Uteboxar och bomlösa sadlar

Yrja

Trådstartare
I dagens hästvärld finns det två mycket populära fenomen som jag inte riktigt förstår mig på. Dessa två upplever jag är kombinationer som främst har de dåliga egenskaperna hos de två ursprungliga fenomenen..

Idag lutar ju utvecklingen inom hästsporten åt det naturliga. Allt ska ju vara så naturligt som möjligt. Och det tycker jag är bra. Fler lösdrifter åt djuren säger jag bara. Men detta leder till fler och fler "uppfinningar" och "påhitt" som kan ifrågasättas på många sätt - som varken är naturliga eller praktiska - enl vad jag kan förstå (än).

Först och främst har vi den så väl kända bomlösa sadeln. Där har vi kombinerat en sadel med "inte sadel". Alltså man vill undvika den hårda bommen på känsliga ryggar. Så långt är jag med, men av ngn anledning så påstår man att detta alltså skulle vara bättre än en bra barbacka sits. Jag ser det såhär:
Sadeln har ett grundsyfte - att fördela ryttarens vikt på hästens rygg för att minska påfrestningen. Men ur hästens synvinkel finns bara ett syfte och det är viktfördelningen. Sen sitter man även ganska stadigt i en sådan. Fördelningen av trycket sker med hjälp utav ffa en sak - bommen.
Barbackaridning belastar en liten yta åt gången. Men en bra barbackasits är mjuk och följsam efter som att ryttaren inte sitter fast på hästen. Därför fördelas trycket och det blir ingen stilla belastning på ett och samma ställe. Därav är det ett mycket bra alternativ för hästens del.

En bomlös sadel har alltså inte den fördel som är sadeln enda syfte - bommen. Och inte heller har den barbackasitsens enda anledning till varför en bom inte behövs - rörligheten och följsamheten. Vi har alltså en sadel som sitter fastspänd på hästen och inte fördelar ut vikten för att minska belatsning. Men man sitter ju stadigt iof.

Sen har vi den ständigt återkommande uteboxen. Vilket är en kombination av box och lösdrift kan man kanske säga - eller utevistelse.
Boxen har många nackdelar. Det är påfrestande för hästens leder, ben och organ iom att hästen inte kan röra sig som den bör/är gjord för. Det hindrar också hästen från att hålla värmen genom rörelse och flockbeteende. Det löser vi genom att hålla en högre temperatur i stallet så att hästen klarar av att stå stilla.
Lösdrift är ju ett ultimat alternativ många gånger där hästen kan agera som den bör för sina organ och kropps skull. Och den klarar kylan genom att äta och röra sig, samt genom att stå tätt i flock.
Utebox då. Där har vi alltså uteslutit värmen som finns i ett stall, så att hästens leder och organ blir nerkylda. Sen kan den dessutom inte röra sig som i en lösdrift efter som att den stängs in på en liten yta. Detta innebär - nerkyld och stillastående häst, för även leder och ben tar skada av att bli nerkylda. Vid rörelse motverkas detta men om hästen står i box? Sen har den dessutom ingen flock att stå med - men iof boxväggar. Fördelen med utebox är väl att hästarna får frisk luft - vilket de också får i en lösdrift.

Så nu när jag retat upp en massa fantaster (och icke-fantaster) av dessa fenomen - vad tycker ni? ;) Kan någon förklara vad jag inte förstått av dessa två saker, som gör att så många tar till sig det? Jag kanske har missat ngt, eller inte förstår, så informera mig gärna. :bow:

Jag har frågat och frågat men ingen kan ge mig några svar på detta - så jag testar att göra en tråd.

Sv: Uteboxar och bomlösa sadlar

Jag håller med dig om den bomlösa sadeln. Jag har funderat i samma banor som du ibland. Kanske är det så att en bomlös sadel ses som "frälsningen" när någon har letat och letat efter en vanlig bomsadel utan att kunna hitta någon?

När det gäller uteboxar däremot så förstår jag faktiskt inte vad som är negaivt med dem? Hästen blir inte "nedkyld" i en utebox! Om man har en utebox som är stängd på tre håll och bara öppen framåt så värmer hästen upp den ganska bra själv. Med täcke och tillräckligt med hö så fryser inte hästen. Det är inte stor skillnad i gradtal på utebox och ett kallstall med ordentlig rymd och ventilation. Jag vet för vi har haft hästen på båda sätten. Hon mådde dock bättre i utebox eftersom det är bättre luft än inne.

Jag är varm förespråkare av bägge - bara det passar hästen. De flesta hästar jag träffat trivs utan tvivel bättre i utebox än inne i stallet. Mer att titta på, bättre luft, jag ser bara fördelar till alternativet box i stall.

Vad gäller bomlöst tror jag du drar alla modeller över en kam, för jag kan inte alls relatera till det du skriver (har själv Trekker Master, tävlingsgodkänd på FEI-nivå)

Jag kan inte annat än hålla med.
Förespråkar ordentlig och seriös lösdrift, och att variera sig med sadlar på hästen, så det inte blir för ensidigt användande av bomlös. Och att sadeln verkligen passar. Iof får man byta ibland, eftersom hästen ändrar kroppsform stup i kvarten.

Hej!

Jag kan väl kanske hålla med om sadlarna, har även hört sadelmakare tycka till om bomlösa, just det där att man sitter fast och då fördelas inte trycket så bra (alls).

Uteboxarna kan jag inte hålla med alls om. Uteboxen ger hästen frisk luft, lugn och ro att äta sitt foder- utan att behöva vakta/slåss för det som vissa ranghäha/låga individer gör. Uteboxen säkerställer att alla hästar får sin mat.
Med halm som strö, kan man anlägga en varm och skön bädd och som tidigare sagts värmer hästen ganska bra upp sin box.
Samt att hästar som inte trivs inne enligt min erfarenhet blir gladare och trivs bättre i utebox.
Jag kan hålla med om att lösdrift är det allra bästa, men går det inte att ordna är utebox klart näst bästa alternativ, sedan kallstall. Hästar fryser sällan om de bara har mat och är torra. Varmstall är inte till för hästen på något sätt, det är som vilken gammal häst karl det nu var sa: ett nödvändigt ont!. Varmstall är till för frusna människor.

/ Lavinia, vars häst flyttar in i uteboxen när övriga går in i stallet.

Håller med helt och fullt angående den bomlösa sadeln :).

MEEEEN du är helt ute och cyklar vad det gäller uteboxen. Varför skulle den vara påfrestande för hästens ben och leder? Hästar rör sig inte heller när de fryser. Hästar står och trycker när de fryser och fryser gör de bara om de inte har möjlighet att äta! Jag har jobbat hos svårklassryttare som haft sina hästar i utebox de senaste 15 åren, så det är inget helt nytt påfund. Hästar som står i utebox får oftast mer psykisk stimulans än hästar som står i stall. Dessutom passar det hosthästar och hästar som har lång boxvila utmärkt!

Kallstall är i regel samma sak - alltså samma nackdelar. Fördelen där är att det blir mindre drag. Men jag skulle inte heller stalla upp i kallstall om jag inte hade en häst i behov utav det - tex en islandshäst. Jag vet inte om de kanske mår bättre av en svalare miljö men det anser ju en del.

Modeller? Finns det bomlösa sadlar med bom så är dessa inte inräknade i det jag beskriver.

Vad är det som gör att just din sadel inte räknas in bland dessa bomlösa trots att den är bomlös? Hur fördelar den vikten?

Där håller jag med! Bomlös kanske kan vara ett alternativ under en rehabiliteringsperiod. Det kan hända, men att konstant rida i en bomlös sadel låter för mig som det absolut sämsta man kan göra.

Uteboxen ger hästen frisk luft, lugn och ro att äta sitt foder- utan att behöva vakta/slåss för det som vissa ranghäha/låga individer gör. Uteboxen säkerställer att alla hästar får sin mat.
Om hästarna har en så dålig flocksituation bör man se över om det finns en häst som mår dåligt, om det saknas en stark individ eller om deras förutsättningar är dåliga. För sånt beteende är absolut inte normalt i en hästflock och bör inte accepteras oavsätt om hästarna äter inne eller ute.

Jag har förresten också hört sadelmakare tycka till om bomlöst - inga positiva åsikter från deras sida.

Med den typen av bossor som Trekker Master har fördelar den vikten bättre än de modeller med t ex padd.

Fördelen är att hästen får utrymme att röra sig på ett helt annat sätt än med bomsadel, jag vet för vi rider både med bomlös och bomsadel.

Om det är så, så har du en poäng. Men en häst som står stilla för att hålla värmen gör det i flock för att ta vara på varandras värme. Vilket inte går i en box. Och att konstant stå en hel natt - är det verkligen normalt? Mycket tveksam.

Men du kan ha rätt, där kanske jag är ute och cyklar. Kanske är deras kroppar mer kyltåliga än jag fått lära - det ska jag forsta vidare om.

Tack för det. :bow:

Om det är så, så har du en poäng. Men en häst som står stilla för att hålla värmen gör det i flock för att ta vara på varandras värme. Vilket inte går i en box. Och att konstant stå en hel natt - är det verkligen normalt? Mycket tveksam.

Men du kan ha rätt, där kanske jag är ute och cyklar. Kanske är deras kroppar mer kyltåliga än jag fått lära - det ska jag forsta vidare om.

Tack för det. :bow:

Det stora problemet för hästar i stallar är luftkvaliten, inte kylan i sig. Så en utebox skulle mycket väl kunna vara hälsosammare för hästen.

Stall är däremot klart bekvämare för oss människor och det är ju faktiskt också viktigt.

Kl
Det finns ju olika sorters uteboxar. Jag har haft min häst i utebox där det var 8 boxar med öppet mellan boxarna från mellanvägg till tak. Därinne var det underbar luft, det var nog aldrig minusgrader där inne när hästarna var inne och bra luft även om alla boxluckor var stängda.

bomlössadel har jag ingen åsikt om då jag aldrig intresserat mig tillräckligt för att ens undersöka hur ensån ser ut.

Angående uteboxen håller jag inte med. Hästar klarar väldigt låga tempreraturer om de inte står i drag vilket de inte gör om de står i en utebox. Angående hur hästar beter sig när det är kallt så står de faktist still.

I dagens hästvärld finns det två mycket populära fenomen som jag inte riktigt förstår mig på. Dessa två upplever jag är kombinationer som främst har de dåliga egenskaperna hos de två ursprungliga fenomenen..

Idag lutar ju utvecklingen inom hästsporten åt det naturliga. Allt ska ju vara så naturligt som möjligt. Och det tycker jag är bra. Fler lösdrifter åt djuren säger jag bara. Men detta leder till fler och fler "uppfinningar" och "påhitt" som kan ifrågasättas på många sätt - som varken är naturliga eller praktiska - enl vad jag kan förstå (än).

Först och främst har vi den så väl kända bomlösa sadeln. Där har vi kombinerat en sadel med "inte sadel". Alltså man vill undvika den hårda bommen på känsliga ryggar. Så långt är jag med, men av ngn anledning så påstår man att detta alltså skulle vara bättre än en bra barbacka sits. Jag ser det såhär:
Sadeln har ett grundsyfte - att fördela ryttarens vikt på hästens rygg för att minska påfrestningen. Men ur hästens synvinkel finns bara ett syfte och det är viktfördelningen. Sen sitter man även ganska stadigt i en sådan. Fördelningen av trycket sker med hjälp utav ffa en sak - bommen.
Barbackaridning belastar en liten yta åt gången. Men en bra barbackasits är mjuk och följsam efter som att ryttaren inte sitter fast på hästen. Därför fördelas trycket och det blir ingen stilla belastning på ett och samma ställe. Därav är det ett mycket bra alternativ för hästens del.

En bomlös sadel har alltså inte den fördel som är sadeln enda syfte - bommen. Och inte heller har den barbackasitsens enda anledning till varför en bom inte behövs - rörligheten och följsamheten. Vi har alltså en sadel som sitter fastspänd på hästen och inte fördelar ut vikten för att minska belatsning. Men man sitter ju stadigt iof.

Sen har vi den ständigt återkommande uteboxen. Vilket är en kombination av box och lösdrift kan man kanske säga - eller utevistelse.
Boxen har många nackdelar. Det är påfrestande för hästens leder, ben och organ iom att hästen inte kan röra sig som den bör/är gjord för. Det hindrar också hästen från att hålla värmen genom rörelse och flockbeteende. Det löser vi genom att hålla en högre temperatur i stallet så att hästen klarar av att stå stilla.
Lösdrift är ju ett ultimat alternativ många gånger där hästen kan agera som den bör för sina organ och kropps skull. Och den klarar kylan genom att äta och röra sig, samt genom att stå tätt i flock.
Utebox då. Där har vi alltså uteslutit värmen som finns i ett stall, så att hästens leder och organ blir nerkylda. Sen kan den dessutom inte röra sig som i en lösdrift efter som att den stängs in på en liten yta. Detta innebär - nerkyld och stillastående häst, för även leder och ben tar skada av att bli nerkylda. Vid rörelse motverkas detta men om hästen står i box? Sen har den dessutom ingen flock att stå med - men iof boxväggar. Fördelen med utebox är väl att hästarna får frisk luft - vilket de också får i en lösdrift.

Så nu när jag retat upp en massa fantaster (och icke-fantaster) av dessa fenomen - vad tycker ni? ;) Kan någon förklara vad jag inte förstått av dessa två saker, som gör att så många tar till sig det? Jag kanske har missat ngt, eller inte förstår, så informera mig gärna. :bow:

Jag har frågat och frågat men ingen kan ge mig några svar på detta - så jag testar att göra en tråd.

Oj, var ska man börja...

Jag var tvungen att skaffa en bomlös sadel då ena hästen har omöjligt sadelläge samt mkt bred, sadelläge ca 30 cm samt en rygg så bred att man kan sätta en stol på den, vad jag vet så tillverkas inte så breda sadlar & även om de gör det hade jag tyvärr inte haft råd att köpa en sadel för 30 000, jag måste vara realistisk & denna lösning passar mkt bra, han blir dessutom mindre spänd av den.
Min kompis har oxå en bomlös till en liknande typ av häst, den hästen har aldrig gått så bra med ngn sadel som en bomlös, varför klämma in henne i en sadel som inte passar så hon får problem med annat?
Kan nämna att hon lägger på sig en hel del & går ner en hel dél beroende på vissa årstider, där ligger felet i att hon går på lösdrift & fri tillgång.

Då kom jag till lösdrift, jag skulle aldrig nånsin ha en klippt eller hårdare tränad häst på lösdrift då jag inte skulle klippa en häst & kunna ha samvete att ha den ute, tar amn bort pälsen måste man sätta dit annat, täcke.
& det är lite svårt att hitta ngt nog tjockt att ha under mage samt mellan frambenen tex.
jag ogillar starkt folk som klipper hästar & har dem ute utan att ersätta pälsen med ngt, hästar har päls av en anledning.
Att ha andra hästar, tex unghästar på lösdrift kan ju vara bra om man inte har plats i stall för dem.
Mne personligen vill jag inte ha ute mina hästar dygnet runt när det är -35 grader som inte är helt ovanligt var jag bor.

Utebox.
Bara vår/sommar/höst, inte vinter.
Skulle som sagt inte sätta en häst i en kall box så den måste stå stilla fast utsättas för kyla.never ever.
Kan tänka mej det andra årstiderna än vinter men då är det ju insekterna som är ett problem.
Jag skulle kunna ha fristående oxar utomhus men då ska de har en hel dörr så man kan stänga ute mygg osv.

Tillägger, jag tycker man ska ha en sadel som passar den specifika hästen & inte bara gå efter trender som är så populärt, många skaffar bomfritt utan att tänka efter varför tex.

Min häst står i kallstall (pga hosta) där ytterdörren är öppen, fömstret är det 5 cm glipa i och det gammla hönedkastet står öppet alltsammans året runt. Det är med andra ord mycket god luftcirkulation i stallet. Hon har aldrig mått så bra som hon gör där. Hon är gladare och mer harmonisk, pälsen är finare och tro det eller ej men hon är piggare, mer arbetsvillig och rörligare också. Hon står dessutom utan täcke i stallet det enda är att hon får mer silage när det är riktigt kallt. Jag tror inte att hästar mår bra av temperaturförändringen ute/inne i ett vanligt stall.
Den bomlösa sadelns vara eller icke vara har ju diskuterats endel. Jag har en bomsadel och trivs väldigt bra med den men jag tror faktiskt inte att den bomlösa är skadlig för hästen. Om den vore skadlig skulle det inte fungera att tävla 160 km distans i en sådan sadel. Om du tittar på vad för sadlar de som tävlar längre sträckor i distans använder så är det till övervägande delen bomlösa. Det går inte att komma in i veterinärgrind med en häst med ond rygg för då blir man utesluten. Dessutom går det knappast att träna en häst till långa distanser om den har problem med sin rygg pga sadeln. Att så många distansryttare använder bomlös sadel måste ju bero på något och jag tror inte att det bara är den lägre vikten man är ute efter.

Nja, jag är inte helt på samma linje som du. När det gäller sadlar så visst fördelar en bomsadel ryttarens vikt mycket bättre än en bomfri, men jag tror en bomfri fördelar vikten bättre än en barbackapad. Dessutom anser jag att en bomfri sadel är mycket följsam. Har inget emot varken bom eller bomfri sadel, men det ska passa häst och ryttare. Tror en duktig ryttare, med stabil sits behövs för att en bomfri ska vara ett bra alternativ och häst med ryggmuskulatur. Mindre rutinerade ryttare vill jag ha i passande bomsadel. både för hästens och ryttarens skull. Häst med dålig ryggmuskulatur skulle jag också ha bomsadel på.
Vad tycker du om sadlar med läderbom då?

Utebox: för min del tycker jag inte hästen blir kallare i en utebox än i ett stall. Det blir inte varmt i ett litet stall om vintern och det är många som bygger kallstall nuförtiden. Negativt med en utebox är om hästen inte kan se eller hälsa på andra hästar. Håller med om att lösdrift är att föredra för de flesta hästar, men det finns alltid undantag. Men att hästen har möjlighet att vara social även i sin box är viktigt.

Jag har förresten också hört sadelmakare tycka till om bomlöst - inga positiva åsikter från deras sida.
[/QUOTE]

Jag har också pratat bomfria sadlar med sadelmakare. Hon tycker att de passar utmärkt till vissa men inte alla. (bra till rätt individ alltså) Hon var inte alls negativ.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal...
2
Svar
39
· Visningar
3 287
Senast: Pilot
·
Utrustning Någon som använder sig av den bomlösa sadeln Admiral Flex och vill komma med ett utlåtande gällande denna. Vänligen ange vilken typ av...
Svar
0
· Visningar
709
Utrustning Jag undrar, om man har en bomlös sadel som är ok att hoppa med men tryckplaceringen kan bli dålig, kan man då göra om stigbygel fästet...
Svar
4
· Visningar
746
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama