Är det inte just för tävling hästen behöver utbildningsnivån. Är den utbildad till en viss nivå men ändå går dåligt på tävlingar går ju hela vitsen med utbildningsnivån förlorad.
Det kan ju vara så att man har en häst man älskar. Och denne häst kanske har markbunden gång, dålig ridexteriör etc. Och man jobbar då med det material man har. Man kan lära de flesta hästar svårklassrörelser. Och det brukar förbättra gången en del.
Det som kan bli problematiskt är de raser som har svårt för galopp. Det blir extra svårt med seriebyten etc då. Kan bli snudd på omöjligt på många sådana individer. Och kräver mkt mer jobb för att stärka dem om de har dålig ridexteriör och svårt för att samla per natur.
Min första häst var en islandskorsning med dålig exteriör och kassa gångarter. Trots det gick det enormt mycket snabbare för honom när vi började med trav-piruetter än en kompis på sin välridna travhäst. Jag red inte bättre än henne. Den orkade bara några försök innan den blev trött och min orkade betydligt mer. Men min häst hade, precis som en del islänningar och många travare kass galopp. Det krävdes mycket jobb för att få den ok. Men jag älskade min ponny och behöll honom även när jag utvecklats förbi honom. Jag köpte häst med bättre förutsättningar också. Men hade fortsatt jättekul på min luddgubbe-ponny också.
Om du på tävling ställs emot en ryttare som rider lika bra som du själv gjort på din mediokra häst kommer den hästen som rör sig bättre vinna. Men rider de sämre och hästen svarar sämre så kan du placera dig över dem.
Alla vill inte tävla. För många kan det vara själva grejen att lära sig saker, lära sig utbilda hästar och lära sig rida på ett sätt som inte sliter och som är trevligt för hästen och en själv.
Jag har haft många sådana elever. Sådana som tränar och tränar men inte har lust att tävla. För dem är utvecklingen, samspelet etc målet.
Sen är ju lätta klasser något som förut inte ens var tävlingar. Utan det var träningstävlingar man främst åkte på för att vänja yngre eller oskolade hästar vid tävlibgsmiljön. Det är ju basic.
När man anger utvildningsnivå på häst som säljs så är det en del som medvetet skriver något lägre nivå än det är för att minska risk för klagomål. Det är också vanligt att hobbyryttare inte riktigt kan tillräckligt för att beskriva utbildningsnivå. Och om hästen sedan säljs av proffs så kan de bättre avgöra hur pass utbildad hästen är.