ute i hagen

Sv: ute i hagen

*KL*

Mina går ute på lösdrift och fem av dem äter hösilage dygnet runt. Två st går i egen hage och drift på natten och delar då på några kg hö, som mest sparkas runt och bajas i....

Connemaror, russ och nordis.

Våra går ut vid 07 och in vid 18 tiden. Vi har 6 ston i ena hagen, dom delar på 440 kg hö.
I den andra så går det 2 hästar. Dom delar på 220 kg.

Min står ute ca 8 timmar om dagen. Hon får lunch hö ute, ca
1,5 till 2 kg. Har även fritt med halm ute.

Övriga mål serveras inne kl. 7 (1.5 kg) , 16 (1 kg) , 19-20 (5 kg)
Står även på halm inne i boxen.

Mina är ute runt 12 timmar per dag och har en rundbal i hagen så de tar då de är hungriga :D

Dom går ute från morgon till sen kväll (ca 08-23) och får fri tillgång till hö.
Vid dåligt väder kommer dom ut senare och/eller in tidigare.

Hur många timmar går era hästar ute i hagen och fodrar ni ute, isåfall hur mycket?

Hej!

Lösdrift. Ute dygnet runt men går in i stall/box 1 gång/dygn för att få kraftfoder separat, oftast i samband med ridning. Ute har de fri tillgång på hö.

Ut senast 07.00 in tidigast 22.00. Utfodras 3 ggr i hagen och 1 gång i stallet (bortsett från tussen hö under ev täckespåläggning på morgonen) Om det är mkt kallt brukar dom få mat en extra gång i hagen!

Nu som har fri tillgång, är det så att hästarna äter mestadels av tiden när de är ute eller promenerar dom runt i hagen oxå?, tänker på nu när det inte finns något gräs att smaska på. Är det så att dom vänjer sig vid fri tillgång och kanske inte bara står och vräker i sig..?
Vi ger endast en gång men då lägger vi ut rejält men det är ju inte fri tillgång, 7 hästar(2 ponnies)delar på ca 50kg och dom rör sig inte alls när man fodrat förrän stråna är slut..

Senast ändrad av en moderator:

Våra är ute ungefär 9 timmar, kan bli nån mindre och nån mer. De får halva frukosthöt ute samt lunch.

Nu som har fri tillgång, är det så att hästarna äter mestadels av tiden när de är ute eller promenerar dom runt i hagen oxå?, tänker på nu när det inte finns något gräs att smaska på. Är det så att dom vänjer sig vid fri tillgång och kanske inte bara står och vräker i sig..?
Vi ger endast en gång men då lägger vi ut rejält men det är ju inte fri tillgång, 7 hästar(2 ponnies)delar på ca 50kg och dom rör sig inte alls när man fodrat förrän stråna är slut..

Jag har haft egen lösdrift i sex år, och märkte att efter ett tag inser hästarna att det alltid finns mat, och äter då mindre och lugnare. Däremot hade jag ett russ i ett par år, han vande sig aldrig utan käkade JÄMT......

Våra äter på morgonen när dom blir utläppta en stund. Sen går e sina rutter gnager på lite träd och grenar går tillbaka och äter, leker och busar lite och ja så går dagarna på det viset så dom äter nog inte mer än 2-3 kg var i hagen trots att de går ute hela dagarna.

Våra hästar är ute från 8 på morgonen till 8 på kvällen, de får mat ute vid tolv ca 2kg/häst och vid fyratiden oxå då ca 2kg/häst.
Sedan får de även mat på morgonen innan utsläpp och på kvällen vid intag

Mina hästar kommer ut vid 6-6,30 på morgonen och in lite olika men vid 20,00- tiden oftast.

Dom får kraftfoder på morgonen innan utsläpp och hö ute, 2 kg var ute tre ggr om dagen och sen kraftfoder och hö inne på kvällen vid 21-tiden. Den ena får då 5kg hö (korsningen) och den andra 2kg hö (russet).

Tillägg: :)
våra hästar får mat inne vid halv sex-sex, kraftfoder och hösilage
och alltså kraftfoder och hösilage på kvällen vid åtta

mina går ute från 06-07 till 21
och har fri tillgång på hösilage.

MIn har ju så gott som fri tillgång, men de äter en stund och sen leker de lite och hittar på annat och går och äter efter en stund.

MIn blev van att gå på fri tillgång efter att ha gått på dygnet runt bete i några månader, och när vintern kom var det bara att fortsätta att mata på så mycket han åt.

Han har aldrig varit så här fin i hullet, inte för tjock och inte för tunn :)

när jag hade häst fick dom mat inne vid 6 sen ut vid 7 vid 11-12 lunch sen vid 15-16 midda i hagen sen in vid 20-21

Lösdrift, 9 kg hösilage per häst fördelat på 3 ggr.
Kraftfoder utanför hagen då han även äter mera hösilage, pga att han behöver mer än stona.
Islandshästar.

Min ponny & stallkompisar kommer ut i hagen ca: 09:00 , och då får han 3 kg hösilage i hagen. (går i "grushage".)
Innan han kommer ut i hagen så får han morgonmat ca 07:00 , 2 kg hösilage + kraftfoder.
Till lunch i hagen mellan ca: 12:00-14:00 får han 3 kg hösilage.
(Han delar sitt utsläppshösilage + lunchhösilage med en shettis.)
Kommer in ifrån hagen mellan ca 16:00-18:00 om vädret är bra.
Då ligger hans middagsmat till honom i boxen , 3 kg hösilage + kraftfoder. Sen får han kvällsmat ca: 22:00 , 4 kg hösilage + kraftfoder.

Jag har en D-ponny, som jag håller på att bygga muskler på. ;)

8 - 17, de flesta hästarna får 1 kg i hagen, dock har jag valt att min får 3 kg just nu när han står själv..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Anläggning Kan man ploga eller harva en hästhage om den blir för hårt trampad eller måste hästarna isåfall gå i annan hage en tid?
2
Svar
27
· Visningar
2 162
Senast: fejko
·
Foder & Strö En av de nytillverkade hösilagebollarna gick sönder i går. Den har stått på åkern i tre dagar, kan man fodra med den eller är det...
Svar
3
· Visningar
786
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka