ute i hagen

L

lightning

Hur många timmar går era hästar ute i hagen och fodrar ni ute, isåfall hur mycket?

Sv: ute i hagen

Mina hästar är ute 11 timmar (ungefär mellan kl 7-18) om det är fint väder. Om det regnar mycket, något kortare.

De får hö ute (2 kg var) kl 7 när de släpps ut, om det regnar får de äta inne och släpps ut efteråt. Vid 12-13-tiden får de 1 kg var.

Sedan äter de inne kl 18 och kl 22.

(Ska kanske tillägga vad det är för typ av hästar.. två fjordhästar och en ponny.)

Från 07.00-20.00.

Frukost 1 kg, kraftfoder innan utsläpp.
Lunch 1 kg vid ca 12.00.
Em 1 kg vid ca 16.00
Kväll för vår häst 3 kg ca 20.00 samt kraftfoder.

Detta handlar om islandshäst

Våra går ute mellan ca 6.00-18.00 och då har de fri tillgång på hösilage. De får kraftfoder på morgonen, på kvällen nattas de med kraftfoder samt hösilage. Så de har i princip fri tillgång på hö dygnet runt.

Äter frukost inne. Kommer ut vid 9-10 tiden och kommer in vid 17 nu. Det börjar ju bli ljusare nu, jippie. Hästarna får hö en gång ute vid 12 tiden. Då får de 1,5 kg per häst.

Jag släpper ut vid 5 på morgonen och tar in vid halv 9 på kvällen.

Vid utsläpp får de 1 kg var
Förmiddag ute 1 kg var
Eftermiddag ute 1 kg var
Kväll inne, den ena får 2 kg och den andra 3 kg + kraftfoder till båda som täcker upp underskottet i höt

Om det regnar får de höt under taket i vindskyddet, annars lägger jag ut höt i hagen i lämpliga högar.

Detta är islandshästar

Min går ut vid 7-8 tiden och har då fått ½kg hö inne +kraftfoder vid utsläpp får han 6 kg hö som han sedan står sig på tills insläpp vid 18 tiden.
får då när han kommer in 1 kg luzern hackat strå+ 1 kg hö och kraftfoder.
får sedan vid 21 tiden 4 kg hö igen och kraftfoder igen.

Alltså sammanlagt 11.5 kg hö+1 kg luzern hackat strå = 12.5 kg grovfoder.Blir i stortsätt fritillgång eftersom han mycket sällan äter upp allt.
Varmblodsvalack på 10 år.

Senast ändrad:

Mina kommer ut 06.00 på vardagarna / 08.00 på helgerna och kommer in igen någon gång mellan 18.00 och 20.00 beroende på väderlek och om jag rider på kvällen. De har fri tillgång på hö i hagen på ett foderbord med tak över, lägger ut ca 10 kg om dagen. Ponnyn borde egentligen inte få fri tillgång, men min stora behöver det verkligen, och jag vill att de ska gå tillsammans i hagen.

ut vid 6 och tar in ca 20 dom får 3 mindre mål hö i hagen för att ha nått att göra nu när det är snö.frukost innan utsläpp och kvällsmat vid insläpp

kommer ut ca08:30 och får hö i hagen (olika till alla.. min får 3 kg)
12:00 får dom lunch ute (olika tll alla. min får 2 kg)
och 15:00 kommer dom in

6½ timme ute

Mina pållar går ute från morgon till kväll... :p Dvs de brukar gå ut mellan halv åtta - tio nån gång och jag tar oftast in dem efter kl 20.

De har fri tillgång till hösilage ute

Senast ändrad:

Ute från 6,30 - 7-30 till ca. 18.00
2 kg hö var på morgonen i hagen och 1 kg vid lunch (12).
Äter resten inne på kvällen.
En kallblodstravare och en fjording

Får frukost inne och efter det släpps de ut vid 7.00 ca.

Sen får de lunch vid 13 tiden ca och då 1,5 kg hö.

Vi tar in dem vid 19 - 19.30 ca.

De 1,5 kg hö vid lunch hade varit alldeles för lite om de bara hade haft det men de har även ett skjul som vi lägger in ren fin halm i varje dag så de har fri tillgång på stråfoder under sin hagvistelse. :)

MIn går ut kring 6-7, han och hagkompisen delar på runt 16 kilo hö, vi har ingen koll på vem som äter mest, men båda är i gott hull och mår bra.

Intag efter 17, kan variera allt mellan 17-20 beroende påhur mycket jag har att göra på dagen, dock har de alltid hö kvar i hagen när de ska in, på kvällen får han runt 4-5 kilo hö, och det är det han äter under natten, skulle han få mer, får jag mocka ut det dagen därpå.

Jag har en fråga :/ kan hästar vara ute hela tiden på sommaren ?? tacksam för svar..:smirk:

Vissa hästar kan, andra inte. Finns det tillräckligt med foder och hagen är bra kan friska hästar ofta gå ute dygnet runt (flygfritt tillräckligt).

Exem, svårfödd, rastlös etc kan inte gå ute.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Anläggning Kan man ploga eller harva en hästhage om den blir för hårt trampad eller måste hästarna isåfall gå i annan hage en tid?
2
Svar
27
· Visningar
2 162
Senast: fejko
·
Foder & Strö En av de nytillverkade hösilagebollarna gick sönder i går. Den har stått på åkern i tre dagar, kan man fodra med den eller är det...
Svar
3
· Visningar
786
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka