ute i hagen

Sv: ute i hagen

de går ute ca 2 timmar om dagen. Vid dåligt väder står de inne. Men om det inte regnar, snöar eller blåser en massa går de ute ca 2 timmar om dagen. Vid fint väder kan de gå 3-4 timmar.
På sommaren går de dock bara en timme om dagen så att de inte lägger på sig för mycket. OCh när det är dåligt väder står de inne helt.

de går ute ca 2 timmar om dagen. Vid dåligt väder står de inne. Men om det inte regnar, snöar eller blåser en massa går de ute ca 2 timmar om dagen. Vid fint väder kan de gå 3-4 timmar.
På sommaren går de dock bara en timme om dagen så att de inte lägger på sig för mycket. OCh när det är dåligt väder står de inne helt.
Lyckos hästar! :crazy: :eek:

:eek: En nyfiken fråga, varför ute så lite?

jag ignorerar trollvarning.

MIna hästar står inne eftersom de tränas och tävlas. Jag vill inte riskera att de blir halta och dessutom blir de trötta och orkar inte jobba om de går ute för mycket. Utomlands står alla tävlingshästar inne dygnet runt.

Under helgerna är de ute ifrån ca 10.30(brukar rida innan då) till ca 17.30. De får då 6-7 kg att glufsa i sig under dagen:)
På vardagarna går de ut 06.00 och sen tar jag in dem för lite motion vid ca 15.00;) De får då 7 kg hö att dela på under dagen.
Vi har en arab och en liten shettis.
Morgon och kväll får de såklart lite mums mums i krubban också:D

mina går ut just före 8 på morronen... o då får de sitt morron hö ute... sen får de eftermiddags hö ute när jag kommer från jobb vid 17... sen beroende på om jag ska rida eller inte så kommer de in mellan 18.30 o 20.30... (oftast runt 20.00 om jag inte rider)

Nu som har fri tillgång, är det så att hästarna äter mestadels av tiden när de är ute eller promenerar dom runt i hagen oxå?, tänker på nu när det inte finns något gräs att smaska på. Är det så att dom vänjer sig vid fri tillgång och kanske inte bara står och vräker i sig..?
Vi ger endast en gång men då lägger vi ut rejält men det är ju inte fri tillgång, 7 hästar(2 ponnies)delar på ca 50kg och dom rör sig inte alls när man fodrat förrän stråna är slut..

Vi lägger ju också bara ut en gång och det är sällan det är slut när man kommer och hämtar pållarna:)
De går och äter lite när som men står mestadels i någon helt annan del av hagen.

Det där är totalt BS...

troll?

Vet inte hur många gånger jag fått svara på frågan men åter igen NEJ jag är inget troll. Men tro gärna det, för mig kvittar det.

Bullshit att dom flesta tävlingshästarna står inne dygnet runt?
Skulle inte tro det va! Om man inte räknar skritten som utgång :smirk:

släpper ut dem vid 10.00
får hö vid 15.00
släpps in vid 20.00

Nu som har fri tillgång, är det så att hästarna äter mestadels av tiden när de är ute eller promenerar dom runt i hagen oxå?, tänker på nu när det inte finns något gräs att smaska på. Är det så att dom vänjer sig vid fri tillgång och kanske inte bara står och vräker i sig..?

Mina (Nordis o Quarter) är ute dygnet runt med undantag vid dåligt väder då får dom stå inne o "vila" från några timmar till en hel natt beroende på hur länge vädret hållit i sig. Annars går dom in 1 gång om dagen och får kraftfoder, eller rättare sagt mineraler :smirk: , i samband med motion och daglig koll..

I hagen har dom fri tillgång på hösilage. Dom äter och rör sig om vart annat, nordisen rör sig mer än quartern :angel: , så dom har inga bekymmer med att "vräka" i sig allt på en gång. Dock märks det om balen tar slut o dom blir utan mat några timmar i väntan på en ny :angel:

Det där är totalt BS...

Nje tror faktiskt vad hon skriver. I USA står tävlingshästarna faktiskt inne hela dagarna utan någon som helst kontakt med boxgrannen, heltäckande mörka väggar. Detta för att dom ska hålla sig lugn och inte skada sig...:confused: enda gången dom kommer ut är när dom rids...

Tycker att utvecklingen av hästsporten börjar vara ganska skrämmande när man läser om hästar som inte får vara ute, vilket är deras naturliga miljö o tillhör deras naturliga miljö, utan ska stå instänga i en box 24/7 bara för att dom inte ska bli "trötta" eller riskera skada sig...

Själv anser jag att man gör som man vill med sin häst men jag tycker allvarligt att man ska börja fundera över vad man sysslar med när hästen inte behandlas som en häst utan som ett föremål...eller en dyr leksak.

Senast ändrad:

okej ursäkta, NÄSTAN alla tävlingshästarna står inne.
Jag tävlar msv-hoppning. Men vet inte vad det har med det här att göra? Att jag har mina hästar inne? För att jag inte vill att de ska skada sig och det hade jag känt oavsett vilken nivå jag tävlar på.

ponnyn går ute mellan ca 07.30 - 13.30
stora går ute mellan ca 07.30 - 12.00
inget foder ute, de får precis när de kommer in :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Anläggning Kan man ploga eller harva en hästhage om den blir för hårt trampad eller måste hästarna isåfall gå i annan hage en tid?
2
Svar
27
· Visningar
2 162
Senast: fejko
·
Foder & Strö En av de nytillverkade hösilagebollarna gick sönder i går. Den har stått på åkern i tre dagar, kan man fodra med den eller är det...
Svar
3
· Visningar
786
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka