• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mandaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 737
Sv: Ute/Inne?

Det är väl KLART att man inte ska hyra en häst om man inte har råd att betala vetrinär vård om den blir skadad. Det har jag! Så farligt är det inte... Men pengarna JAG har sparat ihop räcker bara till en månad på vintern.. Sen skulle jag säkert kunna spara mer och hyra hästen på sommaren, men då vill ägaren ha dubbelt så mycket för den.. Vill såklart inte utsätta en häst för det trycket, du fick det att låta som om jag inte tänk egenom det här tillräckligt, coh det kanske jag inte har...:confused: Men den här hästen är så underbar, vill verkligen rida honom och göra honom till en sån underbar dressyr ponny han kan bli om han bara fick duktiga ryttare på sig....

Problemet är att här tar man inte tjejer på 14år sp seriöst. De tror att det är någon oansvarig liten tjej som vill flänga runt på en häst rygg...Mejlade en dam i sommras om en medryttar häst som jag gärna skulle viljat rida, men hon svarade på några mejl, sen bara slutade hon att svara fast jag skickade fler mejl...Tro mej jag har provat, men det är kanske inte meningen att jag ska ha häst...

jag förstår dig alla har vi väl varit 14 någon gång.
men jag tycker att den där hästägaren tar väldigt mycket betalat...där jag bodde förut hyrde de ut hästarna för 500kr/månad då fick man rida 3 gånger i veckan nåt sånt men då stod de kvar på samma ställe du kan inte göra en deal med henne på så sätt då? för det är ju trots allt skönt att ha kvar dem där de står och din mamma kan väl skjutsa dig en ynka mil 3 dagar i veckan endast 1 månad eller?

när jag var 14år hade jag varit skötare på en arabkorsning i 1år jag älskade honom över allt annat ville han skulle bli min MEN jag insåg endå att jag skulle aldrig klara av en egen häst, vågade inte på mej att ta fullt ansvar förrän jag hade kunskapen och att ta hem hästen det kan vara ganska riskfullt med.
men förstår att det är roligast att ha den hemma men då är det ju som de andra säjer roligare på sommaren.

vart är det du bor då är stallhyrorna dyra? tycker det verkar som det kostar flera tusen att stalla in hästen med?

när jag va som du trodde ja aldrig jag skulle ha råd med en häst med två helt okunniga föräldrar och som mest va rädda för att ja skulle ramla av och de visste inget om hästar + hade dåligt med pengar.

jag sparade istället pengar på ett konto, sparade pengar ja fick på födelsedagar m.m.
när jag var 18år tog jag körkort(det är trots allt bara 4år kvar för dej) och köpte en bil för mina sparpengar, med en bil hade jag friheten att köra till stallet själv och slapp vara beroende av föräldrarna.
sen när jag skulle fylla 19år så köpte jag min allra första häst för mina sparpengar mina egna pengar och han var min bara min och ingen kan ta han ifrån mig.
resten av mina sparpengar har jag köpt ett eget hästsläp för och resten har jag som reservpengar ifall att nåt ska hända med hästen mkt viktigt att ha.

jag fick jobb när jag var ca 20år och nu när jag är 21år så har jag ett "fast" jobb med en inkomst varje månad och vet alltså att jag kan betala min häst utan att stå där utan pengar.

det är dock dyrt dyrt som f*n med häst även om min inte ens kostar hälften så mkt som de stackarna i stockholm får betala.
min kostade dock mycket i inköp men det är att hålla hästen som kostar.
men tänk possitivt med ett jobb kommer du ha råd med ditt stora intresse jag lovar dig, jobba hårt och rid så mycket hästar du bara hinner innan din egen anländer:) det tjänar du på.

lycka till.

Jag tycker inte att du ska hyra en häst en månad och flytta den för kort tid. Det kan ta flera veckor att vänja sig med en ny omgivning för hästen. Den är i varje fall orolig i flera dgr. Sedan ska den flytta igen när den börjar lugna ner sig. Händer det något får du räkna med att ett akut vet.besök går på 3000-4000 kr, utan några större ingrepp. När du sedan lämnar tillbaka hästen blir du ledsen. Kan du inte få bli medryttare och åka dit kanske 3 dgr i veckan och rida?

Med all respekt för dig, så skulle jag aldrig någonsin hyra ut min islandshäst till någon som ville göra dressyrponny av honom....

Sedan är det ju också så att en ansvarsfull hästägare förmodligen känner ett visst ansvar även för den medryttare eller fodervärd man skaffar till sin häst, och det skulle för mig inte kännas helt tryggt att lämna ut min häst till någon som varken är myndig eller kan ställas till ansvar för om något händer hästen. För att inte tala om hur det skulle kännas om ett barn (jo, en 14-åring räknas fortfarande som barn...) skadades allvarligt av att hantera eller rida min häst. Så det behöver ju inte vara det att man inte uppfattar dig som seriös, utan helt enkelt att man är försiktig och inte vill riskera varken hästen eller dig.

För att svara på din fråga, så skall det gå bra att ha en islandshäst på stall nattetid (för den får väl gå ute på dagen?) även om den inte är klippt, förutsatt att stallet inte är uppvärmt! Har man varmstall måste man nog klippa en islandshäst för att den inte skall bli sjöblöt av svett....

Och jo, jag känner igen din situation väl.... Jag har också längtat efter häst större delen av min barndom. Först när jag var 25 köpte jag och min mamma en häst ihop, och min första helt egna häst köpte jag när jag var 30 (och honom har jag fortfarande kvar).

Hihi jag ser flera saker som jag har glömt att skriva hela tiden :smirk:

Senaste inlägget här, jag såg själv hur dumt det lät... Såklart kan man inte göra en islandshäst till dressyr ponny. Det är så att han inte är av rasen islandshäst. Han står i ett islandshäst stall, han har en mamma som är islandhäst, men han kan inte tölta eller ta pass. I hans ponnypass står det dessutom att han är Svenkridponny. Han är dessutom inte alls byggd som en islandshäst.

Jag tycker också hon tar mkt pengar, och problemet är att hon vill ta mer än DUBBELT på sommaren, men förstår nu att det inte är någon idé att hyra i en mån. Det är ju egentligen tänkt att hästen ska stå kvar där, men det går helt enkelt inte ihop. Mina föräldrar jobbar för mycket och är på olika platser för att det skulle kunna funka. (+ att min morsa är miljö freak därför vill hon inte "slösa" bensin.)

Skulle GÄRNA rida honom en gång i veckan om jag fick, men det är så att han är en så duktig hoppare och han är mångas favorit att jag helt enkelt inte få rida honom så ofta...

Ska nog försöka sammla ihop pengar så länge jag kan, och försöka erbjuda pengarna till henne för att få hyra honom på sommaren i typ 2 mån. Det låter vettigare nu...;)
Tack för alla svar :bow:

Njaaääää.....
Långt ifrån alla springer in havren....:o:D
Och så tillkommer en massa uppepå dom där 12 tusen sen

Inlägget från mig tidigare i denna tråd var mer till dom som idiotförklarade användaren här som hade 10.000 i hyran...:angel:
Finns dom som betalar mer..
Fast då har man ju förstås valt att ha "riktig" häst :angel::angel:

AM

Hehe, Riktiga hästar ska det vara ja! ;)

Tror man räknar på att en häst i proffsträning precis går runt om den springer in 100000:-/år?
En amatörtränad häst borde klara sig på ca 40-50k per år?

Hur lyckas ridhästägare egentligen, deras hästar springer ju i princip aldrig in några pengar? :angel: :rofl:

Det är ju därför vi hästägare som inte har "springa in pengar" hästar alltid är panka :rofl:

Kan du inte få åka dit och rida 2 ggr i veckan då? Så du får vara lite mer i stallet! Och kanske inte fullt så dyrt som att ta hem hästen.:p

Liknande trådar

Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 972
Senast: Tiffany
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 403
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 039
Senast: Gunnar
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
990
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka