Utbruten: Hur kör ni egentligen?

Angående att uppfostra andra bilister när en kör så har jag i vår och sommar fler gånger än jag kan räkna sett bilister men framförallt lastbilschaffisar som ska uppfostra andra (mig inkluderad) vid olika vägarbeten där två filer blir till en. Problemet är bara att uppfostrarna har fel, och håller därmed på att preja och köra in i de som kör rätt.

Dvs, de som kör rätt kör enligt den hör filmen. Uppfostrarna gör, förutom att preja och svära, precis så som filmen visar att en inte ska göra.
Så frustrerande! För mig som pendlar via 158:an varje dag typ är det så himla uppenbart när det kommer någon "utböling" som inte kan. Vi andra ligger i vår lilla karavan och tuffar på, men så kommer någon som inte släpper in, börjar täppa till osv. INTE poppis. :D Det funkar så himla bra för alla oss som gör som man ska, vet man att man får gråa hår av att se två bilar eventuellt komma om kan man ju själv glida ut i vänsterfilen för att ev. spara trettio sekunder. Själv har jag gjort det till en sport att inte behöva använda bromsen på hela vägen från Särö till Askim (där rödljusen börjar), funkar faktiskt ganska bra förutom på sommaren eller helger då söndagsbilister är ute och larvar och förstör flytet... :D :o
 
Sen när är det skolboksexempel att använda sig av metoden "jag minskar avståendet för att folk ska flytta på sig"? Genuint intresserad eftersom det klassades som riskbeteende när jag tog körkort för fyra år sedan.
Så lärdes jag att göra inför att jag tog körkort för hundratusen år sedan typ och så kommer jag fortsätta att göra, med förhoppning om att folk någon gång lär sig att hålla sig ur spår när de inte har ärenden i vänsterfilen.

I mitt närområde finns ett klassiskt exempel på hur puckat folk kör i vänster och mittfil: området runt IKEA i Kållered. Där kan man lätt spara fem minuters köande på att lägga sig längst till höger i avfartsfilen och köra förbi hela köerna, eftersom folk tycks livrädda för avfartsfiler och byter över till mitt- eller vänsterfil ungefär en mil innan så krävs vilket skapar en flasktratt och låååånga köer som resultat. Bra pendlarknep som inte borde behövas, om folk lärde sig att utnyttja alla filerna och köra lite mer strukturerat.
 
När jag såg den ihopvävningen så satt jag nästan bara och gapade. Ingen bil behövde stanna, allt flöt på. Det är därför jag inte gillar 2 filer som ska ihop. Folk kan inte "väva", det blir bara pannkaka och tar extra tid. Ja, och så dom som till varje pris ska tränga sig in fast det egentligen inte är deras tur.

Jag tycker det funkar på många håll jag. Och vad är alternativet?
 
Fast hon skrev ju att hon flyttade från höger till vänsterfil och minskade från längre än fyrasekunders-avstånd ner till tre så att bilen framför skulle förstå att hon vill köra om. Jag förstår inte hur det skulle kunna klassas som riskbeteende alls? Hur menar du annars att man ska signalera till bilen framför som ligger och såsar i vänsterfil att man vill köra om?
Antingen så tror ni någon skulle notera och reagera på skillnaden mellan 3 och 4 sekunders avstånd till den grad att man inser att personen önskar att man flyttar sig eller så har ni ingen koll på avståndsbedömningen. Man kan inte hålla på 3 sekundersregeln och göra som Saramara beskriver nedan. Ingen jag vet bedömer det som nära om man håller 3 sekundersregeln


Jag tror inte att det spelar jättestor roll heller men på mig kan det nog funka. Lite som att jag håller större avstånd till en hästtransport än en husvagn. En bil med en hund i bagagen kör jag inte lika ofta upp nära för att visa att de ”ska” flytta sig som en utan osv tror jag spontant, har dock inte forskat i saken men tror att det har viss psykologisk effekt på mig i alla fall.

Och sen skriver hon att hon gör det ganska ofta.

Det gör jag, ganska ofta...
 
Angående att uppfostra andra bilister när en kör så har jag i vår och sommar fler gånger än jag kan räkna sett bilister men framförallt lastbilschaffisar som ska uppfostra andra (mig inkluderad) vid olika vägarbeten där två filer blir till en.
Ja, det där ser jag också då och då. Min erfarenhet är att det sällan eller aldrig är de polska, bulgariska, rumänska, litauiska, ungerska eller ryska ekipagen som beter sig så (de fulkör på andra sätt), utan bara svenska.
Det värsta jag sett var förra året vid ett vägarbete på E6/E20 i höjd med Kungsbacka, när en förare av ett västsvenskt maskintrailerekipage med styrbara axlar körde dragbilen längst till höger i höger körfält medan han snedställde trailern tvärs över vänster körfält(!) för att blockera annan trafik. En kilometer innan körfältssammanslagningen. Jag kommenterade det lakoniskt på facebook, varpå flera vänner som är lastbilschaufförer uttryckte sitt fulla stöd för körsättet och på allvar menade att föraren gjort en beundransvärd och närmast heroisk insats för trafiken. (Ett par andra yrkeskörande vänner förkastade det förvisso, men uppenbarligen finns det en utbredd uppfattning bland lastbilschaufförer att "det är så man gör".)
I mitt närområde finns ett klassiskt exempel på hur puckat folk kör i vänster och mittfil: området runt IKEA i Kållered. Där kan man lätt spara fem minuters köande på att lägga sig längst till höger i avfartsfilen och köra förbi hela köerna, eftersom folk tycks livrädda för avfartsfiler och byter över till mitt- eller vänsterfil ungefär en mil innan så krävs vilket skapar en flasktratt och låååånga köer som resultat. Bra pendlarknep som inte borde behövas, om folk lärde sig att utnyttja alla filerna och köra lite mer strukturerat.
Ja, skall man av vid Kållered så ligger man ju gärna till höger ända från Mölndals Bro. Men knör man sig tillbaka in åt vänster i sista ögonblicket precis framme vid gamla Coop så kan det lätt uppfattas som litet arrogant eftersom det högraste körfältet ju är specifikt skyltat mot Lindome/Kållered S sedan Torrekulla... ;) Det är ju inte undantagslöst förbjudet att köra så, men jag ser det som symptomatiskt för somliga trafikanter på just den vägsträckan. Mitt tydliga intryck, och jag har stor erfarenhet under 20 år av just sträckan mellan Gbg och mellersta Halland, är att en rätt liten andel trafikanter utmärker sig genom körsätt som antyder att de sätter sin egen tid och existens framför andras. Aggressiva körfältsbyten, sicksackkörning, korta avstånd etc etc. Gemensamt för nästan samtliga är att de svänger av på Särö- och Onsalaavfarterna... :meh:
 
Jag tycker det är konstigt att det blir så stora reaktioner. Nog måste väl alla förstå att det kan vara skillnad på att köra närmare och att ligga i dragkroken?
Jag avskyr när bilar ligger och trycker jättenära bakom men jag har inga problem alls med att bilar som kommer fortare än mig kommer något närmare, de kan ju komma närmare utan att vara jättenära.
Eftersom man hela tiden har koll i backspegeln så ser man ju när någon närmar sig i högre fart och då flyttar man sig så fort man fått möjlighet.

Jag går alltid till högerfilen och släpper förbi innan jag går ut i vänster igen och fortsätter min omkörning om det är flera bilar jag ska förbi. Skulle aldrig ligga kvar ”bara för att” om jag har möjlighet att flytta mig.
 
Ja, skall man av vid Kållered så ligger man ju gärna till höger ända från Mölndals Bro. Men knör man sig tillbaka in åt vänster i sista ögonblicket precis framme vid gamla Coop så kan det lätt uppfattas som litet arrogant eftersom det högraste körfältet ju är specifikt skyltat mot Lindome/Kållered S sedan Torrekulla... ;) Det är ju inte undantagslöst förbjudet att köra så, men jag ser det som symptomatiskt för somliga trafikanter på just den vägsträckan. Mitt tydliga intryck, och jag har stor erfarenhet under 20 år av just sträckan mellan Gbg och mellersta Halland, är att en rätt liten andel trafikanter utmärker sig genom körsätt som antyder att de sätter sin egen tid och existens framför andras. Aggressiva körfältsbyten, sicksackkörning, korta avstånd etc etc. Gemensamt för nästan samtliga är att de svänger av på Särö- och Onsalaavfarterna... :meh:

Ja det är rätt irriterande när man lägger sig i rätt fil enligt skyltning i en kö när ett gäng inte kan respektera kön utan kör förbi för att tränga sig in. Somliga verkar tro att det bli färre som ska köra av för att de kör förbi kön och "tränger" sig in.
 
Ja, det där ser jag också då och då. Min erfarenhet är att det sällan eller aldrig är de polska, bulgariska, rumänska, litauiska, ungerska eller ryska ekipagen som beter sig så (de fulkör på andra sätt), utan bara svenska.
Det värsta jag sett var förra året vid ett vägarbete på E6/E20 i höjd med Kungsbacka, när en förare av ett västsvenskt maskintrailerekipage med styrbara axlar körde dragbilen längst till höger i höger körfält medan han snedställde trailern tvärs över vänster körfält(!) för att blockera annan trafik. En kilometer innan körfältssammanslagningen. Jag kommenterade det lakoniskt på facebook, varpå flera vänner som är lastbilschaufförer uttryckte sitt fulla stöd för körsättet och på allvar menade att föraren gjort en beundransvärd och närmast heroisk insats för trafiken. (Ett par andra yrkeskörande vänner förkastade det förvisso, men uppenbarligen finns det en utbredd uppfattning bland lastbilschaufförer att "det är så man gör".)

Ja, skall man av vid Kållered så ligger man ju gärna till höger ända från Mölndals Bro. Men knör man sig tillbaka in åt vänster i sista ögonblicket precis framme vid gamla Coop så kan det lätt uppfattas som litet arrogant eftersom det högraste körfältet ju är specifikt skyltat mot Lindome/Kållered S sedan Torrekulla... ;) Det är ju inte undantagslöst förbjudet att köra så, men jag ser det som symptomatiskt för somliga trafikanter på just den vägsträckan. Mitt tydliga intryck, och jag har stor erfarenhet under 20 år av just sträckan mellan Gbg och mellersta Halland, är att en rätt liten andel trafikanter utmärker sig genom körsätt som antyder att de sätter sin egen tid och existens framför andras. Aggressiva körfältsbyten, sicksackkörning, korta avstånd etc etc. Gemensamt för nästan samtliga är att de svänger av på Särö- och Onsalaavfarterna... :meh:

Jag har helt samma erfarenhet- det är de svenska förarna! Och de är HELT övertygade om att de gör rätt. Jag hann glömma vad det var för åkare på han som försökte preja och skrek åt mig, tänkte höra av mig till företaget med länk till filmen och be dem visa den för sina chaufförer och sluta agera livsfarligt.
 
Haha oj! Jag kan ju uppenbarligen inte skillnad på höger och vänster. :D Jag ligger ofta i vänsterfil om det passar körplaneringen bäst och det är <70 km/h var vad jag menade.
Men du ska ju inte byta till vänster tidigare än du behöver. Dvs i lagom avstånd innan din avfart tex.
När jag gick på körskola (visserligen 12 år sedan jag tog körkort) så fick jag en tillsägelse när jag lade mig i vänster för tidigt inför sväng i stadstrafik. Då sa min körskolelärare ”vi har högertrafik i sverige”.
Dvs man håller sig till höger tills man behöver byta, antingen inför avfart/korsning eller omkörning. Man lägger sig INTE i vänster långt innan.
 
Ja, det där ser jag också då och då. Min erfarenhet är att det sällan eller aldrig är de polska, bulgariska, rumänska, litauiska, ungerska eller ryska ekipagen som beter sig så (de fulkör på andra sätt), utan bara svenska.
Det värsta jag sett var förra året vid ett vägarbete på E6/E20 i höjd med Kungsbacka, när en förare av ett västsvenskt maskintrailerekipage med styrbara axlar körde dragbilen längst till höger i höger körfält medan han snedställde trailern tvärs över vänster körfält(!) för att blockera annan trafik. En kilometer innan körfältssammanslagningen. Jag kommenterade det lakoniskt på facebook, varpå flera vänner som är lastbilschaufförer uttryckte sitt fulla stöd för körsättet och på allvar menade att föraren gjort en beundransvärd och närmast heroisk insats för trafiken. (Ett par andra yrkeskörande vänner förkastade det förvisso, men uppenbarligen finns det en utbredd uppfattning bland lastbilschaufförer att "det är så man gör".)

Ja, skall man av vid Kållered så ligger man ju gärna till höger ända från Mölndals Bro. Men knör man sig tillbaka in åt vänster i sista ögonblicket precis framme vid gamla Coop så kan det lätt uppfattas som litet arrogant eftersom det högraste körfältet ju är specifikt skyltat mot Lindome/Kållered S sedan Torrekulla... ;) Det är ju inte undantagslöst förbjudet att köra så, men jag ser det som symptomatiskt för somliga trafikanter på just den vägsträckan. Mitt tydliga intryck, och jag har stor erfarenhet under 20 år av just sträckan mellan Gbg och mellersta Halland, är att en rätt liten andel trafikanter utmärker sig genom körsätt som antyder att de sätter sin egen tid och existens framför andras. Aggressiva körfältsbyten, sicksackkörning, korta avstånd etc etc. Gemensamt för nästan samtliga är att de svänger av på Särö- och Onsalaavfarterna... :meh:
Jag brukar köra av, genom rondellen och sedan på igen på andra sidan bron. Inte lika provocerande och sparar ännu mer tid. :o
 
@SaraMara Trist att läsa att du inte tagit åt dig något alls.

Men vad är det hon ska ta åt sig? Det här meddelandet känns ju väldigt magstarkt med tanke på att du själv tidigare i tråden uppmanade till rena lagbrott - att folk skulle köra om i högerfil på motorväg, då tycker jag att det kanske vore på sin plats med lite ödmjukhet för de som faktiskt följer trafikreglerna.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 373
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 839
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
930
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp