Utbruten: Hur kör ni egentligen?

Klart du gör, det gör alla. Samma med att köra om på höger, det gör alla. Kör någon i vänsterfilen under hastighetsgränsen så kommer jag inte sakta ner för att inte köra om från högerfilen. Har kört om polisbilar på högersidan utan reaktion så. Bättre att trafiken flyter på än att man ska sakta ner för att bilen till vänster gjort det, det blir farligt och skapar irritation.
I rest my case. Och nej, ”alla” kör inte om i högerfilen på motorväg. Tack och lov.
 
Allvarligt, det är oerhört komiskt att så många förfasas över att jag vill förbi såskoppar i fel fil samtidigt som de förespråkar rena lagbrott.

Här är en till som häpnar lite över svaren du får i den här tråden.

Jag hatar också folk som lägger sig i häcken på en, det är livsfarligt och superirriterande. Men det är ju verkligen inte det som beskrivs här, snarare beskriver du väl ett rent skolboksexempel på hur man faktiskt ska bete sig i trafiken.

Och så kommer folk med rena felaktigheter, uppmanar till lagbrott, skriver otrevligheter, insinuerar saker du inte ens skrivit, kör med härskartekniker. Beundrar verkligen ditt tålamod med alla tokiga uppfostringsförsök från folk i tråden som inte ens verkar kunna trafikreglerna. Som sagt, jag häpnar :confused:
 
Nej står inte heller att jag skulle göra så så förstår inte varför du antog det och högg på det.
Högg? :confused:
Jag befinner mig på ett diskussionsforum, där diskuterar jag och förhoppningsvis avlåter jag mig från att "hugga". :)
Du skrev:
Fast i "omkörningsfilen" får man ju ändå inte köra fortare än vägens hastighet. Kör du på 90-väg får du ju bara köra 90 även i vänster fil. Det är ingen omkörningsfil där man har fri hastighet.
Och då spann jag vidare att det inte är min uppgift som medtrafikant att styra andras hastighet. :)
 
Jag hatar också folk som lägger sig i häcken på en, det är livsfarligt och superirriterande. Men det är ju verkligen inte det som beskrivs här, snarare beskriver du väl ett rent skolboksexempel på hur man faktiskt ska bete sig i trafiken.

Sen när är det skolboksexempel att använda sig av metoden "jag minskar avståendet för att folk ska flytta på sig"? Genuint intresserad eftersom det klassades som riskbeteende när jag tog körkort för fyra år sedan.
 
Sen när är det skolboksexempel att använda sig av metoden "jag minskar avståendet för att folk ska flytta på sig"? Genuint intresserad eftersom det klassades som riskbeteende när jag tog körkort för fyra år sedan.

Fast hon skrev ju att hon flyttade från höger till vänsterfil och minskade från längre än fyrasekunders-avstånd ner till tre så att bilen framför skulle förstå att hon vill köra om. Jag förstår inte hur det skulle kunna klassas som riskbeteende alls? Hur menar du annars att man ska signalera till bilen framför som ligger och såsar i vänsterfil att man vill köra om?
 
Klart du gör, det gör alla. Samma med att köra om på höger, det gör alla. Kör någon i vänsterfilen under hastighetsgränsen så kommer jag inte sakta ner för att inte köra om från högerfilen. Har kört om polisbilar på högersidan utan reaktion så. Bättre att trafiken flyter på än att man ska sakta ner för att bilen till vänster gjort det, det blir farligt och skapar irritation.
Fast nej, ALLA kör inte för fort?
 
Herregud, jag hoppas inte den här trådens aggressivitet speglar hur aggressivt folk kör. :crazy:

Fast jag som bara kor i Sverige ett par veckor i taget med flera ars mellanrum tycker att Svenskar generellt kor mycket aggressivt. Faktum ar att manga Svenskar, vanliga och tillmotesgaende personer, blir som forbytta bakom ratten. De blir plotsligt sma poliser som "minsann" ska uppfostra andra trafikanter. Det ar ofta rent beklammande och valdigt konstigt det hela.
 
Jag tänker att avståndet är ett tämligen vedertaget sätt att signalera sina avsikter till övriga trafikanter och är förvånad över de starka reaktionerna @SaraMara fått. Ligger någon 10 sekunder bakom utgår jag från att den inte vill om, ligger någon 2 sekunder bakom vill den förmodligen om och då försöker jag underlätta omkörning.

Om någon nosar på dragkroken på bilen framför är den en idiot, men det är det ju ingen som skrivit att den gör heller.
 
Angående att uppfostra andra bilister när en kör så har jag i vår och sommar fler gånger än jag kan räkna sett bilister men framförallt lastbilschaffisar som ska uppfostra andra (mig inkluderad) vid olika vägarbeten där två filer blir till en. Problemet är bara att uppfostrarna har fel, och håller därmed på att preja och köra in i de som kör rätt.

Dvs, de som kör rätt kör enligt den hör filmen. Uppfostrarna gör, förutom att preja och svära, precis så som filmen visar att en inte ska göra.
 
Angående att uppfostra andra bilister när en kör så har jag i vår och sommar fler gånger än jag kan räkna sett bilister men framförallt lastbilschaffisar som ska uppfostra andra (mig inkluderad) vid olika vägarbeten där två filer blir till en. Problemet är bara att uppfostrarna har fel, och håller därmed på att preja och köra in i de som kör rätt.

Dvs, de som kör rätt kör enligt den hör filmen. Uppfostrarna gör, förutom att preja och svära, precis så som filmen visar att en inte ska göra.

Jag har bara sett det funka så en gång. Ute på Värmdö. Annars har jag aldrig sett det funka med varannan bil.
 
Jag tänker att avståndet är ett tämligen vedertaget sätt att signalera sina avsikter till övriga trafikanter och är förvånad över de starka reaktionerna @SaraMara fått. Ligger någon 10 sekunder bakom utgår jag från att den inte vill om, ligger någon 2 sekunder bakom vill den förmodligen om och då försöker jag underlätta omkörning.

Om någon nosar på dragkroken på bilen framför är den en idiot, men det är det ju ingen som skrivit att den gör heller.
Precis så tänker jag också. Ibland kan man ju ligga i "karavan" med några andra bilar i 30 mil i sträck typ, alla ligger i bekväm marschfart och med sådant avstånd att det är uppenbart att alla är nöjda och glada. Det syns sedan tydligt när någon vill om, då kommer de nära och släpps förbi. Inga som helst konstigheter.

Förutom kanske i Italien då, där normalt svenskt avstånd är livsfarligt eftersom det innebär fritt fram för minst två bilar att knö sig in i utan användning av blinkers eller liknande. Där är det nästan tryggare att ligga med fyra-fem meters avstånd och ha kontrollen själv...
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 389
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 873
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
931
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp