Om det samlas vatten så måste du gräva upp en liten skåra och ner med dräneringsrör duk och makadam och sen på med jorden igen. Om det är din egen hage är det lätt att hyra en minigrävare på larver en helg och göra jobbet själv.
 
Vilken dimension ska det vara helst på dräneringsrören? Ju större desto bättre eller?
Dimensionen på rören har med hur mycket vatten de skall leda, så större rör och mera lutning klarar ett större vattenflöde men sen beror det på hur genomsläpplig marken är så rören behöver inte klara större vattenmängd än vad jorden släpper igenom. Tät jord kräver att dräneringsrören ligger tätare för att få samma vattenavledning.

Och framförallt måste man ha någonstans att leda vattnet och som ligger lägre än där man vill dränera, dvs. om man inte använder pumpar men det brukar man inte göra.
 
Dimensionen på rören har med hur mycket vatten de skall leda, så större rör och mera lutning klarar ett större vattenflöde men sen beror det på hur genomsläpplig marken är så rören behöver inte klara större vattenmängd än vad jorden släpper igenom. Tät jord kräver att dräneringsrören ligger tätare för att få samma vattenavledning.

Och framförallt måste man ha någonstans att leda vattnet och som ligger lägre än där man vill dränera, dvs. om man inte använder pumpar men det brukar man inte göra.
Lerjord är det. Jag ska testa dränera så med lutning mot diket :)
Hinner dock inte med det i år.
 
Lerjord är det. Jag ska testa dränera så med lutning mot diket :)
Hinner dock inte med det i år.
Det är värt att lägga lite tid både på planering och sen att utförandet blir ordentligt gjort, då fungerar det hela så mycket bättre. Men har du ett öppet dike i närheten du kan leda vattnet till är det nog inte svårt att få det bra :)

Finns bra handböcker för jordbruksdränering, sökte lite snabbt och hittade denna

https://www2.jordbruksverket.se/download/18.22f857168258cec43743c4/1546955166480/jo18_2.pdf
 
Jag har heller aldrig hört något annat än att det heter plöja en åker men blev nyfiken och slog upp ordet i SAOB och ploga har faktiskt använts i samma betydelse som plöja om än mindre vanligt. Intressant :)

PLOGA plω3ga2, v. -ade. vbalsbst. -ANDE, -NING; -ARE (se avledn.).
Etymologi
1) (mindre br.) till PLOG 1: bearbeta jord l. mark med plog, plöja; dels abs., dels tr., med avs. på fält l. mark o. d. Harffua tu effter som iagh haffuer plogat före. SvOrds. B 1 b (1604). På många marker, som i Gustav Vasas dagar hade plogats till åker, susade .. (på J. III:s tid) åter stora skogar. Heidenstam Svensk. 2: 67 (1910). Moberg Invandr. 341 (1952). särsk. (föga br.) bildl. (jfr 2): fåra (ngt) (se FÅRA, v. 2 b); jfr 4. När smärtan plogat djupt din pannas grund. Tigerschiöld Dikt. 2: 16 (1891).
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stora mängder snö kan göra att hästarna rör sig mindre när de är ute i hagen. Detta problem löste Bitte Vesterholm genom att ploga...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Anläggning Nån som vet om det funkar att gå med häst över gräsmatta där dom har robotgräsklippare? Behöver passera en gräsmatta påväg till...
Svar
2
· Visningar
777
Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 544
Senast: Grazing
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
783
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp