ute i hagen

Sv: ute i hagen

okej ursäkta, NÄSTAN alla tävlingshästarna står inne.
Jag tävlar msv-hoppning. Men vet inte vad det har med det här att göra? Att jag har mina hästar inne? För att jag inte vill att de ska skada sig och det hade jag känt oavsett vilken nivå jag tävlar på.

Ska inte hästar få vara hästar...tror iinte dom själva valt den tid av utevistelse. Det hela handlar om vad vi människor vill... Vet folk som köpt hästar och vill att dom även ska gå ensamma i hagen för skaderisken, tror inte heller att hästar valt det. Ok, nu är det inte vildhästar vi har men oavsett är djur som är gjorda för att vara ute..inte för att tjäna människan med priser och premier på deras bekostnad. En elitidrottsman som tränar sitter väl inte i soffan ca.20timmar av dygnet för den inte orkar röra på sig.. Nä, det borde bli en lag i Sverige att hästar ska ha daglig utevistelse ett visst antal timmar, hoppas inte det skulle bli 2...:( dessutom blir hästar starka av utevistelse.. obs! har inget emot tävlingsryttare men människor är ofta "ego"

Senast ändrad av en moderator:

okej ursäkta, NÄSTAN alla tävlingshästarna står inne.
Jag tävlar msv-hoppning. Men vet inte vad det har med det här att göra? Att jag har mina hästar inne? För att jag inte vill att de ska skada sig och det hade jag känt oavsett vilken nivå jag tävlar på.

Skaderisken blir mycket mindre på de hästar som redan från början får gå ute mycket, helst i lagom kupperad och ojämn terräng. De lär sig att sätta fötterna på rätt ställe, de får bättre balans, blir starkare och tåligare.

Om hästaran står inne så mycket är det inte så konstigt att det är stor risk att de skadar sig och blir trötta när de väl kommer ut, de kommer antagligen vara skitspralliga och springa en massa så att de tröttar ut sig och skadar sig. Hästar som står inne mycket har svårare att veta var de ska sätta fötterna utan att snubbla eller trampa fel osv eftersom de inte är vana vid att stosa runt på egen hand och lära sig detta. Kanske rids de oftast på en slät ridbana utan större risk för att halka eller snubbla...?

Dessutom är det inte naturlig för hästarna att vara inne så mycket och det kan dom inte må särskilt bra av...

Om man har tävlingshästar borde man vara särskilt intresserad av att hästen är hållbar, stadig och mår bra psykiskt. Så jag förstår inte hur vissa tänker...

Våra går ut vid halv åtta-åtta och in när det blir mörkt (vi har inte fått upp belysningen vid grinden ännu.)

De får lunch hö ca 2kg vid 14-tiden. Är det väldigt kallt får dom ca 1kg var vid 10-11-tiden.

Skaderisken blir mycket mindre på de hästar som redan från början får gå ute mycket, helst i lagom kupperad och ojämn terräng. De lär sig att sätta fötterna på rätt ställe, de får bättre balans, blir starkare och tåligare.

Om hästaran står inne så mycket är det inte så konstigt att det är stor risk att de skadar sig och blir trötta när de väl kommer ut, de kommer antagligen vara skitspralliga och springa en massa så att de tröttar ut sig och skadar sig. Hästar som står inne mycket har svårare att veta var de ska sätta fötterna utan att snubbla eller trampa fel osv eftersom de inte är vana vid att stosa runt på egen hand och lära sig detta. Kanske rids de oftast på en slät ridbana utan större risk för att halka eller snubbla...?

Dessutom är det inte naturlig för hästarna att vara inne så mycket och det kan dom inte må särskilt bra av...

Om man har tävlingshästar borde man vara särskilt intresserad av att hästen är hållbar, stadig och mår bra psykiskt. Så jag förstår inte hur vissa tänker...

:bow: :bow: du lyckades formulera mina tankar :bow: :bow:

Visst är det rätt resonerat!! Säkert skulle alla hästar må toppen om det vore så.

MEN - ser man till hur det ser ut i Europa så är det få elithästar som får gå ute.

Jag jobbar delvis i Tyskland och känner flera toppryttare inom både hoppning och dressyr. Jag känner ingen som har hästarna ute i hagar. En del har en paddock o anslutning till stallet där hästen går nån timme/dag med benskydd och boots. Men majoriteten av hästarna går inte ute alls. De rids ibland två gånger/dag och de går i skrittmaskin, men hage har nog ingen sett sen de var unghästar.

Och vet ni vad? Efter 15 år så har jag aldrig sett deprimerade hästar i Tyskland. Alltså hästar som mår dåligt psykiskt.

De står i stora boxar omgivna av sina kompisar, de flesta står på halm ocm med bra tillgång på bra grovfoder och de mår bra! Det händer mer i deras liv än vad det gör för lilla lufsponnyn Pelle i Sverige som går på lösdrift och har det SÅ bra...

Självklart har jag MINA hästar ute så mycket som möjligt, särskilt de unga. Men faktumet är att hästarna i Tyskland trivs med sina liv. De håller, är friska och tävlar på mycket hög nivå. Flera av våra hästar är bland de bästa i Europa och vi har USA dressyrlandslag hos oss i periodern. De här hästarna är oerhört livsglada! Något de inte skulle vara om hästen inte mådde bra - varken psykiskt eller fysiskt.

Ibland kan man tro att alla här bor i en glasburk... Welcome to the real world! Man kan inte alltid få allt!

När våra hingstar var på väg upp till Globen stannade gjorde de en paus hos oss här i Sverige. På andra sidan vägen stod två hästar i en jättestor, i mina ögon jättefin, skogshage. De tittade på hästarna och frågade om de verkligen stod så hela dagen. De tyckte synd om dem... Och ska jag vara ärlig så såg de inte så roade ut trots sin stora fina hage!

Precis! De erfarenheter jag har av de tyska hästarna och vad jag har sett är att de verkar ha det bra. Ingen av de hästarna som står inne dag efter dag verkar må dåligt. Men de är ju också vana vid det livet. Tror faktiskt inte att hästar är tillräckligt smarta för att tänka att det finns något annat än det de upplever.
Och jag tror att hästar mår bättre av att tränas under ryttare än bara gå och skrota i hagen, hur stor den än är. Men visst skulle de kanske må bäst av att komma ut lite.

*KL*
Mitt halvblod 170 cm ca 650 kg går ute från 7.30 och tas oftast in mellan 18-20 på kvällen fri tillgång på silage de har tre bollar i hagen på 7 grabbar. Inne nöjer han sig med 3 kg till kvällen resten lämnar han. På somrarna går han ute dygnet runt i beteshage, sover inne ca 1-3 nätter/vecka beroende på hur tävling och träning infaller.

Mina hästar får 1kg hö i boxen på morgonen och släpps sedan ut 05.45. 2.5kg hö var vid 12-13-tiden och 1kg vid 16. Insläpp mellan 21-22. Fri tillgång till hö för araben och 1 kg till ponnyn.

Visst är det rätt resonerat!! Säkert skulle alla hästar må toppen om det vore så.

MEN - ser man till hur det ser ut i Europa så är det få elithästar som får gå ute.

Jag jobbar delvis i Tyskland och känner flera toppryttare inom både hoppning och dressyr. Jag känner ingen som har hästarna ute i hagar. En del har en paddock o anslutning till stallet där hästen går nån timme/dag med benskydd och boots. Men majoriteten av hästarna går inte ute alls. De rids ibland två gånger/dag och de går i skrittmaskin, men hage har nog ingen sett sen de var unghästar.

Och vet ni vad? Efter 15 år så har jag aldrig sett deprimerade hästar i Tyskland. Alltså hästar som mår dåligt psykiskt.

De står i stora boxar omgivna av sina kompisar, de flesta står på halm ocm med bra tillgång på bra grovfoder och de mår bra! Det händer mer i deras liv än vad det gör för lilla lufsponnyn Pelle i Sverige som går på lösdrift och har det SÅ bra...

Självklart har jag MINA hästar ute så mycket som möjligt, särskilt de unga. Men faktumet är att hästarna i Tyskland trivs med sina liv. De håller, är friska och tävlar på mycket hög nivå. Flera av våra hästar är bland de bästa i Europa och vi har USA dressyrlandslag hos oss i periodern. De här hästarna är oerhört livsglada! Något de inte skulle vara om hästen inte mådde bra - varken psykiskt eller fysiskt.

Ibland kan man tro att alla här bor i en glasburk... Welcome to the real world! Man kan inte alltid få allt!

När våra hingstar var på väg upp till Globen stannade gjorde de en paus hos oss här i Sverige. På andra sidan vägen stod två hästar i en jättestor, i mina ögon jättefin, skogshage. De tittade på hästarna och frågade om de verkligen stod så hela dagen. De tyckte synd om dem... Och ska jag vara ärlig så såg de inte så roade ut trots sin stora fina hage!

Jag tror inte att ALLA hästar som står inne jämt mår dåligt. Det låter ju okej de stall och hästar du beskriver. Men jag tror inte att alla "innehästar" har det så bra med stora fina boxar med alla kompisar och människor runt omkring sig hela dagarna samt rids 2 ggr + skrittmaskin... Och jag tror fortfarande att man får en "bättre" häst om den går ute mycket.

Angående det du skrev om de som tyckte synd om hästarna i skogshagen, så tror jag att de utgick från vad de själva skulle trivas med och inte vad en häst trivs med. Om jag som människa var tvungen att välja mellan att stå i en skogsbacke hela dagen eller i ett fint nytt stall där folk kom och gick, så skulle jag välja stallet. Men jag tror inte att hästar bryr sig så mycket om att det är fint och lyxigt och händer en massa hela tiden, jag tror att de värderar kontakten med andra hästar och att röra sig över öppna ytor högre. Men det kanske inte alls är så, det är ju omöjligt att veta precis hur en häst tänker. Kanske lite konstig jämförelse, men ofta applicerar vi våra erfarenheter och tankar på hästar utan att tänka på att de tänker och fungerar på ett helt annat sätt.

Som alla vet är hästar flock- och flyktdjur. Det idealiska för en häst är att befinna sig p en öppen yta med många flyktvägar och andra hästar som den kan kommunicera med på ett naturligt sätt. För tamhästar finns det inte direkt några faror, men instinkterna finns kvar, och det är därför hästar ibland t.ex. inte vill gå in i trånga utrymmen som en transport eller att vissa hästar blir oroliga över att bli lämnade ensamna. En del hästar, (men säkert inte alla..) kan bli stressade av att stå inne väldigt mycket eftersom det i grunden inte är naturligt.

Självklart kan vi inte uppnå det som är idealiskt för hästen och vi kan även forma hästen. Så gott som alla hästar har t.ex. lärt sig att den är trygg även om den är instängd i en box. Men jag tycker att man så mycket som möjligt ska försöka tillfredställa hästens behov.

Jag tror inte att det går någon nöd på de hästar som är inne, förutsatt att de behandlas väl, men jag är övertygad om att de skulle må ännu lite bättre och bli ännu lite starkare och utvecklas ännu lite mer på många sätt om de fick komma ut!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Anläggning Kan man ploga eller harva en hästhage om den blir för hårt trampad eller måste hästarna isåfall gå i annan hage en tid?
2
Svar
27
· Visningar
2 162
Senast: fejko
·
Foder & Strö En av de nytillverkade hösilagebollarna gick sönder i går. Den har stått på åkern i tre dagar, kan man fodra med den eller är det...
Svar
3
· Visningar
786
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka