F
Fruentimber
Ja eftersom man måste det. Du får INTE köra om i höger filen.
Fel av mig, efter koll! Tar på mig den. Tack för upplysning. Har aldrig sett någon använda regeln.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja eftersom man måste det. Du får INTE köra om i höger filen.
Du ser alltså ofta folk som kör om i höger körfält på 70-väg eller mer?Fel av mig, efter koll! Tar på mig den. Tack för upplysning. Har aldrig sett någon använda regeln.
Fast i "omkörningsfilen" får man ju ändå inte köra fortare än vägens hastighet. Kör du på 90-väg får du ju bara köra 90 även i vänster fil. Det är ingen omkörningsfil där man har fri hastighet.Ja, helt rätt uppfattat. Alltså i omkörningsfilen eftersom jag hunnit ikapp framförvarande bil som felaktigt inte ligger till höger i tom ”vanlig” fil.
Helt korrekt.Fast i "omkörningsfilen" får man ju ändå inte köra fortare än vägens hastighet. Kör du på 90-väg får du ju bara köra 90 även i vänster fil. Det är ingen omkörningsfil där man har fri hastighet.
Sannolikt säkrare i vänsterfilen då, ger mer tid att reagera. Min stora farhåga är exploderande lastbilsdäck så avskyr att hamna bredvid för länge, vill bara förbi. Jag skulle aldrig ligga närmre än att jag eller bilen kan tvärnita utan att köra in i bilen framför, och har dessutom god uppsikt framåt. Det borde ju rimligen vara möjligt att skilja på att vilja om i vissa lägen när det passar och att ligga i oansvarigt hög fart så nära att det inte går att stanna om så krävs och under trafikförhållanden som är direkt olämpliga. Eller, jag har förstått nu att det inte gör det.
Du ser alltså ofta folk som kör om i höger körfält på 70-väg eller mer?
Vad jag tycker är märkligt är att det, trots säkert minst tre inlägg där jag skriver samma sak, det tycks omöjligt att förstå att omständigheterna givetvis beaktas, som vid all körning, alltid. För mig är det givet att alltid släpp fram snabbare trafik och inte hindra, liksom jag förväntar mig att andra gör vad de kan på samma sätt.Jag maste ganska ofta bromsa relativt hart, oavsett vilken fil jag ligger i, for ett nyligen exploderat lastbilsdack sa jag har lite svart att att forsta din oforstaelse for att man kan behova bromsa.
Det jag finner mest markligt ar dock att du overhuvudtaget ska demonstrera for andra traffikanter vad de "ska" gora.
OJ, det är ju rätt saftiga böter på det. Och typ det första jag lärde mig på trafikskolan.Ja. Jag kör tvåfilig 70-väg samt 110-120 tvåfilig motorväg ofta. Om någon ligger och puttrar på 90 km/h i vänsterfilen på motorvägen medan högerfilen håller hastigheten så har jag aldrig upplevt att man saktat ner till hastigheten som bilen i vänsterfilen håller (jag har kuskat med eftersom min körlärare var mycket noga med att hålla rytmen).
Oj, jag upplever, tack och lov, att det är oerhört ovanligt med omkörningar i högerfilen, förutom där det är tillåtet. Låter farligt!Ja. Jag kör tvåfilig 70-väg samt 110-120 tvåfilig motorväg ofta. Om någon ligger och puttrar på 90 km/h i vänsterfilen på motorvägen medan högerfilen håller hastigheten så har jag aldrig upplevt att man saktat ner till hastigheten som bilen i vänsterfilen håller (jag har kuskat med eftersom min körlärare var mycket noga med att man skulle hålla rytmen).
OJ, det är ju rätt saftiga böter på det. Och typ det första jag lärde mig på trafikskolan.
Oj, jag upplever, tack och lov, att det är oerhört ovanligt med omkörningar i högerfilen, förutom där det är tillåtet. Låter farligt!
Jag måste säga att det är väldigt märkligt att din körskollärare inte lär ut bilkörning enligt trafikreglerna och att inspektören på uppkörningen godkände en sån uppkörning.På min första uppkörning var jag sjukt nervös och höll 80 km/h på motorväg i vänsterfilen. De i högerfilen saktade inte ner...
Men det ska jag absolut börja demonstrera med nu!
Ytterligare en som kan hyfsa till tonen!Kommer från rätt person...
Självklart inte men det är inte mitt jobb som medtrafikant att leka trafikpolis och ligga kvar i vänster körfält om höger är fritt bara för att jag håller maxhastighet.Fast i "omkörningsfilen" får man ju ändå inte köra fortare än vägens hastighet. Kör du på 90-väg får du ju bara köra 90 även i vänster fil. Det är ingen omkörningsfil där man har fri hastighet.
Verkligen.Självklart inte men det är inte mitt jobb som medtrafikant att leka trafikpolis och ligga kvar i vänster körfält om höger är fritt bara för att jag håller maxhastighet.
Självutnämnda poliser är också en trafikfara.
Och de är ju såna som du man ligger framför i rätt hastighet , man ser ju hela bilen explodera av ilska/ frustration bakom en och de skiter jag i !Det gör jag, ganska ofta...
Fast du får ju inte ligga och puttra i vänsterfilen på motorväg.Och de är ju såna som du man ligger framför i rätt hastighet , man ser ju hela bilen explodera av ilska/ frustration bakom en och de skiter jag i !
De enda bilarna jag inte skiter i är dom som har blåljuse och siren där flyttar jag mig för dom!
Ligger du i 120 i vänsterfilen med tom högerfil så är det du som gör fel. Inte jag. Att du sedan kör bil för att retas säger mer om dig, själv kör jag bil för att ta mig från a till b på ett bekvämt, effektivt och tryggt sätt.Och de är ju såna som du man ligger framför i rätt hastighet , man ser ju hela bilen explodera av ilska/ frustration bakom en och de skiter jag i !
De enda bilarna jag inte skiter i är dom som har blåljuse och siren där flyttar jag mig för dom!
Nu läser du väl ändå in lite väl mycket. Alternativt hittar på.Ligger du i 120 i vänsterfilen med tom högerfil så är det du som gör fel. Inte jag. Att du sedan kör bil för att retas säger mer om dig, själv kör jag bil för att ta mig från a till b på ett bekvämt, effektivt och tryggt sätt.
Hon skrev ju själv, till mig (förutsätter därför att hon skriver utifrån mina inlägg) att hon lägger sig framför ”sådana som mig” och njuter av att täppa till. På vilket sätt är mitt svar lögn utifrån det?Nu läser du väl ändå in lite väl mycket. Alternativt hittar på.