Utbruten: Hur kör ni egentligen?

Här är iaf en.
Jag ser inte att det står att den ligger i omkörningsfilen på en tom motorväg. Det kan vara generellt att dom inte ökar farten. Typ som på landsvägar osv. Plus att det lika gärna kan vara att den inte skyndar på sin eventuella omkörning bara för att någon knör sig upp bakom en och vill förbi utan fortsätter i rätt hastighet för att sedan flytta på sig.

För som sagt, jag har inte sett någon skriva att den medvetet ligger i omkörningsfilen på en tom motorväg i för låg hastighet.
 
Typ:
Nej man ska inte alla gånger göra sitt bästa för att inte störa upphinnade trafik,
(inlägg nr 203). T.ex. Jag gör ALLTID mitt bästa för att inte störa upphinnande trafik. Det är inte mitt jobb att hindra eller störa. Kommer någon snabbt bakom så kan jag falla tillbaka in igen och avbryta omkörningen om jag inte bedömer att jag strax kan byta fil.
 
Jag citerar @Wysiwyg, angående ditt påstående om att det skulle vara bilen som kör i 90 som skulle vara "den stora trafikfaran:



Man kan t ex använda sina blinkers för att signalera att man vill köra om. Noll anledning att köra upp nära.

Men det @Wysiwyg skriver är ju något helt annat? Självklart är bilen som ligger i 90 i vänsterfil med tom högerfil på tex en 110-väg en trafikfara! Det finns ju en anledning till att man inte får köra i omkörningsfil om man inte ska köra om någon.

Här har du en artikel på ämnet:
https://viralt.aftonbladet.se/polisens-uppmaning-har-ar-reglerna-alla-tycks-glomma-trafiken/

Självklart använder man sig väl av blinkers om man byter från höger till vänster körfält?
 
Först behöver man kolla in varför.

Personen håller kanske på att köra om någon, den kanske har en bil framför sig som också kör i 90.

Man bör kolla sin egen hastighetsmätare och inse att är det 3 siffrigt när man ligger i häcken på någon så kör personen sannolikt också i samma hastighet. Det är förmodligen så 99 gånger av 100 när någon lägger sig i häcken på en annan, att det faktiskt inte är någon som kör för långsamt utan de bara inte kör lika mycket för fort som den som vill om.

Man ska också ha i åtanke att andra kanske inte tycker din trafikrytm är viktigare än ens egen och inte kastar sig in i minsta lucka i höger körfält där denne faktiskt egentligen inte får plats eller i princip omedelbart behöver bromsa in. Har man själv inte för avsikt eller tycker luckan är lämplig så tycker förmodligen bilföraren framför heller inte att den är lämplig.

Man kanske också ska ha i åtanke att alla inte heller kastar sig in så fort man är om utan vill ge den omkörde lite utrymme så den inte hamnar i häcken på den omkörande bilen.

Ja det finns folk som ligger och puttrar i maklig takt i vänster körfält, men ett särskilt vanligt beteende är det inte. Det är få i vänsterfältet som kör under tillåten hastighet, försvinnande få jämfört med de som kör nära andra i avsikt att få dem att flytta sig.

Men hur kan det här vara svar på det jag skrev? Jag håller helt med om allt du skriver, det är ju liksom helt glasklart.
Men scenariot som diskuteras är ju bilar som ligger och puttrar i 90 i vänsterfilen när höger körfält är tomt. Jag kan liksom inte börja diskutera andra saker än det som @SaraMara tog upp - jag får ju anta att hon talar sanning när hon beskriver vid vilka tillfällen hon närmar sig bilen framför och inte börja diskutera helt andra saker som inte har med just den frågan att göra.

Jag är själv en rätt mesig förare så jag har också varit med om att folk kör upp i dragkroken på min bil - men jag skulle ju aldrig lägga mig i vänsterfilen och söndagsåka, det vore ju helt idiotiskt.
 
Typ: (inlägg nr 203). T.ex. Jag gör ALLTID mitt bästa för att inte störa upphinnande trafik. Det är inte mitt jobb att hindra eller störa. Kommer någon snabbt bakom så kan jag falla tillbaka in igen och avbryta omkörningen om jag inte bedömer att jag strax kan byta fil.
Det är en enorm skillnad mellan mellan att inte köra ut/avbryta tidigt vilket jag nog aldrig behövt göra pga upphinnande trafik, då jag kollar innan jag kör ut och att hålla på med omkörning av kanske många bilar som ligger tätt och bli upphunnen.

I det första fallet så handlar det överhuvudtaget inte om att flytta sig för att lämna plats utan att korrigera en bedömning att det är fritt fram att köra om till att man får vänta.

I det andra fallet så klämmer jag mig inte in var som helst och stör andras trafikrytm utan fortköraren får snällt ligga bakom till jag hittar en tillräckligt stor lucka. Jag varken ökar farten eller tränger mig in någonstans för att ge en fartdåre plats. Jag kan inte se varför jag ska tvingas bete mig trafikfarligt för att ge någon annan chans att köra mycket för fort. Ökar jag takten gör jag det för att jag bedömer att det går för segt förbi och det behöver ingen lägga sig i häcken på mig för att jag ska notera.
 
Men hur kan det här vara svar på det jag skrev? Jag håller helt med om allt du skriver, det är ju liksom helt glasklart.
Men scenariot som diskuteras är ju bilar som ligger och puttrar i 90 i vänsterfilen när höger körfält är tomt. Jag kan liksom inte börja diskutera andra saker än det som @SaraMara tog upp - jag får ju anta att hon talar sanning när hon beskriver vid vilka tillfällen hon närmar sig bilen framför och inte börja diskutera helt andra saker som inte har med just den frågan att göra.

Jag är själv en rätt mesig förare så jag har också varit med om att folk kör upp i dragkroken på min bil - men jag skulle ju aldrig lägga mig i vänsterfilen och söndagsåka, det vore ju helt idiotiskt.

Det är svårt att anta att @SaraMara talar sanning då hon beskriver två motstridiga scenarier. Man kan inte både respektera 3 sekundersregeln och köra nära. Hon har påstått både och och det kan inte vara sant samtidigt. När folks historier inte går ihop och ändras efterhand när de får kritik så utgår jag från att den ursprungliga stämmer.


Sen är min erfarenhet att det är försvinnande sällan att någon ligger i vänsterfilen och det är fritt blås i höger och men att folk ofta vill demonstrera sin makt och lägga sig i häcken på någon som enligt dem inte kör tillräckligt snabbt (och 120 på en 100 väg tycks vara snigeltempo i deras ögon) .
 
Jag tycker det är mer störande när folk blinkar och håller på än när någon lite sansat kommer närmare för att de vill förbi.

Jag har svårt att förstå varför du genast tror att man lägger sig jättenära bakom bara för att man kör närmare när man vill om.

Du använder antagligen backspeglarna på korrekt sätt. Då ser man i god tid att någon närmar sig. :)

Problemet, som jag uppfattar det, är att många är alldeles för dåliga på att använda backspeglarna. Tittar man sällan bakåt är det lättare hänt att någon plötsligt dyker upp bakom.

Ofta felar det nog åt båda hållen, den ena minskar avståndet lite väl snabbt och den andra ligger i vänsterfil utan att titta bakåt i tillräckligt stor utsträckning. Då blir de irriterade på varandra istället för att fundera på vad de själva kunde ha gjort bättre. Det är nämligen alltid någon annan som kör som en idiot. :banghead:
 
VÄRSTA JAG VET!! :rage:
Fortkörning och bromsklossar på vägar i all ära men helvete vad blodtryckshöjande det är med folk som vägrar blinka ut ur rondeller.
Ett sus går igenom publiken när @sicx öppnar i första serven med en stenhård smash som stryker strax över nätet.... Hur kommer den att mottas på andra sidan, var kommer den att landa, spänningen är oooliiidlig. :eek:

/Sleepy, kommentator.
 
Något jag tycker är blodtryckshöjande är folk som snigelkör på grusvägar som är liiite för smala för att det ska gå att köra om säkert. Vill du köra 20 km i timmen på 70-väg så fine, men kör då åt sidan och släpp förbi när du blir upphunnen. Bönder i traktorer brukar vara bra på det, folk i fina bilar däremot..:cautious:
 
Men det @Wysiwyg skriver är ju något helt annat? Självklart är bilen som ligger i 90 i vänsterfil med tom högerfil på tex en 110-väg en trafikfara! Det finns ju en anledning till att man inte får köra i omkörningsfil om man inte ska köra om någon.

Här har du en artikel på ämnet:
https://viralt.aftonbladet.se/polisens-uppmaning-har-ar-reglerna-alla-tycks-glomma-trafiken/

Självklart använder man sig väl av blinkers om man byter från höger till vänster körfält?

Vadå "annat"? Du påståd att det var den långsammare bilen som utgjorde en större fara. Det tas upp i inlägget att det inte är så. Det betyder inte att den inte utgör någon fara alls, bara att den knappast är farligare än bilar som håller dåliga avstånd.

Ja, givetvis använder man blinkers. :banghead: Det var inte så jag menade. Har du aldrig råkat på att man använder blinkers i andra avseenden? Eller en snäpp med helljusen? Det finns ju tydligen små "koder" etablerat bland bilförare, men jag gissar att det mest hör till den äldre generationen.
 
Jag ligger och asar motorväg ca 16 mil om dagen t/r till jobb. Och jag är lika förvånad varenda vecka hur många krockköer jag får sitta i för att folk ligger för nära varandra för helt plötsligt 40 bilar längre fram måste dem tvärbromsa och då är det röda ljus och sqeek ljud överallt.

Senast igår låg jag bakom en brandbil som skulle stänga av vänsterfilen i norrgående riktning för att det blev en seriekrock på södergående och dem låg i räcket i mitten. Då var det nån som gjorde just så att dem la sig i häcken på någon för att dem ville om och då behövde det bromsas längre fram för att en bil fick motorstopp i vänsterfilen (och nej en vardag kl 16.45 på E6an kan man inte bara glida över i höger körfält för där är fullt) så helt plötsligt kvaddades 4 bilar. I den ena bilen satt en familj med en 1-åring. Hon fick alltså stå PÅ motorvägen med en liten och en helkvaddad bil för att någon ska slicka dragkroken på henne för att dem tycker dem har mer rättigheter att köra om än den som ligger framför.

Hatar att pendla, inte pga hur jag kör utan pga hur alla andra kör. När jag kör på motorvägen så sätter jag farthållaren på 110 och jag kör kanske om ett 10-tal bilar på hela vägen, borträknat lastbilar, för alla andra gasar förbi mig som om det inte finns någon morgondag.
 
Det är svårt att anta att @SaraMara talar sanning då hon beskriver två motstridiga scenarier. Man kan inte både respektera 3 sekundersregeln och köra nära. Hon har påstått både och och det kan inte vara sant samtidigt. När folks historier inte går ihop och ändras efterhand när de får kritik så utgår jag från att den ursprungliga stämmer.


Sen är min erfarenhet att det är försvinnande sällan att någon ligger i vänsterfilen och det är fritt blås i höger och men att folk ofta vill demonstrera sin makt och lägga sig i häcken på någon som enligt dem inte kör tillräckligt snabbt (och 120 på en 100 väg tycks vara snigeltempo i deras ögon) .
Din argumentationsteknik är fascinerande på många sätt, men sanning talar du inte i alla fall.
 
Men det är ju där du ska ligga om du är långsammast på vägen, oavsett om du kör maxhastighet eller ej. :)
Du ska ligga i högerfil och endast använda vänster för omkörning oavsett hastighet så länge det inte rör sig om kökörning eller du underlättar för de som ska köra på motorvägen.
Men du ska ju inte byta till vänster tidigare än du behöver. Dvs i lagom avstånd innan din avfart tex.
När jag gick på körskola (visserligen 12 år sedan jag tog körkort) så fick jag en tillsägelse när jag lade mig i vänster för tidigt inför sväng i stadstrafik. Då sa min körskolelärare ”vi har högertrafik i sverige”.
Dvs man håller sig till höger tills man behöver byta, antingen inför avfart/korsning eller omkörning. Man lägger sig INTE i vänster långt innan.

När jag körde på körskola så sa de att hastighetsbegränsning 70 eller lägre
och körfältsvägvisare finns ska man välja det körfält som passar fortsatta färden. Ser nu att formuleringen när jag googlar är att man får välja körfält, inte ska. Men min körskola lärde i alla fall ut att man bör lägga sig rätt så fort det finns körfältsvägvisare, att det är att planera körningen.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 373
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 838
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
930
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp