Sv: Utbilda sig till hovslagare
Jag skall utbilda mig till hovslagare!
det finns i 2 sätt att bli hovslagare på (ev 3 förstog inte vad hovis pratade om riktigt) antingen går du hovslagar skolan i flyinge eller wången, där du går i ett år och läser in teorin och lär dig att sko i ett år när du kommer ut därifrån skall du gå med en mentor i ett år för att sedan avlägga ett hovslagarprov. sen är du färdig hovslagare. för att gå skolan krävs körkort, att du haft egen häst i minst 5 år eller jobbat med hästar varje dag i 1 år. du skall ha fyllt 20 och avalagt minst en månads praktik hos en hovslagare
det andra sättet är att gå 3 år som traditionelllärling hos en hovslagare. du går helt enkelt hos en hovslagare i 3 år och lär dig allt praktiskt och teorin får du läsa på helt själv. efter dina 3 år som lärling avlägger du ett gesällprov och är färdig hovis. problemet är här att du inte är berättigad till något studie medel och studielån vilket du är på skolan men därimot får du en längre och vad bland alla hovslagare jag pratat med bättre utbildning, sålänge du klarar av att läsa teorin själv.
kruxet för dig att gå treditionellt är att du antagligen kommer att ha svårt att hitta en hovslagare att gå hos, av den anledningen att en lärling är mest till besvär första året och dessutom lägger hovslagaren ner en massa tid på din utbildning i 3 år och att du sedan inte vill jobba som hovis kan det tyckas vara bortslösad tid.
jag kommer nog att välja att bo kvar hemma i 3 år och gå som traditionelllärling då jag tror att det är en bättre utbildning samt att jag kan börja utbilda mig på engång efter gymnasiet då man måste vara 20 för att söka in på skolan.
hoppas jag ställde till klartext för dig något iallfall är själv förvirrad och "nykär" i yrket.