Utbruten: Hur kör ni egentligen?

Tillägg: du förstår ju fortfarande inte vad jag menade med att använda blinkers? Googla koder i trafiken. Tack och hej.
Hur menar du att man ska blinka för att markera att man vill framåt? Om någon låg på behörigt avstånd bakom mig och blinkade vänster eller höger skulle jag utgå från att denne försöker byta fil, absolut inte tolka det som att jag borde göra det. En googling på din föreslagna fras ger inte heller något, så du får gärna förklara vad du menar.
 
Hur menar du att man ska blinka för att markera att man vill framåt? Om någon låg på behörigt avstånd bakom mig och blinkade vänster eller höger skulle jag utgå från att denne försöker byta fil, absolut inte tolka det som att jag borde göra det. En googling på din föreslagna fras ger inte heller något, så du får gärna förklara vad du menar.

Jag gjorde en googling och fick fram ett bilforum direkt om koder i trafiken. En blinkning med helljusen vet jag att vissa använder, till exempel.

Men absolut, vi kan sitta här in i absurdum och försvara farliga beteenden i trafiken. För egen del känner jag mig dock klar med det.
 
Jag gjorde en googling och fick fram ett bilforum direkt om koder i trafiken. En blinkning med helljusen vet jag att vissa använder, till exempel.

Men absolut, vi kan sitta här in i absurdum och försvara farliga beteenden i trafiken. För egen del känner jag mig dock klar med det.
Om jag hittade samma förstaträff så var det EN som valde att blinka med vänster blinkers istället för med helljusen. Det kan väl ändå inte räknas som vedertaget?
 
Om jag hittade samma förstaträff så var det EN som valde att blinka med vänster blinkers istället för med helljusen. Det kan väl ändå inte räknas som vedertaget?

Men nu lägger jag faktiskt ner, för det här är inget annat än rent löjligt. Jag vet inte vilka koder som finns, bara att det finns olika, eller vilka som är vedertagna eller ej. DET VAR ETT FÖRSLAG, istället för att minska avståndet och bete sig som en idiot. :)
 
Men nu lägger jag faktiskt ner, för det här är inget annat än rent löjligt. Jag vet inte vilka koder som finns, bara att det finns olika, eller vilka som är vedertagna eller ej. DET VAR ETT FÖRSLAG, istället för att minska avståndet och bete sig som en idiot. :)
Men du kan ju inte hitta på saker heller! Om du inte vet vilka koder som finns, föreslå inte att folk använder dom då!
Hade någon kommit upp bakom mig och blinkat med vänster blinkers hade jag inte fattat lika snabbt som om den hade kommit lite närmare.

Att hitta på sina egna trafikregler gör inte klimatet i trafiken bättre direkt.
 
Jag gjorde en googling och fick fram ett bilforum direkt om koder i trafiken. En blinkning med helljusen vet jag att vissa använder, till exempel.

Men absolut, vi kan sitta här in i absurdum och försvara farliga beteenden i trafiken. För egen del känner jag mig dock klar med det.
Finns många blinkningar med helljus, t ex varna för t ex vilt, varna innan omkörning att man kör om, tala om att man kan gå in framför vid en omkörning (väldigt vanligt bland lastbilar som precis kört om).

Jag älskar blinka höger sen blinka vänster snabbt i följd, det betyder "tack". Tackat många traktorer som släppt fram trafiken bakom osv.
Minns en gång när jag körde på E4:an med hästtransporten på bakom, låg i 80km/h på mätaren i bilen (vilket jag i efterhand fått reda på att det inte är 80km/h i verkligheten). Hur som haver det är en lastbil med släp som kör om mig, av ren vana när den är förbi blinkar jag med helljuset för att tala om att det är fritt att gå in.
Lastbilen går in, sen får jag tack blinkersen tillbaka, då kom ett helljusblink till från min sida "varsågod". :)
 
Men det handlar inte just där och då om vem som bryter vilken trafikregel - det handlar om vem som utgör en större risk. Den som inte håller avstånd utgör en större risk än en bil som kör långsamt. Punkt liksom. 3 sekundersregeln är en efterkonstruktion som kom fram efter att det blev hett om öronen. Man kommer knappast tillräckligt nära för att signalera att den andra ska flytta på sig så som det är beskrivet i tidigare inlägg om man faktiskt använder sig av den regeln. Känner mig ganska färdig med diskussionen nu.

Tillägg: du förstår ju fortfarande inte vad jag menade med att använda blinkers? Googla koder i trafiken. Tack och hej.

Vad otrevligt du beter dig i den här tråden!
Nej, jag håller inte med, den som bryter mot trafikreglerna och sen dessutom inte ens har vett att hålla uppsikt bakåt är självklart den största faran i det här exemplet.

Jag vet inte hur andra kör, men jag hade definitivt förstått att jag skulle flytta på mig om jag nu av någon anledning hade drabbats av hjärnsläpp och lagt mig i vänsterfilen och det kommit upp en bil bakom som minskat avståndet lite.
 
Men du kan ju inte hitta på saker heller! Om du inte vet vilka koder som finns, föreslå inte att folk använder dom då!
Hade någon kommit upp bakom mig och blinkat med vänster blinkers hade jag inte fattat lika snabbt som om den hade kommit lite närmare.

Att hitta på sina egna trafikregler gör inte klimatet i trafiken bättre direkt.
Egna regler som att köra nära någon för att få folk att flytta på sig är något som definitivt infekterar trafikklimatet, men det med egna regler gäller väl bara andra och inte dig?
 
Egna regler som att köra nära någon för att få folk att flytta på sig är något som definitivt infekterar trafikklimatet, men det med egna regler gäller väl bara andra och inte dig?
Nu brukar ju jag varken köra upp nära folk eller använda blinkers på märkliga sätt så jag använder mig inte av egna regler nej.
 
Vad otrevligt du beter dig i den här tråden!
Nej, jag håller inte med, den som bryter mot trafikreglerna och sen dessutom inte ens har vett att hålla uppsikt bakåt är självklart den största faran i det här exemplet.

Jag vet inte hur andra kör, men jag hade definitivt förstått att jag skulle flytta på mig om jag nu av någon anledning hade drabbats av hjärnsläpp och lagt mig i vänsterfilen och det kommit upp en bil bakom som minskat avståndet lite.

En kan ju inte låta bli att faktiskt få en syrlig ton när människor försvarar sådana här trafikmetoder. Jag tycker det är helt jävla galet, helt enkelt. Du verkar dessutom hela tiden läsa förbi poängen i min inlägg, till exempel i ditt sista stycke ovan. Jag har aldrig skrivit något om vad man förstår eller ej? Eller? Det har inte med saken att göra. Det är fortfarande ett riskfyllt beteende, oavsett vad någon förstår eller ej, oavsett om bilen framför ligger i 90 km/h i timmen eller ej. Så himla simpelt är det verkligen.
 
Med tanke på att när man följer länkningen tillbaks så är det inte något specifikt exempel som åsyftas. Det är en taggning till @SaraMara generellt och Sara har beskrivit flera scenarier bland annat när hon visar mer hänsyn och inte kör så nära om det finns skylt om barn/hund i bilen. Något man har direkt svårt att avgöra om man håller sig på 3 sekunders avstånd (ca 100 m beroende på hastighet).

Hur vet du vilken den som taggar Sara syftar på när det skrivs ut. Jag gissar att det ä'r den här situationen.

Det här är det tredje inlägget som @SaraMara skrivit i tråden:

Man måste ju rimligen närmre för att vederbörande ska notera blinkningen än det avstånd jag typiskt sett håller. Man har inget i omkörningsfil på 120 väg att göra i 90 med tomt högerfält. Det om ngt är farlig körning. Man blir snabbt upphunnen. Lite som dårarna som kör om i 100 i yttersta filen på Autobahn...

Jag vet inte - jag antog bara att folk skulle diskutera det som faktiskt skrivs i tråden och inte några andra egenkonstruerade scenarier. Jag tycker det är rimligt att diskutera det som faktiskt skrivs än att tro att folk bara hittar på saker.
 
Nej men titt @Malin_L . Det var visst inte påhitt från min sida att det finns oskrivna regler och koder i trafiken.

Finns många blinkningar med helljus, t ex varna för t ex vilt, varna innan omkörning att man kör om, tala om att man kan gå in framför vid en omkörning (väldigt vanligt bland lastbilar som precis kört om).

Jag älskar blinka höger sen blinka vänster snabbt i följd, det betyder "tack". Tackat många traktorer som släppt fram trafiken bakom osv.
Minns en gång när jag körde på E4:an med hästtransporten på bakom, låg i 80km/h på mätaren i bilen (vilket jag i efterhand fått reda på att det inte är 80km/h i verkligheten). Hur som haver det är en lastbil med släp som kör om mig, av ren vana när den är förbi blinkar jag med helljuset för att tala om att det är fritt att gå in.
Lastbilen går in, sen får jag tack blinkersen tillbaka, då kom ett helljusblink till från min sida "varsågod". :)
 
Vad otrevligt du beter dig i den här tråden!
Nej, jag håller inte med, den som bryter mot trafikreglerna och sen dessutom inte ens har vett att hålla uppsikt bakåt är självklart den största faran i det här exemplet.

Jag vet inte hur andra kör, men jag hade definitivt förstått att jag skulle flytta på mig om jag nu av någon anledning hade drabbats av hjärnsläpp och lagt mig i vänsterfilen och det kommit upp en bil bakom som minskat avståndet lite.
Det är inte rätt läge att klaga på att folk bryter mot trafikreglerna om man själv gör det. Och om pest eller kolera är värst kan man diskutera.

Ursprungligen handlade det om att köra så nära att man kan avgöra om det finns en skylt med att det finns hund i bilen och om den inte finns köra ännu närmre. Du tycks totalignorera att de flesta har de i åtanke. Det är det jag reagerade på. Troligen hade inte en enda reagerat på att någon menade att man skulle närma sig från ett avstånd på 130 meter till 100 meter.
 
En kan ju inte låta bli att faktiskt få en syrlig ton när människor försvarar sådana här trafikmetoder. Jag tycker det är helt jävla galet, helt enkelt. Du verkar dessutom hela tiden läsa förbi poängen i min inlägg, till exempel i ditt sista stycke ovan. Jag har aldrig skrivit något om vad man förstår eller ej? Eller? Det har inte med saken att göra. Det är fortfarande ett riskfyllt beteende, oavsett vad någon förstår eller ej, oavsett om bilen framför ligger i 90 km/h i timmen eller ej. Så himla simpelt är det verkligen.

Men @SaraMara har ju skrivit att hon normalt sett håller längre avstånd och minskar till 3 max två sekunder om det är fri sikt för att bilen framför ska förstå att hon vill köra om. Det är det jag inte förstår hur man kan få till trafikfarligt beteende.

Det hade varit en helt annan sak om hon hade skrivit att hon kört upp i dragkroken på bilen framför, då hade jag varit den första att hålla med om att hon inte överhuvudtaget har i trafiken att göra - men hon skriver ju flera gånger att så inte är fallet.
 
Typ: (inlägg nr 203). T.ex. Jag gör ALLTID mitt bästa för att inte störa upphinnande trafik. Det är inte mitt jobb att hindra eller störa. Kommer någon snabbt bakom så kan jag falla tillbaka in igen och avbryta omkörningen om jag inte bedömer att jag strax kan byta fil.
Det är galet att bromsa in och avbryta en omkörning för att någon fartdåre ska köra om fortare. Att köra in igen snabbt innan omkörningen börjat är dock en annan sak men när omkörningen börjat så kör man vidare tycker jag oavsett hur bråttom den bilen bakom har, om det inte är ett utryckningsfordon av något slag. Finns liksom ingen prestige i att underlätta för fortåkande bilar som inte kan acceptera att någon håller rätt hastighet.
 
Det här är det tredje inlägget som @SaraMara skrivit i tråden:



Jag vet inte - jag antog bara att folk skulle diskutera det som faktiskt skrivs i tråden och inte några andra egenkonstruerade scenarier. Jag tycker det är rimligt att diskutera det som faktiskt skrivs än att tro att folk bara hittar på saker.

Bra att veta vad du diskuterar, men i just den kedjan av inlägg var det inte med. Det blir lite förvirring om du förutsätter något som inte är realitet för andra och nästan dumförklarar dem för att de snarare tänker på
Jag tror inte att det spelar jättestor roll heller men på mig kan det nog funka. Lite som att jag håller större avstånd till en hästtransport än en husvagn. En bil med en hund i bagagen kör jag inte lika ofta upp nära för att visa att de ”ska” flytta sig som en utan osv tror jag spontant, har dock inte forskat i saken men tror att det har viss psykologisk effekt på mig i alla fall.
 
Ja, precis. Jag använder inga själv men jag vet ju att de finns.
Jag har använt några, men det beror helt och hållet på situationen.
En jag däremot inte använder är helljus varna vid poliskontroll, aldrig, kan däremot varna för vilt och olyckor, men aldrig för en kontroll. Det är dessutom böter på att varna vid sådan och det kan lätt bli att man varnar den som skulle behöva bli stoppad.

Det var ett sådant fall, där en bil varnade, en bil vände och tog annan väg, polisen fick dock tag i den här bilen som tog annan väg, visade sig att föraren var drogpåverkad. Har man rent mjöl i påsen har man inget att frukta av en poliskontroll.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 364
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
786
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 801
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp