Det stora problemet är väl snarare den under-rapportering som sker. Att inte rapportera om vad som sker i samhället för att "inte skapa kollektivt känslosvall". Det var väl därför sajter som avpixlat och liknande började dyka upp.
För ett par veckor sedan hörde jag en bil som körde så det skrek om däcken. En vit bil som körde som en dåre i väldigt hög hastighet, efterföljt av en svärm av polisbilar, och färden gick genom centrala stan ca kl 21 på kvällen. Det skrämde skiten ur mig och andra på gatan.
Det stod INGET om detta i 'vanlig press'. Inget. Efter en hel del efterforskande hittade jag polisens egna tweet om händelsen där de tonade ner händelsen med "det gick inte i så hög hastighet" - nej bara så det skrek om däcken ju...En frilansande journalist hade tagit upp det på sin sida. Men inget alls av annan lokal media.
Det är just den tysnaden som skapar "kollektiva känslosvall".
Jag tar för givet att ingen skriver om vartenda brott och vartenda polisingripande som sker. Trots det får ju kriminalitet och relaterade frågor enormt utrymme i vanlig dagspress.