Det mest optimala vid sammanvävning är att trafiken i båda filerna flyter på och kör varannan in i luckorna, lite dragkedjeprincipen. Däremot funkar tyvärr inte den principen, många kör om i den filen som senare kommer försvinna och tränger sig in, vilket gör att trafiken i båda filerna stannar upp istället för att det kunde flutit på lugnt och stilla.Har i Portland omradet, liksom de flesta storstader med mycket trafik, har vi dubbelfiligt pa utfarten till motorvagar med stop-ljus innan man kor ut. De fungerar exact som i trafikverkets lilla video om hur man vaver och slapper en bil i taget med lagom mellanrum. trafiken pa motorvagen ror sig i lagom fart for att svalja varannan bil och aven ytterfil/filer gar i ungefar samma hastighet och fungerar att "vava in" i. Det innebar ocksa att vavning pa andra stallen fungerar precis sa. Har lar man sig vad som fungerar bast vare sig man vill eller inte.
For nagra ar sedan korde jag ett par kompisar i Sverige och vi hamnade just i "vav fragan" da jag inte visste att det var vagarbete langre fram och en av dem var sa upprord att jag inte gick in och la mig i "svang filen" som var den enda som skulle finnas kvar ... atminstone en kilometer langre fram. Alla tre var overtygade att jag gjorde fel ... och jag forsokte ifragasatta HUR jag skulle veta innan det ens fanns skyltar da jag ju inte bodde dar ... och VARFOR i sa fall "vav skylten" satt dar den gjorde?
Jag haller med @prallan om trafiken i Florida, den ar ganska laskig. Mest tror jag for att de som bor dar ar i majoritet sa gamla att de inte borde kora och de som besoker ofta kommer fran en hala i ingenstans dar de ser tre bilar i veckan. Och sedan runt dar jag bodde fylls det pa med "Bike week" motorcyklar som "cruise" och tittar pa omgivningarna, eller "Spring break" ungdommar som har nya korkort och inte har en aning om trafikregler
Det ar en annorlunda kor-utbildning att kora i Florida.
Är det inte kö i båda filerna utan bara den ena, kan jag tycka det är fel att köra förbi hela kön bara för att komma in längre fram, vet till och med bilar i kön som blivit förbannade och sen inte släppt in den omkörande bilen. Det gäller att läsa av situationen. Jag försöker ligga i en fil och hålla mig till den, många kryssar även mellan filerna för att ena filen går fortare, de gör också att trafiken stannar upp. Mycket som påverkar, som de inte tänker på gör det, bara de kommer fram så kvittar resten.