.

Njaa kan inte hålla med om att du måste ha ett täcke tillhands till ett föl, har hållt på med hästar nu i drygt 20 år jobbat med det dom sista 5 åren, men har fortfarande bara varit med om ett föl som behövde täcke, ändå har jag hunnit se ett par stycken.
Och det enda fölet jag sett, det föddes svagt och hade svårt att hålla värmen så fick kläder på sig första gången innan det var ett dygn gammal.
Dom hästarna som går täckade har sina täcken annars finns det inte några extra täcken till dom som inte går täckade skulle det vara ett nödläge pga sjuk häst t.ex. så finns det gott om filtar och annat som fungerar.
Täckar inte unghästar pga busväder det är då dom får mer hö bara.
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Tiagirl skrev:
Alltså, nu slog det mig att jag har ju garanterat kvar fölis i vinter och hon kommer gå ute som dom andra....
Har man täcken på såna små?! Det måste man väl nästan fast det känns konstigt på en sån liten...
:crazy:
Jag har fött upp ca 30 talet med hästar från föl & vidare i åldrar. Jag började med trav avel och nu så är det rid ponny som gäller. Jag har bara 1 gång använt täcke på föl. Och det var på en liten kille som föddes i början på februari 2003. Annars så inga täcken. Dom är inga porslinsdjur. Dom sätter päls.:)
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Vill man ha en frisk fölis ska man ha dem i utegångsstall, givetvis utan täcke! Om man vill ha tips på hur fölisar ska ha det som små är det bara att kolla in närmaste avvelsstall. där går det oftast ute i grupp på lösdrift. läs gärna också "unghästen" tror jag den heter med charlie lindberg. den ger jättebra tips om hur man hanterar en häst från födsel till fullfjädrad ridhäst! den bygger dessutom på beprövad erfarenhet och fakta - inget tyckande...

själv går mina hästar ute i lösdrift inklusive föl. Anledningen till det är att jag är rädd om dom och vill att de ska hålla så länge som möjligt.
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

haha, det blir massa päls på "ädlare föl" också!!! jag lovar inga problem!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 156
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 243
Senast: EZMK
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 376
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 982
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp