Utbruten: Hur kör ni egentligen?

Jag förstår inte varför du riktar frågan till mig? Jag gav bara ett alternativ, jag har aldrig påstått att man måste signalera något överhuvudtaget eller ens insinuerat det motsatta av det du beskriver ovan.
Jag tycker det är mer störande när folk blinkar och håller på än när någon lite sansat kommer närmare för att de vill förbi.

Jag har svårt att förstå varför du genast tror att man lägger sig jättenära bakom bara för att man kör närmare när man vill om.

Jag tycker det är mer störande när folk blinkar och håller på än när någon lite sansat kommer närmare för att de vill förbi.

Jag har svårt att förstå varför du genast tror att man lägger sig jättenära bakom bara för att man kör närmare när man vill om.

Men ur säkerhetssynpunkt är det fortfarande säkrare än att minska avståndet, oavsett om du tycker det är störigt eller ej.

Eller så utgår man bara ifrån att ALLA bilister tar sitt ansvar för att inte störa upphinnande trafik. Som man ska göra. Att det sitter en hel hög tjuriga stoppklossar som i strid med alla regler anser sig ha rätt att störa, hindra och stoppa upp trafiken och därmed skapa trafikfarliga situationer för att uppfostra och korrigera andra har jag aldrig tidigare utgått ifrån.
Nej man ska inte alla gånger göra sitt bästa för att inte störa upphinnade trafik, jag ger fullkomligt fann i att köra trafikfarligt för att underlätta för fartdårar som kör i 150 på en 110-väg utan kör om folk i min takt (och nej jag segar inte förbi i lustakt) och flyttar mig in i höger körfällt så snart jag kan utan att störa min egen eller de runt luckan i höger körfälts trafikrytm. Jag gillar inte att någon lägger sig 2 meter framför mig vid omkörning och jag utgår för att andra inte gillar det heller.

Nej man ska inte alla gånger göra sitt bästa för att inte störa upphinnade trafik, jag ger fullkomligt fann i att köra trafikfarligt för att underlätta för fartdårar som kör i 150 på en 110-väg utan kör om folk i min takt (och nej jag segar inte förbi i lustakt) och flyttar mig in i höger körfällt så snart jag kan utan att störa min egen eller de runt luckan i höger körfälts trafikrytm. Jag gillar inte att någon lägger sig 2 meter framför mig vid omkörning och jag utgår för att andra inte gillar det heller.
Men nu har ju @SaraMara hela tiden pratat om folk som ligger i vänster körfält i lägre hastighet trots att det är tomt i höger.

Ingen har klagat på om folk kör om och sen flyttar på sig när möjlighet finns.

Men nu har ju @SaraMara hela tiden pratat om folk som ligger i vänster körfält i lägre hastighet trots att det är tomt i höger.

Ingen har klagat på om folk kör om och sen flyttar på sig när möjlighet finns.
Se mitt tidigare inlägg på det temat, jag tyckte det var onödigt att upprepa det jag skrev.

https://www.bukefalos.se/threads/utbruten-hur-kor-ni-egentligen.1468542/page-10#post-18641373

Kort så är min erfarenhet att mycket få ligger i vänsterfilen på en motorväg och kör i lägre hastighet än den på skylten utan anledning. Upplever man det ofta bör man utvärdera sin egen körning, framförallt vilken hastighet man verkligen kör.

Se mitt tidigare inlägg på det temat, jag tyckte det var onödigt att upprepa det jag skrev.

https://www.bukefalos.se/threads/utbruten-hur-kor-ni-egentligen.1468542/page-10#post-18641373

Kort så är min erfarenhet att mycket få ligger i vänsterfilen på en motorväg och kör i lägre hastighet än den på skylten utan anledning. Upplever man det ofta bör man utvärdera sin egen körning, framförallt vilken hastighet man verkligen kör.
Och jag upplever det tvärt om och är väldigt noga med att hålla hastighetsbegränsningarna.

Och jag upplever det tvärt om och är väldigt noga med att hålla hastighetsbegränsningarna.
Väldigt konstigt, jag körde i två år fram och tillbaka mellan gbg och halmstad 5 dagar i veckan och stötte inte på en enda gång som någon utan anledning låg i 90 på 120 vägen. Speciellt inte när högerfilen är helt tom.

Under hela jobbtiden som budchaufför under fler år i större delen av landet så har jag otroligt sällan stött på någon som ligger i omkörningsfilen utan anledning. Möjligtvis ibland att folk ligger lite länge kvar i vänsterfilen efter en omkörning då.

Det är ju någonting som inte står helt rätt till om någon ligger i 90 på 120 väg i vänsterfilen när höger är helt tom och som vägrar att flytta på sig.

Det händer VARJE dag så här års. För mig som kör typ tio mil om dagen till och från jobb (minst) och som alltid ligger på farthållare är det väldigt uppenbart. Sätter jag farthållaren på 100 i Kållered hinner jag få aktivera om den säkert fem gånger innan min avfart knappt tre mil senare, trots att det inte är köer eller rusningstrafik. Folk planerar dåligt, byter fil utan att kolla bakåt först för att undvika att kasta sig ut mitt framför någon som redan är på väg om, folk som liksom du anser sig ha rätt att stoppa upp trafikflödet efter eget skön osv.

Jag är inte särskilt noga utan kör ofta en aning för snabbt om jag ska långt och ändå hittar jag få som på en flerfilig motorväg stoppar upp i vänster körfält, men desto fler som anser att folk kör för långsamt.

Det händer VARJE dag så här års. För mig som kör typ tio mil om dagen till och från jobb (minst) och som alltid ligger på farthållare är det väldigt uppenbart. Sätter jag farthållaren på 100 i Kållered hinner jag få aktivera om den säkert fem gånger innan min avfart knappt tre mil senare, trots att det inte är köer eller rusningstrafik. Folk planerar dåligt, byter fil utan att kolla bakåt först för att undvika att kasta sig ut mitt framför någon som redan är på väg om, folk som liksom du anser sig ha rätt att stoppa upp trafikflödet efter eget skön osv.
Förstår ditt problem med tanke på att det är 80 där. Kör du i 100 så upplevs det nog som om folk kör för sakta men det är du som kör alldeles för fort.

Väldigt konstigt, jag körde i två år fram och tillbaka mellan gbg och halmstad 5 dagar i veckan och stötte inte på en enda gång som någon utan anledning låg i 90 på 120 vägen. Speciellt inte när högerfilen är helt tom.

Under hela jobbtiden som budchaufför under fler år i större delen av landet så har jag otroligt sällan stött på någon som ligger i omkörningsfilen utan anledning. Möjligtvis ibland att folk ligger lite länge kvar i vänsterfilen efter en omkörning då.

Det är ju någonting som inte står helt rätt till om någon ligger i 90 på 120 väg i vänsterfilen när höger är helt tom och som vägrar att flytta på sig.
Det är ju precis det som hela diskussionen har handlat om. Och många här skriver ju dessutom rakt ut att dom ligger kvar om nån kommer och vill om, bara för att!

Det låter mer som det är mycket trafik, en del gör misstag än att det beror på att folk kör i vänsterfilen i 90 km i timmen utan anledning där det är 100-120.

På vilket sätt stoppar jag trafikrytmen?Jag gör inget av det du beskriver ovan.

Förstår ditt problem med tanke på att det är 80 där. Kör du i 100 så upplevs det nog som om folk kör för sakta men det är du som kör alldeles för fort.
Nej. Det är 100 från Kållered och söderut. Vad det nu har med saken att göra. Brytpunkten är precis söder om IKEA-avfarten. Tro mig, jag har koll.

Det låter mer som det är mycket trafik, en del gör misstag än att det beror på att folk kör i vänsterfilen i 90 km i timmen utan anledning där det är 100-120.

På vilket sätt stoppar jag trafikrytmen?Jag gör inget av det du beskriver ovan.
Vintertid är snitthastigheten typ 40 km/h så då är det inget snack om saken (och då kör jag nästan aldrig där, det är för tjockt med tung trafik och långa köer), så här års är det inte mycket trafik, men många kassa trafikanter skulle jag säga.

Nej. Det är 100 från Kållered och söderut. Vad det nu har med saken att göra. Brytpunkten är precis söder om IKEA-avfarten. Tro mig, jag har koll.
Förbi Kållered så är det 80. Tro mej, jag kör där många dagar i veckan. Efter Kållered dock så ja, då är det 100. Men det är efter Kållered. Så sätter du farthållaren på 100 så kör du för fort förbi Kållered. Stör mig ofta på folk som gasar på redan vid Ikea för där är det inte 100.

Och du vet att det går att köra utan farthållare på också, då blir rytmen mycket jämnare när det är mycket trafik och inte många som har bråttom. Vet att många ligger strax under 100 på den sträckan och det är inte olagligt att köra strax under 100 även om det kan vara irriterande ibland.

Du måste också ha i åtanke att alla bilar inte har exakt samma hastighet på mätaren, några ligger för lågt och vissa ligger för högt. Alltså så dom som ligger i 95 eller 90 på 100 vägar behöver enligt deras bil kanske inte ligga i för låg hastighet.

Senast ändrad:
Och de är ju såna som du man ligger framför i rätt hastighet , man ser ju hela bilen explodera av ilska/ frustration bakom en och de skiter jag i !

De enda bilarna jag inte skiter i är dom som har blåljuse och siren där flyttar jag mig för dom!
Jag har inte sett någon som skriver att den ligger i vänsterfilen på en tom motorväg och vägrar flytta på sig.
Här är iaf en.

Vintertid är snitthastigheten typ 40 km/h så då är det inget snack om saken (och då kör jag nästan aldrig där, det är för tjockt med tung trafik och långa köer), så här års är det inte mycket trafik, men många kassa trafikanter skulle jag säga.
Du anklagade mig precis för att vara stoppkloss, kan du förklara vad jag gör för fel? Här undviker du det nogsamt.

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 364
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
786
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 801
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama