F
Fruentimber
För ett par veckor sedan hörde jag en bil som körde så det skrek om däcken. En vit bil som körde som en dåre i väldigt hög hastighet, efterföljt av en svärm av polisbilar, och färden gick genom centrala stan ca kl 21 på kvällen. Det skrämde skiten ur mig och andra på gatan.
Det stod INGET om detta i 'vanlig press'. Inget. Efter en hel del efterforskande hittade jag polisens egna tweet om händelsen där de tonade ner händelsen med "det gick inte i så hög hastighet" - nej bara så det skrek om däcken ju...En frilansande journalist hade tagit upp det på sin sida. Men inget alls av annan lokal media.
Det är just den tysnaden som skapar "kollektiva känslosvall".
När inget större kollektiv känner till händelsen. Förlåt, jag var nog otydlig. En vansinnes bilfärd genom centrala storstads centrala delar där mängder med folk rör sig, efterföljt av 8-10 polisbilar, som pågår och snurrar runt under en längre tid, och som slutar i en krash. Nej, detta är inget att bli upprörd över. Nåja
Upprördheten ligger i att en så omfattande biljakt i den hastigheten och med så många fordon skedde i centrala delar av en stads innerkärna. Jag var själv där det hände och jag lovar dig att det var mycket människor i rörelse.
Du blandar ihop två olika händelser, läs mina inlägg innan du kastar dig på svaraknappen.
Garagebranden är rapporterad, biljakten icke.
Kul att du också är från Norrköping. En googling krävdes för att hitta den biljakt du refererar till som blivit rapporterad av både Norrköpings Tidningar och Folkbladet, bland annat. En 16-årig kille som snott sina föräldrars bil och sedan krockar med en lyktstolpe. Verkligen nyhetsstoff att få känslosvall över. Så jag står nog kvar vid följande:
För mig ser det ut som att du sitter och fabricerar ihop om vad media har rapporterat om eller inte, bara för att det ska passa dina egna intentioner om att stödja teorin om underrapportering.