Utbruten: Hur kör ni egentligen?

Jag ligger och asar motorväg ca 16 mil om dagen t/r till jobb. Och jag är lika förvånad varenda vecka hur många krockköer jag får sitta i för att folk ligger för nära varandra för helt plötsligt 40 bilar längre fram måste dem tvärbromsa och då är det röda ljus och sqeek ljud överallt.

Senast igår låg jag bakom en brandbil som skulle stänga av vänsterfilen i norrgående riktning för att det blev en seriekrock på södergående och dem låg i räcket i mitten. Då var det nån som gjorde just så att dem la sig i häcken på någon för att dem ville om och då behövde det bromsas längre fram för att en bil fick motorstopp i vänsterfilen (och nej en vardag kl 16.45 på E6an kan man inte bara glida över i höger körfält för där är fullt) så helt plötsligt kvaddades 4 bilar. I den ena bilen satt en familj med en 1-åring. Hon fick alltså stå PÅ motorvägen med en liten och en helkvaddad bil för att någon ska slicka dragkroken på henne för att dem tycker dem har mer rättigheter att köra om än den som ligger framför.

Hatar att pendla, inte pga hur jag kör utan pga hur alla andra kör. När jag kör på motorvägen så sätter jag farthållaren på 110 och jag kör kanske om ett 10-tal bilar på hela vägen, borträknat lastbilar, för alla andra gasar förbi mig som om det inte finns någon morgondag.

Det blir en mer lättläst text om du använder ordet dom, istället för att felanvända de och dem :)

Hur vet du anledningen till krocken? :)
 
Det blir en mer lättläst text om du använder ordet dom, istället för att felanvända de och dem :)

Hur vet du anledningen till krocken? :)
Åhh förlåt, satt i telefon samtidigt som jag skrev :o:D

För att brandbilen framför mig stängde av bägge filerna en liten stund och jag var först i kön. Jag har ingen AC i bilen just nu så jag hade rutorna nere och hörde samtalen mellan brandmän, förare och polisen.

Jag vet fult att tjuvlyssna, men jag är nyfiken i en strut ibland :o:angel:
 
Åhh förlåt, satt i telefon samtidigt som jag skrev :o:D

För att brandbilen framför mig stängde av bägge filerna en liten stund och jag var först i kön. Jag har ingen AC i bilen just nu så jag hade rutorna nere och hörde samtalen mellan brandmän, förare och polisen.

Jag vet fult att tjuvlyssna, men jag är nyfiken i en strut ibland :o:angel:

Det är klart att man lyssnar i sådana lägen! :)
 
När jag körde på körskola så sa de att hastighetsbegränsning 70 eller lägre
och körfältsvägvisare finns ska man välja det körfält som passar fortsatta färden. Ser nu att formuleringen när jag googlar är att man får välja körfält, inte ska. Men min körskola lärde i alla fall ut att man bör lägga sig rätt så fort det finns körfältsvägvisare, att det är att planera körningen.

Jag skev om huvudregeln, att man ska hålla sig till höger. Det gäller givetvis inte om andra omständigheter, såsom att man behöver ta ett annat körfält för att komma rätt.
 
Det är svårt att anta att @SaraMara talar sanning då hon beskriver två motstridiga scenarier. Man kan inte både respektera 3 sekundersregeln och köra nära. Hon har påstått både och och det kan inte vara sant samtidigt. När folks historier inte går ihop och ändras efterhand när de får kritik så utgår jag från att den ursprungliga stämmer.


Sen är min erfarenhet att det är försvinnande sällan att någon ligger i vänsterfilen och det är fritt blås i höger och men att folk ofta vill demonstrera sin makt och lägga sig i häcken på någon som enligt dem inte kör tillräckligt snabbt (och 120 på en 100 väg tycks vara snigeltempo i deras ögon) .

Då tolkar vi väl helt enkelt annorlunda. :)

Ditt andra stycke håller jag helt med om, livsfarligt och idiotiskt.
 
Jag skev om huvudregeln, att man ska hålla sig till höger. Det gäller givetvis inte om andra omständigheter, såsom att man behöver ta ett annat körfält för att komma rätt.
Aha, fast inlägget du svarade på handlade just om när det var 70 eller lägre hastighetsbegränsning och det är ju ett undantag från grundregeln.
 
Vadå "annat"? Du påståd att det var den långsammare bilen som utgjorde en större fara. Det tas upp i inlägget att det inte är så. Det betyder inte att den inte utgör någon fara alls, bara att den knappast är farligare än bilar som håller dåliga avstånd.

Ja, givetvis använder man blinkers. :banghead: Det var inte så jag menade. Har du aldrig råkat på att man använder blinkers i andra avseenden? Eller en snäpp med helljusen? Det finns ju tydligen små "koder" etablerat bland bilförare, men jag gissar att det mest hör till den äldre generationen.

Självklart är det den långsammare bilen som utgör en större fara i det scenariot som beskrevs av @SaraMara - där hon höll ett avstånd på 3 max 2 sekunder om det var fri sikt? Hur kan du inte hålla med om det? Den långsamma bilen bryter ju mot trafikreglerna, inte @SaraMara?

Bilar som håller dåliga avstånd är livsfarliga - men det är ju inte alls det som beskrivs här. Du skrev att hon istället för att närma sig bilen framför skulle använda sig av blinkers för att visa att hon ville köra om, men om hon befinner sig i högerfilen så är det väl självklart att hon redan använt sig av blinkers för att byta till vänsterfilen där bilisten som bryter mot trafikreglerna redan befinner sig? Om bilen ändå inte förstår då så behöver hon ju göra något ytterligare för att den ska förstå att hon vill köra om - dvs minska avståndet något. Ser ingen annan trafikfara i detta scenario än bilen som ligger i 90 i vänsterfilen och har noll uppsikt bakåt.
 
VÄRSTA JAG VET!! :rage:
Fortkörning och bromsklossar på vägar i all ära men helvete vad blodtryckshöjande det är med folk som vägrar blinka ut ur rondeller.
Välkommen till klubben. Kan meddela att jag AVSKYR folk som inte kan/vet hur man ska blinka i en rondell, speciellt vintertid när jag kommer med långtradaren.
I och med att jag kör ett stort och tungt fordon, vill jag gärna inte stanna, måste jag stanna tar det tid innan jag kommer igång, vintertid kan ett stopp betyda att jag inte kommer igång, vilket i sin tur innebär att jag blir ett hinder.
Därför älskar jag folk som kan blinka, så kan jag planera min körning och anpassa farten för att slippa stanna i onödan. :heart:heart:heart
 
Självklart är det den långsammare bilen som utgör en större fara i det scenariot som beskrevs av @SaraMara - där hon höll ett avstånd på 3 max 2 sekunder om det var fri sikt? Hur kan du inte hålla med om det? Den långsamma bilen bryter ju mot trafikreglerna, inte @SaraMara?

Bilar som håller dåliga avstånd är livsfarliga - men det är ju inte alls det som beskrivs här. Du skrev att hon istället för att närma sig bilen framför skulle använda sig av blinkers för att visa att hon ville köra om, men om hon befinner sig i högerfilen så är det väl självklart att hon redan använt sig av blinkers för att byta till vänsterfilen där bilisten som bryter mot trafikreglerna redan befinner sig? Om bilen ändå inte förstår då så behöver hon ju göra något ytterligare för att den ska förstå att hon vill köra om - dvs minska avståndet något. Ser ingen annan trafikfara i detta scenario än bilen som ligger i 90 i vänsterfilen och har noll uppsikt bakåt.

Men det handlar inte just där och då om vem som bryter vilken trafikregel - det handlar om vem som utgör en större risk. Den som inte håller avstånd utgör en större risk än en bil som kör långsamt. Punkt liksom. 3 sekundersregeln är en efterkonstruktion som kom fram efter att det blev hett om öronen. Man kommer knappast tillräckligt nära för att signalera att den andra ska flytta på sig så som det är beskrivet i tidigare inlägg om man faktiskt använder sig av den regeln. Känner mig ganska färdig med diskussionen nu.

Tillägg: du förstår ju fortfarande inte vad jag menade med att använda blinkers? Googla koder i trafiken. Tack och hej.
 
Självklart är det den långsammare bilen som utgör en större fara i det scenariot som beskrevs av @SaraMara - där hon höll ett avstånd på 3 max 2 sekunder om det var fri sikt? Hur kan du inte hålla med om det? Den långsamma bilen bryter ju mot trafikreglerna, inte @SaraMara?

Med tanke på att när man följer länkningen tillbaks så är det inte något specifikt exempel som åsyftas. Det är en taggning till @SaraMara generellt och Sara har beskrivit flera scenarier bland annat när hon visar mer hänsyn och inte kör så nära om det finns skylt om barn/hund i bilen. Något man har direkt svårt att avgöra om man håller sig på 3 sekunders avstånd (ca 100 m beroende på hastighet).

Hur vet du vilken den som taggar Sara syftar på när det skrivs ut. Jag gissar att det ä'r den här situationen.
 
Fan. efter att ha läst den här tråden kommer jag att vara rädd, mycket rädd när jag kör omkring i Sverige :crazy:
Det behöver du inte vara. Jag vistas i den dagligen, när jag jobbar i och med att vägarna är en del av min arbetsplats. Man lär sig, det bästa är att ta det lugnt och ta allt lite chill, jag har tappat räkningen på hur många idioter jag räddat från olyckor. Kör man med förstånd och är uppmärksam på trafiken runtom, kommer man långt, samt det viktigaste inte glömma att visa hänsyn. Hänsyn är A och O i trafiken och med den kommer man riktigt långt. :up:
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 371
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 838
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
930
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • 07:or del 23
  • Föl 2023

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp