Utdömd häst, hur länge ska man försöka??

J

Jippo

Har fått mitt sto - 95 utdömt pga hovbenssänkning efter fång. Har varit halt till och från under snart 1½ år. Sista tre månaderna kan jag inte ens skritta 20-30 minuter i skogen utan att hon blir halt igen. Får hon sen skrota i hagen 1 vecka är hon helt ohalt och busar, sen när man skrittat några dagar är det kört igen... Nu har en vet. bestämt att hon ska dömas ut och jag tycker det känns både och. Samtidigt som vi pratade länge och väl om att hon har ont (har ändrat sitt rörelsemönster t.om, främst på det benet) så blir jag ändå osäker.... Men det är väl så, att det sista som överger en är hoppet... Har ännu inte hört nåt från försäkringsbolaget, så sista ordet är ju inte sagt, men vad jag undrar, hur länge skulle ni hålla på att försöka?? Denna hästen har vilat mer eller mindre sista året pga att jag varit gravid (bara gått i hage och då varit ohalt), och jag tänkte att hon "vilat sig bra" under min graviditet, men nu när man inte ens kan skritta henne som sagt.... Min vet. trodde inte att hon blir bra på längre vila heller, då hon som sagt inte gjort mycket annat det sista året....:cry: Är jag en väldigt hemsk männinska som accepterar utdömingen, eller är jag ännu hemskare som funderar på OM hon skulle kunna bli bra......???

Sv: Utdömd häst, hur länge ska man försöka??

Hej

Jag tycker inte det skulle vara dåligt om du acepterade att din häst blir utömd,tycker inte heller att det skulle vara fel om du känner att du vill forsätta kämpa ett tag till, det du ska fundera på är om din häst lider av sina problem och om hon har väldigt ont? om hon lider eller eventuellt har ont måste du som hästägare göra nåt åt saken vare sig det blir avlivning eller nåt annat.

Sånt här är väldigt jobbigt så jag förstår om det känns väldigt tugnt för dig, jag tog bort min älskade gumma bara igår så jag vet verkligen hur det känns.

Du får gärna uppdatera när du kommer på mer som du vill berätta det är jätte bra att sitta här och snack med folk om man känner sig lite vilsen, får mycket bra råd med inte minst stöd..

kram

Jag tror du är en hemskare människa om du ger henne ett försök till.. Rått men tyvärr är det så jag ser på saken.

Hästen har vilat i drygt ett år, och nu kan du inte ens skritta 20-30 utan att hästen blir halt. Jag anser att alla hästar vill ha en uppgift i livet, handlar det inte om att prestera på tävling, så kan det vara t.ex att få vara den som håller ordning på flocken.

Nu kan jag inte säga att hästen inte klarar av ett liv med att bara stå i hage, men mår du bra av att ha hästen i en hage och pyssla om den, men utan att motionera den? Jag förstår dem som har gamlingar som man vill ge ett värdigt slut, men dessa har sällan så ont som din.

Jag hade nog låtit henne somna in..
Man vill ju inte se sin häst lida :(

En häst blir inte utdömd om veterinär inte anser att den har ont o lider. Låt den somna in. Får min fångis ett kraftigt anfall igen så tvekar jag inte med at ta bort henne, visst känns det i själen men det är ändå beslutet man måste fatta när man väljer att ha djur.

Djuren ska inte leva vidare med smärta bara för att vi älskar dom.

Har sett flera "utdömda" fånghästar som hämtat sig. En nordsvensk travare var i så dåligt skick som unghäst att veterinär dömde ut henne. Som 8-åring kvalade hon och idag som 10 åring är hon en framgångsrik travare med flera segrar i rad och kommer att fortsätta trava även nästa år!
Flera araber har också hämtat sig som stått med 2 ben i slakteriet som jag sett. Det finns många kunniga människor som har fått ordning på fånghästar.

Jag hade absolut inte försökt mera. Även om det är en älskling och "allt" så hade nog jag låtit hästen somna in för länge sen. :(

Jag tycker du ska sluta försöka, även om det kanske finns en chans på miljonen så ska hon inte behöva blir värre och lida mer. Ta bort henne medans hon fortfarande har ett någolunda smärtfritt liv. I naturen är en sånhör häst redan död. Du vill bara din häst det bästa och du har gjort det du kan!
Dumt att det finns fång!! :mad:

Visst finns det fall där tom vet har gett upp men hästen tillslut tillfrisknat, men MIN häst ska inte behöva lida o genomgå det smärtsamma som det dock är med fång igen.

förstår hur du känner, men för hästens skull tror jag att hon skulle nog må bäst av att somna in. tyvärr.:(
du har ju ändå försökt, men som sagt :(

En häst blir inte utdömd om veterinär inte anser att den har ont o lider. Låt den somna in. Får min fångis ett kraftigt anfall igen så tvekar jag inte med at ta bort henne, visst känns det i själen men det är ändå beslutet man måste fatta när man väljer att ha djur.

Djuren ska inte leva vidare med smärta bara för att vi älskar dom.

Håller med, det är lätt att människans egoism tar över i sådana här situationer. Man måste försöka vara konsekvent, har oxå tagit bort en häst, tycker såhär i efterhand att jag skulle gjort det lite tidigare för att lindrat hennes lidande lite mer. Hästar kan ja ganska så ont utan att de visar de så mycket. Lycka till.:crazy:

Jag hoppas jag missförstår dig, men du menar väl inte att du rider henne när du är ute och skrittar? :crazy: Blir hon halt av att bli tömkörd eller ledd så håller jag med om att du måste inse för hennes egen skull när det är dags att skiljas. Man får aldrig som djurägare sätta sig själv före djurets välbefinnande, jag förstår inte de som väljer att låta sina djur föra en tynande tillvaro mot en säker död istället för att ta bort dem innan det blir ett lidande. Personligen lider jag alla helvetets kval när mina djur är skadade, jag skulle aldrig klara av att låta någon jag älskar lida för att jag inte orkar få det avlivat. :cry:

Det är svårt att ta beslutet, men har man gjort allt man kan inom rimliga gränser för djurskyddet så kommer förr eller senare den dagen det är dags att skiljas åt. Hur svårt det än är innan så är det trots allt bättre efteråt, trots sorgen, tomheten och saknaden. Är hon helt besvärsfri i hagen och du kan leva med att hon bara skrotar så länge hon inte har ont, så finns det ju ingen anledning att ta bort henne nu. :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 351
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 498
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar