Jag kör E45 och E6 varje dag Surte (Göteborg) och Kungsbacka, en sträcka om ca 4 mil. Och VARJE dag, flera gånger, ligger folk i vänster körfält i lägre hastighet än tillåtet och högerfilen är tom.
Senast igår låg jag i vänster för att köra om en husbil strax söder om Ullevi. Framför mig och husbilen var det tomt. Då plötsligt blinkar husbilen vänster och svänger ut i mitt körfält. Det finns inga avfarter eller annan anledning till att göra den manövern. Sedan låg han där till Mölndal. Och han är tyvärr inte unik.
Jag är absolut ingen aggressiv förare. Jag vill helst hålla mig ur vägen från andra eftersom jag inte litar på andras körförmåga alls. Kommer någon närmare mig bakifrån (vi pratar kanske hundra meter) så flyttar jag mig till höger så snart jag kan om jag råkar befinna mig i vänsterfilen. Jag har MINST lika mycket uppsikt bakåt som framåt på motorvägen och anser mig ha god koll på vilka som ligger runt mig.
Nu är det inte min uppgift att fostra andra, så jag resonerar som så att vill någon köra för fort eller göra farliga manövrar så flyttar jag mig så personen får göra som den vill.