Vet du att detta leksaksgeväret var ett sådant? Bilden som publicerats ser för dålig ut för att man ska kunna avgöra det. Och ska en förälder/annan verkligen behöva tänka ”femåringen har DS och autism, då får jag låta bli att köpa det här leksaksgeväret till honom”?
Ja jag tycker nog faktiskt det. Jag ser inte alls poängen med att köpa leksaker tillverkade för att likna livsfarliga vapen.
En annan sak man kan fundera på är om det öht ska säljas ”leksaker” som ser ut som vapen? Till vilket syfte? Måste ju finnas andra lekar att leka än sånt som handlar om att skjuta omkring sig?
Bra fråga. Jag minns debatten som kom när soft air guns dök upp för ganska ¨många år sedan, polisen var mkt kritiska då de såg så extremt riktiga ut, de varnade för risk vid just missförstånd- som det blev här.. har för mig att man då tyckte att de skulle ha nån färg på sig så det inte gick att missa. Uppenbarligen är så inte fallet, kollade hur de ser ut nu och de är ju till och med tillverkade för att efterlikna specifika modeller.
Jag tycker även det är konstigt att polisen på allvar trodde att ett leksaks vapen var ett riktigt, dessa leksaker är oftast väldigt små för att passa barn händer.
.
Se ovan. Finns ju massa låtsasvapen som ser ut som riktiga. Ok om han hade en neongrön minivattenpistol anpassad för småbarn, då är jag 1000% med i kritiken om att de borde kunnat se..
Han lydde inte när polisen sa att han skulle släppa vapnet. Det är att lägga ansvaret på honom.
.
Nej, det är att ta upp en del av förklaringen till varför man antar att de sköt.
Men hur skulle polisen då reagera mot en man som står mitt i natten och viftar med en pistol och vägrar släppa den enligt dig?
Har det skrivits ngt svar på detta
@mandalaki ? Jag kan ha missat, var många sidor.. vill gärna också veta om du orkar svara!
Jag tycker försvaret av poliserna är ganska onyanserat. Folk som inte var där och aldrig ens befunnit sig i en sådan situation ska förklara varför det var så rätt att skjuta i det läget.
Kritiken är lika onyanserad den. Är väl som det brukar, en del skriker mördare o en del tycker polisen alltid borde få skjuta på allt, många ligger väl nånstans där emellan..
Är deras vapenkunskap så undermålig så borde de inte ens tillåtas att bära några själva. Leksakspistoler och -gevär är i regel inte speciellt lika den äkta varan, så även i skumt ljus och med adrenalin i full sving så borde man kunna göra en avvägning om det är ett verkligt hot eller inte. .
Du har fått flera bildbevis på hur äkta de kan se ut, men du såg det som att raljera förstod jag det som? Står du för att du fortfarande anser att det går att se på håll om det är en replika eller äkta vara?