Utbruten: Hur kör ni egentligen?

Men du ska ju inte byta till vänster tidigare än du behöver. Dvs i lagom avstånd innan din avfart tex.
När jag gick på körskola (visserligen 12 år sedan jag tog körkort) så fick jag en tillsägelse när jag lade mig i vänster för tidigt inför sväng i stadstrafik. Då sa min körskolelärare ”vi har högertrafik i sverige”.
Dvs man håller sig till höger tills man behöver byta, antingen inför avfart/korsning eller omkörning. Man lägger sig INTE i vänster långt innan.
Och brorsan tog körkort alldeles nyss, körskole läraren sa då att om han visste att han skulle svänga vänster och kände vägen var det helt okej att planera sin körning och lägga sig i vänster fil direkt han körde ut på den vägen. Vi ville ju byta fil mycket närmre svängen sas men fick tillsägelse på det. Den vägen är 60 eller 70. Kommer inte ihåg..
 
Jag är en såndär som folk alltid lägger sig i baken på och jag är SÅ. LESS. PÅ. DET. Jag råkar nämligen vara en såndär person som håller hastighetsbegränsningarna väldigt noggrant. Dels för att jag faktiskt anser att det är viktigt, men också för att jag har en liten Polo så det är inte så ofta man "hoppsan hejsan" inte märkt av hur stark motor man har :angel: :D Jag kör aldrig för sakta, och jag ligger inte och såsar i vänsterfilen heller. Ändå ska bilarna upp i baken. Ofta vid omkörning på motorväg. Det är 110 och någon med kärra/last ligger i 90 så jag kör om i 110. Tar en jädra sekund innan nån kör upp i baken och hetsar i vänsterfilen. C.H.I.L.L.A. Ett annat ställe som jag konstant har någon i baken är 70-sträckan från Norrtälje ut till stugan. Det är svårt att köra om där, så folk lägger sig en centimeter bakom mig och hoppas på tillfälle att köra om men det kommer inte så dom bara ligger där i princip hela vägen. Ibland blir jag sugen på att toucha bromsen en millisekund för att skrämmas men då skulle vi väl krocka :meh:

Vänligen,
Singo som bilat mycket i sommar och är less
 
Jag är en såndär som folk alltid lägger sig i baken på och jag är SÅ. LESS. PÅ. DET. Jag råkar nämligen vara en såndär person som håller hastighetsbegränsningarna väldigt noggrant. Dels för att jag faktiskt anser att det är viktigt, men också för att jag har en liten Polo så det är inte så ofta man "hoppsan hejsan" inte märkt av hur stark motor man har :angel::D Jag kör aldrig för sakta, och jag ligger inte och såsar i vänsterfilen heller. Ändå ska bilarna upp i baken. Ofta vid omkörning på motorväg. Det är 110 och någon med kärra/last ligger i 90 så jag kör om i 110. Tar en jädra sekund innan nån kör upp i baken och hetsar i vänsterfilen. C.H.I.L.L.A. Ett annat ställe som jag konstant har någon i baken är 70-sträckan från Norrtälje ut till stugan. Det är svårt att köra om där, så folk lägger sig en centimeter bakom mig och hoppas på tillfälle att köra om men det kommer inte så dom bara ligger där i princip hela vägen. Ibland blir jag sugen på att toucha bromsen en millisekund för att skrämmas men då skulle vi väl krocka :meh:

Vänligen,
Singo som bilat mycket i sommar och är less
Med släp händer det mig ofta. Eftersom jag är erbarmligt livrädd för att bli påkörd bakifrån brukar jag släppa av på gasen vid sådana tillfällen (alltså på landsväg eller i högerfilen på motorled/motorväg) så att hastigheten så att säga matchar avståndet. På så sätt blir det också lättare för folk bakom att köra om.
Den där omkörningssituationen är ju svår, man får ju inte hur som helst köra om ifall trafiken bakom hindras på så sätt att man stör någons redan påbörjade omkörning, men var gränsen går för när en omkörning är påbörjad är väl högst flytande. Vissa ligger ju i vänsterfilen i 20 mil...
 
Men vad är det hon ska ta åt sig? Det här meddelandet känns ju väldigt magstarkt med tanke på att du själv tidigare i tråden uppmanade till rena lagbrott - att folk skulle köra om i högerfil på motorväg, då tycker jag att det kanske vore på sin plats med lite ödmjukhet för de som faktiskt följer trafikreglerna.

Nu är du ju själv ganska magstark. Jag erkände misstaget, det betyder inte att jag skulle ändra uppfattning om att minska avståndet är ett vårdslöst sätt att uppfostra medtrafikanter på.
 
Jag tog körkort i Italien och har bilat mkt genom Europa. Min högst personliga erfarenhet är att svenskarna är helt klart sämst på att hålla trafiken flytande på ett säkert sätt, på grund av alla självutnämnda poliser och körande i vänsterfil.... De som dock ligger på förstaplats är Floridabor!! Inga självutnämnda poliser men filkörningen!!! :eek::eek::eek::banghead: Höger, vänster, mitten, ingen skillnad what so ever! Dock ca 10år sedan, så det kan ju ha hänt något :D
 
Nu är du ju själv ganska magstark. Jag erkände misstaget, det betyder inte att jag skulle ändra uppfattning om att minska avståndet är ett vårdslöst sätt att uppfostra medtrafikanter på.

Men hur tycker du att man ska göra istället? Om någon ligger i vänsterfil på motorväg och puttrar i 90 och man vill köra om? Självklart ska man inte lägga sig med näsan i dragkroken på bilen framför, men på något sätt måste man ju visa att man vill om? Jag håller helt med @SaraMara om att bilen i vänsterfilen som begår lagbrott är den stora trafikfaran i det här exemplet.
 
Jag tror inte att det spelar jättestor roll heller men på mig kan det nog funka. Lite som att jag håller större avstånd till en hästtransport än en husvagn. En bil med en hund i bagagen kör jag inte lika ofta upp nära för att visa att de ”ska” flytta sig som en utan osv tror jag spontant, har dock inte forskat i saken men tror att det har viss psykologisk effekt på mig i alla fall.
Det är det här som jag reagerade på att du inte kör säkert, du ändrar till ett säkrare körsätt när du ser en skylt med barn eller hund i bilen. Det tycker jag tyder på att körsättet annars inte är helt säkert. Hade du alltid kört säkert och respektfullt så hade du inte reagerat på det sättet när du ser en bil med en skylt på.

Du tycker helt enkelt inte det sättet du brukar köra på är tillräckligt säkert när det dyker upp bilar med barn/hundar i. Det säger en del om ditt sätt att köra.
 
Det är det här som jag reagerade på att du inte kör säkert, du ändrar till ett säkrare körsätt när du ser en skylt med barn eller hund i bilen. Det tycker jag tyder på att körsättet annars inte är helt säkert. Hade du alltid kört säkert och respektfullt så hade du inte reagerat på det sättet när du ser en bil med en skylt på.

Du tycker helt enkelt inte det sättet du brukar köra på är tillräckligt säkert när det dyker upp bilar med barn/hundar i. Det säger en del om ens sätt att köra.
Det är fint att du vet hur jag tänker. Det vet jag knappt själv ibland, så kudos.
Att ÖKA säkerhetsmarginaler är inte detsamma som att det från början är osäkert. Men det kanske inte du förstår.
 
Och brorsan tog körkort alldeles nyss, körskole läraren sa då att om han visste att han skulle svänga vänster och kände vägen var det helt okej att planera sin körning och lägga sig i vänster fil direkt han körde ut på den vägen. Vi ville ju byta fil mycket närmre svängen sas men fick tillsägelse på det. Den vägen är 60 eller 70. Kommer inte ihåg..
Ja olika lärare kommer väl alltid säga olika i vissa saker där det inte finns en lag som säger det ena eller det andra.
Jag anser dock att man bör hålla höger så långt det är möjligt, men självklart ska man planera och inte svänga alldeles för nära.
 
Men hur tycker du att man ska göra istället? Om någon ligger i vänsterfil på motorväg och puttrar i 90 och man vill köra om? Självklart ska man inte lägga sig med näsan i dragkroken på bilen framför, men på något sätt måste man ju visa att man vill om? Jag håller helt med @SaraMara om att bilen i vänsterfilen som begår lagbrott är den stora trafikfaran i det här exemplet.

Jag citerar @Wysiwyg, angående ditt påstående om att det skulle vara bilen som kör i 90 som skulle vara "den stora trafikfaran:

Det är INTE folk som kör långsamt som är farliga utan de som inte håller avstånden och kör för snabbt. "Åh då tvingas ju så många göra farliga omkörningar", NEJ, ingen tvingas göra farliga omkörningar!! Det är alltid de som kör om eller de som inte håller avståndet till sina medtrafikanter som gör fel och som inte kör säkert.

Det är skitfånigt att du ens antyder att jag skrivit att du kör onykter. Jag radade upp de som ÄR farliga i trafiken. De som håller låg hastighet är INTE per automatik farliga och är INTE farliga på grund av sin låga hastighet. Att de triggar körbeteenden hos dig (vad det verkar) och andra som då kör aggressivt med minskat avstånd och farliga omkörningar är INTE deras fel.

Jag har precis gått en körutbildning i flera steg där fokus legat på insikt om egna samt andras riskbeteenden och trafiksäker körning. Därutöver är jag verksam yrkeschaufför och kör utryckningar nästan dagligen. Så att jag säger åt dig att ditt beteende är farligt är inget jag hittar på - minskade avstånd och ökad fart ger ökad dödlighet på våra vägar. Så enkelt är det, sen får du säga vad du vill om det.

Man kan t ex använda sina blinkers för att signalera att man vill köra om. Noll anledning att köra upp nära.
 
Och brorsan tog körkort alldeles nyss, körskole läraren sa då att om han visste att han skulle svänga vänster och kände vägen var det helt okej att planera sin körning och lägga sig i vänster fil direkt han körde ut på den vägen. Vi ville ju byta fil mycket närmre svängen sas men fick tillsägelse på det. Den vägen är 60 eller 70. Kommer inte ihåg..
Borde rimligtvis ha varit på en väg med lägre hastighet än 70 km/h i så fall. Eftersom man inte får köra om i höger körfält på vägar med 70 km/h eller mer.
 
Bakluckesniffare i trafiken är det mest irriterande som finns oavsett fordon de framför :meh: och de som inbillar sig att föraren i framförvarande bil (när de har en som kryper upp i arschlet) tänker "åhh, den där vill köra om, bäst jag flyttar mig :) " lever i en fantasivärld i en annan trafikgalax.

Det man tänker om såna är snarare "jävla idiot!!"
 
Jag citerar @Wysiwyg, angående ditt påstående om att det skulle vara bilen som kör i 90 som skulle vara "den stora trafikfaran:



Man kan t ex använda sina blinkers för att signalera att man vill köra om. Noll anledning att köra upp nära.
Men varför ska man ens behöva blinka?
Den långsammare bilen bör ju ha koll på trafiken och bör då i god tid ha sett att det närmar sig en bil bakifrån i snabbare fart. Om alla sköter sig och tar sitt ansvar för att trafiken ska flyta så flyttar sig den långsammare bilen så snart den har möjlighet.
På motorväg när det är lite glesare trafik så har man ju så bra koll att det bara flyter. Man flyttar sig, släpper förbi utan att någon behöver blinka eller nåt.

Ingen har ju förövrigt sagt att ”nära” är upp i arslet. Bara ngt närmare än man annars kör, vilket är helt safe.
 
Bakluckesniffare i trafiken är det mest irriterande som finns oavsett fordon de framför :meh: och de som inbillar sig att föraren i framförvarande bil (när de har en som kryper upp i arschlet) tänker "åhh, den där vill köra om, bäst jag flyttar mig :) " lever i en fantasivärld i en annan trafikgalax.

Det man tänker om såna är snarare "jävla idiot!!"
Eller så utgår man bara ifrån att ALLA bilister tar sitt ansvar för att inte störa upphinnande trafik. Som man ska göra. Att det sitter en hel hög tjuriga stoppklossar som i strid med alla regler anser sig ha rätt att störa, hindra och stoppa upp trafiken och därmed skapa trafikfarliga situationer för att uppfostra och korrigera andra har jag aldrig tidigare utgått ifrån.
 
Men varför ska man ens behöva blinka?
Den långsammare bilen bör ju ha koll på trafiken och bör då i god tid ha sett att det närmar sig en bil bakifrån i snabbare fart. Om alla sköter sig och tar sitt ansvar för att trafiken ska flyta så flyttar sig den långsammare bilen så snart den har möjlighet.
På motorväg när det är lite glesare trafik så har man ju så bra koll att det bara flyter. Man flyttar sig, släpper förbi utan att någon behöver blinka eller nåt.

Ingen har ju förövrigt sagt att ”nära” är upp i arslet. Bara ngt närmare än man annars kör, vilket är helt safe.

Jag förstår inte varför du riktar frågan till mig? Jag gav bara ett alternativ, jag har aldrig påstått att man måste signalera något överhuvudtaget eller ens insinuerat det motsatta av det du beskriver ovan.
 
Bakluckesniffare i trafiken är det mest irriterande som finns oavsett fordon de framför :meh: och de som inbillar sig att föraren i framförvarande bil (när de har en som kryper upp i arschlet) tänker "åhh, den där vill köra om, bäst jag flyttar mig :) " lever i en fantasivärld i en annan trafikgalax.

Det man tänker om såna är snarare "jävla idiot!!"
Fast det är ju vad DU tänker. Jag tänker att den vill köra om och jag flyttar på mig när tillfälle ges :) Kan hålla med i ditt fall om det är tjocka köer och ingen kommer någonstans.
 
Ett fall där jag låg kvar i vänsterfil var när det var snöstorm i Italien, där de inte är vana vid snöstorm. Alla bilar låg i vänsterfil, det gick inte i höger, man såg de som hade försökt och de låg i diket... Bakom mig hade jag en som blinkade och signalerade att han ville om, men hade jag kört ut i höger hade jag hamnat i diket och dessutom skulle jag köra av motorvägen inom relativt nära avstånd, så han blev iaf av med mig inom sinom tid. Sen kom bilen inte hem då jag bodde högt upp och bilen klarade inte backen sista 5km, så jag fick lifta med en SUV.
 
Men hur tycker du att man ska göra istället? Om någon ligger i vänsterfil på motorväg och puttrar i 90 och man vill köra om? Självklart ska man inte lägga sig med näsan i dragkroken på bilen framför, men på något sätt måste man ju visa att man vill om? Jag håller helt med @SaraMara om att bilen i vänsterfilen som begår lagbrott är den stora trafikfaran i det här exemplet.

Först behöver man kolla in varför.

Personen håller kanske på att köra om någon, den kanske har en bil framför sig som också kör i 90.

Man bör kolla sin egen hastighetsmätare och inse att är det 3 siffrigt när man ligger i häcken på någon så kör personen sannolikt också i samma hastighet. Det är förmodligen så 99 gånger av 100 när någon lägger sig i häcken på en annan, att det faktiskt inte är någon som kör för långsamt utan de bara inte kör lika mycket för fort som den som vill om.

Man ska också ha i åtanke att andra kanske inte tycker din trafikrytm är viktigare än ens egen och inte kastar sig in i minsta lucka i höger körfält där denne faktiskt egentligen inte får plats eller i princip omedelbart behöver bromsa in. Har man själv inte för avsikt eller tycker luckan är lämplig så tycker förmodligen bilföraren framför heller inte att den är lämplig.

Man kanske också ska ha i åtanke att alla inte heller kastar sig in så fort man är om utan vill ge den omkörde lite utrymme så den inte hamnar i häcken på den omkörande bilen.

Ja det finns folk som ligger och puttrar i maklig takt i vänster körfält, men ett särskilt vanligt beteende är det inte. Det är få i vänsterfältet som kör under tillåten hastighet, försvinnande få jämfört med de som kör nära andra i avsikt att få dem att flytta sig.
 
På forntiden hade Polisen omfattande dedikerad trafikövervakning i form av ffa länstrafikgrupper. Idag finns ett fåtal rena trafikpoliser, och en stor del av trafikövervakningen görs av ordningspoliser. Mitt intryck är att övervakning och lagföring av riskbeteenden - inklusive korta avstånd - är marginell eller helt försumbar idag, och det tycker jag är för j-t. Det jag ser, och själv erfar, av rutinmässig manuell trafikövervakning rör uteslutande hastighetsöverträdelser och nykterhet. Manuell beteendeövervakning har nedprioriterats under 15-20 år och i någon mån ersatts med automatiserad hastighetsövervakning. Mot den bakgrunden tycker jag inte att det är förvånande, utan strängt taget helt väntat, att somliga kör som de gör.

(När jag inte kör bil, med eller utan släp, så kör jag motorcykel. Då lyfter frågan om avstånd från plåtskador och försäkringsärende till liv och död. Man är inte kaxig på mc när det ligger en SUV en billängd bakom i 120.)
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 389
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 873
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
931
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp