Ja, mot de där brunblå medierna är så klart riktig media viktigare än någonsin. Men det jag ser i den omfattande rapporteringen om brott (i riktiga tidningar) är att också de vill ge mig den brunblå bilden av ett land som står vid undergångens rand. Eftersom jag tror att den bilden är det mest destruktiva av allt vi just nu har att hantera, blir jag inte lugnad av det du skriver.Läser just en inlåst artikel på GP om hur bilbränderna spridits på sociala medier. I måndags kväll stod Jörgen Fogelklou, SD:s ordförande i Göteborg, och sände live från Frölunda torg. Under måndagkvällen hade två fb-sidor större genomslag än Aftonbladet, Expressen, DN och GP: Sverigedemokraterna och Politiskt inkorrekt.
På Google var sökordet bilbränder under veckan mer använt än det varit någon gång sedan google började mäta. Moderaterna köpte sökordet så att översta träffen skulle vara på dem, de krävde hårdare straff.
I det här landskapet ser jag det som viktigare än någonsin att det också finns professionell rapportering om kriminalitet, inte bara parter med stark politisk agenda - som dessutom får en del av sin livsluft på att påstå att medierna förtiger vad de skriver om.
Jag vet inte hur den där falska bilden bäst ska bekämpas, tvärtom står jag lamslagen. Men jag tror inte att ökande rapportering om brott i vettiga media är lösningen. Eller ens en del av den.
Men som sagt. Jag står rådlös.