• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mandaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 737
Sv: Ute/Inne?

ja och det var det jag menade att poängtera. va kanske lite luddig i inlägget.
jag uppfattade TS som att 1500kr var jätte mkt och påhåret att hon har råd. jag menade just att det tillkommer en massa mer kostnader än vad ägaren vill ha för bara hyran.
därav kommer jag upp i sånna astronomiska summor med mitt djur.

Funderar och funderar..

Allt blir ju ca 2500-3000 kr i mån.

Min familj bygger om kök och krånglar i huset, så pengarna måste gå dit för tillfället.

Har tänkt på sommaren, men då vill ägaren ha typ dubbelt så mycket pengar. Detta är en turridnings verksamhet och hon har ju mycket mer användning av hästen på sommaren. Känns jobbigt, rider ju där varje vecka, och visst skulle pållen kunna stå kvar, men min mamma fullkommligt vägrar att köra mig dit varje dag. Säj inte att jag ska cykla för det går helt enkelt inte. Det är en skogsväg som blir skit hal på vintern så det kan jag inte heller.

Har funderat på många lösningar och detta verkar som den smartaste. Ändå känner jag mig elak som bara hyr i en månad:( Om jag var häst skulle jag inte vilja flytta från ställe till ställe. :(

Fattar inte hur man ens kan tänka på o hyra en häst i en månad om man egentligen inte har råd. Vad händer om hästen skadar sig under tiden den är hos dig? Det är nått som kan bli vääääääääääääldigt dyrt.
Hade jag varit i ditt läge hade jag nog fortsatt att rida hästen en gång i veckan, så behöver man inte oroa sig för oförutsedda utgifter, när man redan ligger på marginalerna. Dessutom är det inte snällt mot hästen att stalla in den för en månad om den är van vid att gå ute, det blir en jätteomställning, om du ens kan ha den på stall utan att klippa den, men då är det inte snällt o släppa ut den på lösdrift igen innan pälsen vuxit ut.

Det är en viss skillnad på stallhyrorna i Stockholm och i Norrbotten :cool:

Immer

Beror på vad det är för stall.
Men ja, jag är medveten om att stallen i sthlm ser till att ta bra betalt, men det enda jag kan komma på, trots hyran, är att det i såna fall är en försäkringspremie som gör att det drar iväg varje månad.
Enligt mej ska det vara mkt speciellt om man betalar mer än 5000/mån i hyra, var går de andra 5000 kan man undra...

Dina äter uppenbarligen mer än mina, & så betalar du antagligen mer för hovslagare, foder, strö osv.

Förstår att det låter konstigt men...

Tror inte att det är så många som förstår hur det är att inte få ha en egen häst. De är uppväxta med att deras föräldrar har hästaroch då får de automatiskt det också, men här så är det inte så lätt! Jag har ridit länge,länge... Har haft ca 4 st sköthästar som alla har dragits ifrån mig...Hade en som jag verkligen ÄLSKADE över allt annat. Men ägaren gick egenom en skilsmässa och mamma/pappa blev osams med dom. Fick då inte träffa hästen något mer tack vare mina älskade föräldrar (som jag älskar mycket)! Sen blev hästen såld till någon annan nu vet jag inte vart den är och kommer antagligen aldrig få träffa den igen.

Hade också en annan sköthäst som jag red mycket, men senare sattes det in en annan skötare på den hästen och jag fick inte rida något mer. Detta beror inte på mig vilket ägarna har sagt! (sen kan man väl tolka det som man vill).

Hästen som jag vill hyra red jag hopplektioner med och jag hoppade hur mycket som helst och vi trivdes TOPPEN tsm. Tills ägaren bestämde att denna hästen var så lärd och hoppade så bra att hon skulle ge den till en annan oerfaren elev. Vilket resulterade i att jag slutade hoppa på lektioner.

Jag startade inte tråden för att höra massor av klagomål över vilken dålig människa jag är som kan tänka mig att hyra en häst för en så kort tid och inte bryr mig NÅGOT om hur den mår. Dessa människor kan gå någon annanstans för det är inte detta denna tråd handlar om! Säger inte detta för att höra massor av medlidande eller liknande, inte för att få mer klagomål över att jag tycker synd om mig själv, vilket jag inte gör. Tycker bara folk borde tänka sig för vad de säger.

Förlåt för ett långt och jobbigt inlägg. Tack alla som svarat och gett mig tips hur jag ska göra :bow:

Nja, så många är det nog inte som fått häst som liten... En stor del av oss här på Buke tillbringade uppväxten med att önska oss en egen häst, men fick göra det bästa av de sköthästar och ridskolehästar vi kom i kontakt med. ;)
Att få rida bara för att man är skötare är inte en självklarhet, åtminstone var det inte det då jag var yngre. Däremot lärde man sig massor om hur man sköter om en häst och de kunskaperna kunde jag använda när jag själv köpte häst.

Min första häst köpte jag när jag var 22 och hade jobbat ett tag och visste att jag hade råd att ha den. Då kunde ingen ta den ifrån mig och jag styrde helt över vad jag ville göra med henne - underbar känsla!

Personligen tycker jag att det inte är så schysst mot hästen att flytta den en månad från lösdriften till stall där den får träffa en ny flock som den ska hitta sin plats i och så när hästen äntligen landat på sin nya plats rycks den därifrån igen. Många hästägare har upplevt att det tar allt från en månad upp till ett halvår innan hästen känner sig hemma och fungerar på sitt vanliga sätt efter en flytt. Är verkligen ditt behov av hästen så stort att du vill utsätta den för detta?
Risken finns att du under denna månad har en häst som inte vill lämna stallplanen med dig eftersom den har fullt upp med att koncentrera sig på var de andra hästarna är. Det måste inte bli så, men risken finns och då är det inte kul, det lovar jag.

Jag hoppas att du kan hitta en snäll, gosig ponny/häst att sköta, någon med en trevlig ägare. Själv skulle jag bli jätteglad att få en så engagerad skötare till mitt stall och mina hästar, där jag bor är det jättesvårt att hitta skötare/medryttare. Jag tror att du har jättemycket att ge rätt häst och ägare, det gäller bara att hitta dem! ( kanske sätta upp lappar i privatstallen runtomkring dig - det gjorde jag och fick många bra svar :D)

Lycka till med vad du än väljer att göra!

Det jag vill påpeka är att OM hästen skulle skada sig, hur löser du/ni det om ni redan lever på marginalerna o bara har råd att hyra häst i en månad. Man måste tänka på alla utgifterna som kan bli under månaden hästen är hos dig. Inte bara vad själva hyran för hästen o stallplats o foder.

Det är väl KLART att man inte ska hyra en häst om man inte har råd att betala vetrinär vård om den blir skadad. Det har jag! Så farligt är det inte... Men pengarna JAG har sparat ihop räcker bara till en månad på vintern.. Sen skulle jag säkert kunna spara mer och hyra hästen på sommaren, men då vill ägaren ha dubbelt så mycket för den.. Vill såklart inte utsätta en häst för det trycket, du fick det att låta som om jag inte tänk egenom det här tillräckligt, coh det kanske jag inte har...:confused: Men den här hästen är så underbar, vill verkligen rida honom och göra honom till en sån underbar dressyr ponny han kan bli om han bara fick duktiga ryttare på sig....

Problemet är att här tar man inte tjejer på 14år sp seriöst. De tror att det är någon oansvarig liten tjej som vill flänga runt på en häst rygg...Mejlade en dam i sommras om en medryttar häst som jag gärna skulle viljat rida, men hon svarade på några mejl, sen bara slutade hon att svara fast jag skickade fler mejl...Tro mej jag har provat, men det är kanske inte meningen att jag ska ha häst...

Problemet är att här tar man inte tjejer på 14år sp seriöst.

Jag skulle heller inte hyra ut direkt till en 14 åring.

Av den enkla anledningen att 14 åringar inte arbetar och har fast inkomst.
Att spara ett par tusen går säkert men att ha häst kostar så mycket mer.
Räcker med en skada så kan det kosta mycket mycket mer för bara kliniken.
En avsliten tåsträckare kostar 500 varje gång den ska läggas om. I åtskilliga veckor framåt.
Vaccination en tusenlapp.
Mat till en häst kostar runt tusenlappen eller mer i månaden.

Osv osv
En 14 åring måste ha häst ägande föräldrar som hjälper sitt barn med den ekonomiska biten.
Föräldrar som inte är hästintresserade är ganska svåra att motivera kostnader för låt säga ett klinikbesök 10 mil från där man bor en torsdag eftermiddag.

AM

Dina äter uppenbarligen mer än mina, & så betalar du antagligen mer för hovslagare, foder, strö osv.

Har antagligen dyrare grovfoder med, 2.70 kr/kg. Går i runda slängar 40 kg/dygn nu när det inte är så kallt.. :crazy:

Men just för dagen (det blir ju 'värre' sen när det blir vinter) så:

(För alla tre ihop, alla kostnader är med, vacc och tandfix och sånt också. Det som inte förekommer varje månad är utslaget per månad)

Summa/månad 7794,36
Summa/år 93532,34

Strö/mån 740,00
Stråfoder/mån 2899,80
Kraftfoder/mån 619,01
Hovvård/mån 1300,83
Försäkring/mån 592,00

Jag tycker att du ska vänta !
Alla har vi haft drömmar om just "den" hästen.
Hur vet du att den KAN stå inne i Stall ?
Det är inte alla lösdriftshästar som vare sig tycker om det eller klarar det !
Jag har 2 islänningar + en shettis
Shettisen skulle kunna bo inne året runt han älskar det
Valacken har jag bara inne vid RUSKIGT dåligt väder, för han blir hostig om han står inne
Stoet har troligtvis varit med om nån traumatisk händelse för hon får panik i stallet.
Vad händer om du upptäcker att det inte funkar efter ett par dagar.
Då har du förlorat både Hästen och Pengarna

Hej från Hambo som också haft drömmar !

Senast ändrad:

ekvationen är inte så komplicerad.

månads kostnad
stallhyra 5500 kr
in/ut i hagen + strykkappor 900kr
hovis 800 kr
extrafoder (morötter och mineraler) 200 kr
försäkring 830 kr
veterinär kostnader baserat på alla tidigare år ca 500 kr
träningskostand 2500 kr

exkl. övriga kostnader så som utrustning
exkl. tävlingskostnader!!

skulle jag så i ett stall i buschen som har billigare månadshyra skulle kostnaden ändå inte bli billigare för resekostnad ökar. och resekostnad för att åka till tex. ridhus och tränare, hyra trailer osv.

Ojojoj jag måste bara säga att det var hutlösa priser det där. 5500 i stallhyra, hur kan man kräva så mycket? Jag betalar 1300 sommarhalvåret, 1500 om jag vill ha hästen täckad. Sedan tillkommer naturligtvis foder och annat som du räknat upp. Men vad finns i ditt stall som gör att de kan kräva så mycket pengar?

Förstår att det låter konstigt men...

Tror inte att det är så många som förstår hur det är att inte få ha en egen häst.

Just här på ett hästforum fullt med hästmänniskor är nog ändå min spontana gissning att majoriteten av oss vuxna här EXAKT vet och förstår hur det är att inte få ha en egen häst.

Inte har det regnat ner fina, snälla, välutbildade hästar över oss heller när vi var unga. Men vet du vad? Man är inte barn/ungdom för evigt och man kan själv påverka sitt liv när man blir vuxen! Dock behövs ekonomi för att kunna hålla sig med egen häst och ett lämpligt sätt är att se till att man får en bra utbildning.

Jag tycker som många fler här att fortsätt du och rid den här hästen hos ägaren en gång i veckan och spar dina pengar.

Lycka till!

Tycker det är fel ändå att inte ta en 14 årig seriöst!

Jag menade inte att HYRA hästen när jag sa det. Då ville jag ha den som MEDRYTTAR häst. Den skulle stå kvar och det ända jag skulle göra var att komma dit och rida. Men nej, det funkade inte sörru för jag var för ung. Precis som det finns vuxna som är seriösa så finns det ungdomar som är PRECIS lika seriösa och tar sitt ansvar. Sen finns det såklart oseriösa ungdomar också, men även vuxna som är minst lika oseriösa, men bara för att den personen har en högre ålder så tar man denne seriösare. Kanske ligger i att den har mer erfarenheter, men tycker ändå att det är utan respekt att sluta svara på mail! :mad: Som vuxen har man faktiskt inte hur mycket rätt i världen att se ner på en yngre.

Jag ser själv att jag formulerat mej lite fel. Såklart är det inte BARA jag som i hela världen som har det såhär. Det är nog många som inte fått en häst! Här är det dock så att typ alla jag umgås med har det och de tycker såklart att jag också ska ha en. Därför borde det vara en möjlighet för mig att hyra tycker jag...

*kl*

jösses va dyrt de verkar vara att ha häst i sthlm..
hade min häst i ett stall i gbg helinackorderad..ingick allting..förutom att ja fick köpa till extra hö och extra torv ibland..allting gick på 4300/mån...
med ridhus och paddock och bra ridvägar..

annars till TS..ja hade inte hyrt en häst i en månad..den månaden kommer gå väldigt fort.
och de är bättre att hyra hästen på sommaren..då kanske du sparat så du kan hyra den längre dessutom..i fint väder..man kan bada med dom och rida långa uteritter och ha mysigt med dom i sommarhagen...
de är ju roligare än regnigt och leran och halkan och mörkt och dyrt..

ekvationen är inte så komplicerad.

månads kostnad
stallhyra 5500 kr
in/ut i hagen + strykkappor 900kr
hovis 800 kr
extrafoder (morötter och mineraler) 200 kr
försäkring 830 kr
veterinär kostnader baserat på alla tidigare år ca 500 kr
träningskostand 2500 kr

exkl. tävlingskostnader!!

skulle jag så i ett stall i buschen som har billigare månadshyra skulle kostnaden ändå inte bli billigare för resekostnad ökar. och resekostnad för att åka till tex. ridhus och tränare, hyra trailer osv.

oj shit mamma fattar inte hur det kan vara så grymt dyrt jag skulle aldrig ha råd med en häst om jag var tvugen att betala 5000spänn för stallhyra fattar inte hur de kan kräva det alltså det är rent sjuka pengar alltså för det är ju långt ifrån värt det men förstår att folk blir tvingade att betala.
jag har aldrig betalat en stallhyra som kostat mer än 800kr och då har endå allting ingått.

såhär ser mina utgifter ut på ett ungefär just nu:

månads kostnad
stallhyra 0 kr(har innan haft, 800kr, 500kr och 260kr)
har min häst på lösdrift så jag behöver inget in och utsläpp ej heller stryckkappor varför man nu sätter på det:crazy:
hovis 800 kr (stämmer rättså bra men just nu är hästen utan skor så nu kostar en verkning 200kr)
extrafoder (morötter och mineraler) 200 kr(detta stämmer nog med ev att mina kostnader är lite mindre)
försäkring 830 kr(varje månad??? hur mkt är den försäkrad för egentligen:eek: min kostar ca 300 i månaden eller var det kvatalet)
träningskostand under vinterhalvåret är det 0 kr under sommaren runt max 250 kr/månad
foder:köper in hö själv blir ungefär 210kr/månad.

exkl. tävlingskostnader!!(jag tävlar så det kostar för mig under tävlingsäsongen)

jag har en islandshäst om det spelar in:)

totalt blir mina utgifter i nuläget: med försäkring om det nu är varje månad(har inte koll för tillfället pengarna dras automatiskt) och hovslagaren som kommer typ var 8e vecka =25kr/månad om verkningen kostar 200kr...+ ca 100kr i foder och 110 i hö...hm det blir 535kr totalt med alla kostnader i månaden för mig då jag inte har någon stallhyra och får köpa in höet själv.

Liknande trådar

Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 972
Senast: Tiffany
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 403
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 039
Senast: Gunnar
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
990
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka