Utbruten: Hur kör ni egentligen?

Men @SaraMara har ju skrivit att hon normalt sett håller längre avstånd och minskar till 3 max två sekunder om det är fri sikt för att bilen framför ska förstå att hon vill köra om. Det är det jag inte förstår hur man kan få till trafikfarligt beteende.

Det hade varit en helt annan sak om hon hade skrivit att hon kört upp i dragkroken på bilen framför, då hade jag varit den första att hålla med om att hon inte överhuvudtaget har i trafiken att göra - men hon skriver ju flera gånger att så inte är fallet.

Men om man faktiskt använder sig av tresekundersregeln, så är man inte tillräckligt nära för att bilen framför ska förstå att man vill köra om. Och jag upprepar att det är "information" som kom efteråt när folk invände mot det riskbeteendet. Att i ena sekunden säga att man "kör upp nära" för att signalera att man vill förbi, och i nästa sekund hävda att man använder tresekundersregeln, går helt enkelt inte ihop.
 
Om jag hittade samma förstaträff så var det EN som valde att blinka med vänster blinkers istället för med helljusen. Det kan väl ändå inte räknas som vedertaget?
Jag hittade samma. En som blinkade vänster, en som använde ljustutan. Ljustutan fungerar för att göra framförvarande bil medveten om att man existerar, om personen missat det. Sen finns det såklart andra mer eller mindre etablerade koder för varningar och tack.

Däremot en blinkkod som får bilen 4-5 sekunder framför att förstå att den bör flytta sig, det har jag aldrig stött på.

Ursprungligen handlade det om att köra så nära att man kan avgöra om det finns en skylt med att det finns hund i bilen och om den inte finns köra ännu närmre. Du tycks totalignorera att de flesta har de i åtanke. Det är det jag reagerade på. Troligen hade inte en enda reagerat på att någon menade att man skulle närma sig från ett avstånd på 130 meter till 100 meter.
Fast den här diskussionen ligger ju i en egen tråd. Jag har inte någonstans i denna tråd sett någon påstå att man ska ligga så nära att man kan läsa andras bildekaler i 110 km i timmen, då är man ju galet nära.
 
Nu brukar ju jag varken köra upp nära folk eller använda blinkers på märkliga sätt så jag använder mig inte av egna regler nej.
O förlåt mig, jag trodde du deltog i diskussionen och skrev


Men du kan ju inte hitta på saker heller! Om du inte vet vilka koder som finns, föreslå inte att folk använder dom då!
Hade någon kommit upp bakom mig och blinkat med vänster blinkers hade jag inte fattat lika snabbt som om den hade kommit lite närmare.

Att hitta på sina egna trafikregler gör inte klimatet i trafiken bättre direkt.

men då kanske du delar konto med någon annan som tycker det är bättre med den egna regeln att köra nära än att blinka. Fast att köra nära är olagligt, men inte att blinka.
 
Jag hittade samma. En som blinkade vänster, en som använde ljustutan. Ljustutan fungerar för att göra framförvarande bil medveten om att man existerar, om personen missat det. Sen finns det såklart andra mer eller mindre etablerade koder för varningar och tack.

Däremot en blinkkod som får bilen 4-5 sekunder framför att förstå att den bör flytta sig, det har jag aldrig stött på.


Fast den här diskussionen ligger ju i en egen tråd. Jag har inte någonstans i denna tråd sett någon påstå att man ska ligga så nära att man kan läsa andras bildekaler i 110 km i timmen, då är man ju galet nära.
Har du inte läst första inlägget? Jag har citerat det ett par gånger dessutom. Jag rekommenderar att du läser det.
 
Helljus vid omkörning ja. Och "Tack-blinken" ja, men att använda blinkers för att få nån att flytta på sig, nej.

Ber så HEMSKT mycket om ursäkt för att jag antog att det kanske fanns någon mer oskriven kod för omkörning annat än blinkning med helljusen. Det var ett förslag. Förlåt om jag trampade på ömma tår.
 
Fast det är ju supervanligt i Sverige. Folk ligger i mitt- och vänsterfil istf att ligga i högerfilen för den kanske försvinner eller nåt. Om 4 mil. :banghead:
Fast det här är ett gigantiskt problem. Hur i helvete kan man komma på att plocka bort högerfilen om det inte är för att vägen delar sig? Det enda intelligenta är att ta bort vänsterfilen i alla lägen.
Jag körde genom Göteborg med hästtransport under rusningen (inte värsta rusningen) ett par gånger. Eftersom jag inte hittar alls så körde jag i den fil jag VET leder till rätt ställe. Ibland var den högerfil ibland mittenfil. Jag vet att det inte är tillåtet men att byta fil med transporten när folk visar noll hänsyn lockade inte.
 
Fast det här är ett gigantiskt problem. Hur i helvete kan man komma på att plocka bort högerfilen om det inte är för att vägen delar sig? Det enda intelligenta är att ta bort vänsterfilen i alla lägen.
Jag körde genom Göteborg med hästtransport under rusningen (inte värsta rusningen) ett par gånger. Eftersom jag inte hittar alls så körde jag i den fil jag VET leder till rätt ställe. Ibland var den högerfil ibland mittenfil. Jag vet att det inte är tillåtet men att byta fil med transporten när folk visar noll hänsyn lockade inte.
Tänk så olika det är, tänker på det du skriver om visar noll hänsyn. Kör i Götet både med lastbil och personbil men tycker Göteborgarna är bra på att visa hänsyn, även om det finns några som inte gör det, så överlag tycker jag det är bra, men å andra sidan så är det överallt.

Jag ligger också alltid i samma fil i Göteborg när jag vet vart den går i slutänden, t ex när jag kör på E6:an från Stigs Center mot Malmö, är det rusningstider då lägger jag mig alltid i vänsterfilen så fort jag kommer på vägen, är det ej rusning brukar jag byta när skylten om Jönköping kommer upp, sen ligger jag i den filen hela tiden utan att byta.
Har varit i Göteborg ett x antal gånger, en gång råkade jag ut för att min avfart som jag skulle av på låg på vänstersida, så inte alltid så lätt att veta, men aldrig fått någon polis efter mig för att jag ej legat i högerfil. Kanske är de lite snällare mot det i Göteborg.
 
Tänk så olika det är, tänker på det du skriver om visar noll hänsyn. Kör i Götet både med lastbil och personbil men tycker Göteborgarna är bra på att visa hänsyn, även om det finns några som inte gör det, så överlag tycker jag det är bra, men å andra sidan så är det överallt.

Jag ligger också alltid i samma fil i Göteborg när jag vet vart den går i slutänden, t ex när jag kör på E6:an från Stigs Center mot Malmö, är det rusningstider då lägger jag mig alltid i vänsterfilen så fort jag kommer på vägen, är det ej rusning brukar jag byta när skylten om Jönköping kommer upp, sen ligger jag i den filen hela tiden utan att byta.
Har varit i Göteborg ett x antal gånger, en gång råkade jag ut för att min avfart som jag skulle av på låg på vänstersida, så inte alltid så lätt att veta, men aldrig fått någon polis efter mig för att jag ej legat i högerfil. Kanske är de lite snällare mot det i Göteborg.
Jag bytte till rätt fil en gång men ingen vill väl hamna bakom släpet så jag höll på att inte komma ut efter det körde jag den egoistiska vägen :(
 
Tänk så olika det är, tänker på det du skriver om visar noll hänsyn. Kör i Götet både med lastbil och personbil men tycker Göteborgarna är bra på att visa hänsyn, även om det finns några som inte gör det, så överlag tycker jag det är bra, men å andra sidan så är det överallt.

Jag ligger också alltid i samma fil i Göteborg när jag vet vart den går i slutänden, t ex när jag kör på E6:an från Stigs Center mot Malmö, är det rusningstider då lägger jag mig alltid i vänsterfilen så fort jag kommer på vägen, är det ej rusning brukar jag byta när skylten om Jönköping kommer upp, sen ligger jag i den filen hela tiden utan att byta.
Har varit i Göteborg ett x antal gånger, en gång råkade jag ut för att min avfart som jag skulle av på låg på vänstersida, så inte alltid så lätt att veta, men aldrig fått någon polis efter mig för att jag ej legat i högerfil. Kanske är de lite snällare mot det i Göteborg.
När du ligger i vänsterfil, håller du trafikens tempo eller tuffar på i sakta mak? Väjer du undan om någon vill köra om, eftersom du ligger i omkörningsfilen?
 
Jag bytte till rätt fil en gång men ingen vill väl hamna bakom släpet så jag höll på att inte komma ut efter det körde jag den egoistiska vägen :(
Finns idioter till allt, kan förstå dilemmat. Ska väl erkänna att jag inte alltid är världens ängel i trafiken, speciellt inte när jag kör långtradaren. :angel:

Finns bilister som inte vill hamna bakom en lastbil, men ibland får de helt enkelt leva med det, vill de inte släppa in mig, nä men då smyger jag väl in tills de måste släppa in mig. :devil: Inte så att jag tränger mig, men ibland måste man ta för sig, självklart med hänsyn. Det är lite av ett bollspel, ibland ger man, ibland tar man osv, mycket ge och tar.

Kanske därför jag lugnat mig markant i trafiken, för jag vet att jag får igen vid ett annat tillfälle. :p
 
När du ligger i vänsterfil, håller du trafikens tempo eller tuffar på i sakta mak? Väjer du undan om någon vill köra om, eftersom du ligger i omkörningsfilen?
Trafikens tempo såklart och lite beroende på hastighetsskyltarna på vägen. De enda jag väjer undan för om jag håller den hastighet/tempo som råder på vägen är blåljus, de släpper jag alltid fram.
Är inte den som gärna ligger i vänsterfil länge, men som från Stigs Center till Kallebäck, då är vänsterfilen innan Tingstadstunneln, den som senare blir högerfil efter Tingstadstunneln och även den som går uppför Kallebäcksbacken. Vid rusning då lägger jag mig så fort det bara går i vänsterfil för att få min plats i kön. Vid normala förhållanden väntar jag oftast till precis innan Tingstadstunneln med att byta.
Det är mycket hänsyn inblandad och kan vara svårt att skriva ner exakt hur jag gör i de olika situationer, som när var hur varför osv. :)
 
Har i Portland omradet, liksom de flesta storstader med mycket trafik, har vi dubbelfiligt pa utfarten till motorvagar med stop-ljus innan man kor ut. De fungerar exact som i trafikverkets lilla video om hur man vaver och slapper en bil i taget med lagom mellanrum. trafiken pa motorvagen ror sig i lagom fart for att svalja varannan bil och aven ytterfil/filer gar i ungefar samma hastighet och fungerar att "vava in" i. Det innebar ocksa att vavning pa andra stallen fungerar precis sa. Har lar man sig vad som fungerar bast vare sig man vill eller inte.:D

For nagra ar sedan korde jag ett par kompisar i Sverige och vi hamnade just i "vav fragan" da jag inte visste att det var vagarbete langre fram och en av dem var sa upprord att jag inte gick in och la mig i "svang filen" som var den enda som skulle finnas kvar ... atminstone en kilometer langre fram. :crazy: Alla tre var overtygade att jag gjorde fel ... och jag forsokte ifragasatta HUR jag skulle veta innan det ens fanns skyltar da jag ju inte bodde dar ... och VARFOR i sa fall "vav skylten" satt dar den gjorde?

Jag haller med @prallan om trafiken i Florida, den ar ganska laskig. Mest tror jag for att de som bor dar ar i majoritet sa gamla att de inte borde kora och de som besoker ofta kommer fran en hala i ingenstans dar de ser tre bilar i veckan.:cautious: Och sedan runt dar jag bodde fylls det pa med "Bike week" motorcyklar som "cruise" och tittar pa omgivningarna:banghead:, eller "Spring break" ungdommar som har nya korkort och inte har en aning om trafikregler:eek:
Det ar en annorlunda kor-utbildning att kora i Florida.:angel:
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 364
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
786
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 801
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp