Son jag har förstått det så är det alltid bilistens 'fel' även om bilen är parkerad, om inte ryttaren varit oaktsam (t.ex. ridit ut i trafik med en häst som man vet är rädd för bilar).
För ganska många år sedan var det en häst som blev rädd vid ridning i skogen, stack, kom till en bilväg där det just råkade passsera en bil, hästen försökte hoppa över bilen, kom inte riktigt över utan mellanlandade på taket med rejäla bucklor till följd. Det fick bilägaren ta på sin försäkring.
Jag råkade själv ut för ett litet missöde för flera år sedan: vid lastning på tävlingsplats ville hästen plötsligt inte gå in i transporten utan gick på sidan och 'kom åt' en bil som stod parkerad där (hon sparkade inte, men ni vet säkert hur högt vissa hästar lyfter benen med transportskydd på). Eftersom man normalt fick hejda hästen för att hinna sadla av innan hon smet in i transporten så hade jag ingen anledning att tro att hon skulle bråka och var därför inte 'vårdslös'. Dessutom var det ju klantigt av bilägaren (hon var hästägare själv, borde veta bättre) att parkera sin bil precis bredvid ett okänt hästsläp bara för att slippa gå 20 m extra från personbilsparkeringen. Speciellt som det var uppenbart att lastning pågick. Bilägaren fick ta det på sin försäkring.
Detta är visst (vet inte om det är sant) en gammal kvarleva från den tiden då hästar var mycket vanligare än bilar.