Utbruten: Hur kör ni egentligen?

Oj. Det hade jag Aldrig gjort. Snacka om farlig körning.

Lite svettigt nu, eller? Du beskrev en tom högerfil, och nu är den högerfilen helt plötsligt jättefarlig.

Ditt beteende är farligt. Punkt slut liksom. Vill du signalera att du vill om, blinka. Det är sådana som du som gör mig rädd på vägen. Det är sådana som du som står för de största riskerna i trafiken. Hur mycket du än försöker försvara det och bortförklara det.

Slut på meddelande, har gjort mitt i tråden.

Lite svettigt nu, eller? Du beskrev en tom högerfil, och nu är den högerfilen helt plötsligt jättefarlig.

Ditt beteende är farligt. Punkt slut liksom. Vill du signalera att du vill om, blinka. Det är sådana som du som gör mig rädd på vägen. Det är sådana som du som står för de största riskerna i trafiken. Hur mycket du än försöker försvara det och bortförklara det.

Slut på meddelande, har gjort mitt i tråden.
Fast du FÅR inte köra om i högerfilen på motorväg!

Du tänkte när älgen kommer upp på vägen?
Sannolikt säkrare i vänsterfilen då, ger mer tid att reagera. Min stora farhåga är exploderande lastbilsdäck så avskyr att hamna bredvid för länge, vill bara förbi. Jag skulle aldrig ligga närmre än att jag eller bilen kan tvärnita utan att köra in i bilen framför, och har dessutom god uppsikt framåt. Det borde ju rimligen vara möjligt att skilja på att vilja om i vissa lägen när det passar och att ligga i oansvarigt hög fart så nära att det inte går att stanna om så krävs och under trafikförhållanden som är direkt olämpliga. Eller, jag har förstått nu att det inte gör det.

Som du kanske ser så har jag ändrat ett I till OM för jag råkade skriva fel. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för det.

(Förutsättning: motorväg) Om det ligger en bil i vänsterfilen som kör 90 km/h och du ligger i högerfilen i 110 km/h i timmen så kommer du förr eller senare köra om den bilen. Eller menar du att du saktar ner till 90 km/h då?

Jag upplever det inte som jag svarade tvärtemot vad du skrev. Och du behöver uppdatering när det gäller trafikförordningen när du försöker uppfostra andra genom att bryta mot den.
Ge dig nu, du är rätt tröttsam alltså.
Jag kan inte se vad jag tolkat fel och du anstränger dig inte direkt mer än att skriva fel-fel med visst du gör som du vill.

Men herregud snacka om att tjafsa för tjafsandets skull.

@SaraMara skrev att hon aldrig närmar sig tresekundersregeln vid normal körning eftersom bilen (alltså farthållaren antar jag) släpper av vid fyra. Då kör hon själv till tre eller max två om förutsättningarna tillåter. Dvs Saramara hävdade att hon normalt håller längre avstånd än tresekundersregeln.

@Lobelia tolkade inlägget som att Saramara alltid ligger tightare än tresekundersregeln.

Av någon anledning var det sedan viktigare att tjafsa vidare än stt reda ut missförståndet.

(Förutsättning: motorväg) Om det ligger en bil i vänsterfilen som kör 90 km/h och du ligger i högerfilen i 110 km/h i timmen så kommer du förr eller senare köra om den bilen. Eller menar du att du saktar ner till 90 km/h då?
Det är ju det man Måste göra och som är hela upprinnelsen till min inledande förklaring ovan. Olagligt att på motorväg köra om i högerfilen annat än i kösituation.

Men herregud snacka om att tjafsa för tjafsandets skull.

@SaraMara skrev att hon aldrig närmar sig tresekundersregeln vid normal körning eftersom bilen (alltså farthållaren antar jag) släpper av vid fyra. Då kör hon själv till tre eller max två om förutsättningarna tillåter. Dvs Saramara hävdade att hon normalt håller längre avstånd än tresekundersregeln.

@Lobelia tolkade inlägget som att Saramara alltid ligger tightare än tresekundersregeln.

Av någon anledning var det sedan viktigare att tjafsa vidare än stt reda ut missförståndet.
Tack för förklaringen :)

Det är ju det man Måste göra och som är hela upprinnelsen till min inledande förklaring ovan. Olagligt att på motorväg köra om i högerfilen annat än i kösituation.

Enligt din inledande förklaring så kör du nära för att signalera att de ska flytta på sig. Logiskt ligger ni då alltså i vänsterfilen.

Enligt din inledande förklaring så kör du nära för att signalera att de ska flytta på sig. Logiskt ligger ni då alltså i vänsterfilen.
Ja, helt rätt uppfattat. Alltså i omkörningsfilen eftersom jag hunnit ikapp framförvarande bil som felaktigt inte ligger till höger i tom ”vanlig” fil.

Va? Nu börjar jag tro att jag fick fulsvamp i lunchrisotton. Sedan när då?
Jag börjar fundera på om jag har drabbats av samma svamp i så fall.

Tolken får väl hänga kvar ;)

Med all sannolikhet tolkade @Grazing felaktigt inlägget som att man måste köra om på i sidan, inte som att man måste bromsa och vänta in bilen i vänsterfilen.

Eftersom inlägget nu är redigerat insåg nog Grazing sitt misstag också...

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 364
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
786
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 800
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama