Ja, det där ser jag också då och då. Min erfarenhet är att det sällan eller aldrig är de polska, bulgariska, rumänska, litauiska, ungerska eller ryska ekipagen som beter sig så (de fulkör på andra sätt), utan bara svenska.
Det värsta jag sett var förra året vid ett vägarbete på E6/E20 i höjd med Kungsbacka, när en förare av ett västsvenskt maskintrailerekipage med styrbara axlar körde dragbilen längst till höger i höger körfält medan han snedställde trailern tvärs över vänster körfält(!) för att blockera annan trafik. En kilometer innan körfältssammanslagningen. Jag kommenterade det lakoniskt på facebook, varpå flera vänner som är lastbilschaufförer uttryckte sitt fulla stöd för körsättet och på allvar menade att föraren gjort en beundransvärd och närmast heroisk insats för trafiken. (Ett par andra yrkeskörande vänner förkastade det förvisso, men uppenbarligen finns det en utbredd uppfattning bland lastbilschaufförer att "det är så man gör".)
Ja, skall man av vid Kållered så ligger man ju gärna till höger ända från Mölndals Bro. Men knör man sig tillbaka in åt vänster i sista ögonblicket precis framme vid gamla Coop så kan det lätt uppfattas som litet arrogant eftersom det högraste körfältet ju är specifikt skyltat mot Lindome/Kållered S sedan Torrekulla...
Det är ju inte undantagslöst förbjudet att köra så, men jag ser det som symptomatiskt för somliga trafikanter på just den vägsträckan. Mitt tydliga intryck, och jag har stor erfarenhet under 20 år av just sträckan mellan Gbg och mellersta Halland, är att en rätt liten andel trafikanter utmärker sig genom körsätt som antyder att de sätter sin egen tid och existens framför andras. Aggressiva körfältsbyten, sicksackkörning, korta avstånd etc etc. Gemensamt för nästan samtliga är att de svänger av på Särö- och Onsalaavfarterna...