Utbilda sig till hovslagare

FengurLaugar

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt, gör den inte det får den gärna flyttas.

Det är så här att jag funderar på att någon gång utbilda mig till hovslagare. Det är intressant och väldigt bra att kunna sko sina egna hästar och kanske sina vänners.

Då undrar jag om någon vet vart/om det finns sånna utbildningar. Hur länge utbildningen är och ungefär vad kostnaden är?

Vill veta allt ni vet om detta :)

Sv: Utbilda sig till hovslagare

Ja har faktiskt också tänkt utbilda mej till hovslagare, fast ja får nog vänta nått år då ja e för ung ennu.
Men de ja läst så är utbildningen numera 1år och kostar ca 10000-20000kr.
De går ju å söka på google står de ju mer :laugh:

billigaste och enklaste vägen är om de är bara för ditt eget husbehov att gå bervid din hovslagare varje gång har skor dina hästar. Annars är de väl Skara skolan som gäller.

JAg har gått bervid min otroligt duktoga hovslagare och de var hans ide att jag själv skulle lära mig, idag verkar jag själv min ena under "hovslagarens övervakning". Har även skott den ena vid ett tillfälle hel´t själv och med beröm av hovslagaren sen.

Det är ett otroligt tungt jobb men som sagt är de bara för dit husbehov gå brevid din hovslagare ...

Ja, det är så jag också tänkt, att gå bredvid honom. Men det känns som att man vill kunna riktigt ordentligt för att det ska vara så liten risk som möjligt att det ska bli fel...men jag vet inte ska fundera lite :)

Jag skall utbilda mig till hovslagare!

det finns i 2 sätt att bli hovslagare på (ev 3 förstog inte vad hovis pratade om riktigt) antingen går du hovslagar skolan i flyinge eller wången, där du går i ett år och läser in teorin och lär dig att sko i ett år när du kommer ut därifrån skall du gå med en mentor i ett år för att sedan avlägga ett hovslagarprov. sen är du färdig hovslagare. för att gå skolan krävs körkort, att du haft egen häst i minst 5 år eller jobbat med hästar varje dag i 1 år. du skall ha fyllt 20 och avalagt minst en månads praktik hos en hovslagare

det andra sättet är att gå 3 år som traditionelllärling hos en hovslagare. du går helt enkelt hos en hovslagare i 3 år och lär dig allt praktiskt och teorin får du läsa på helt själv. efter dina 3 år som lärling avlägger du ett gesällprov och är färdig hovis. problemet är här att du inte är berättigad till något studie medel och studielån vilket du är på skolan men därimot får du en längre och vad bland alla hovslagare jag pratat med bättre utbildning, sålänge du klarar av att läsa teorin själv.

kruxet för dig att gå treditionellt är att du antagligen kommer att ha svårt att hitta en hovslagare att gå hos, av den anledningen att en lärling är mest till besvär första året och dessutom lägger hovslagaren ner en massa tid på din utbildning i 3 år och att du sedan inte vill jobba som hovis kan det tyckas vara bortslösad tid.

jag kommer nog att välja att bo kvar hemma i 3 år och gå som traditionelllärling då jag tror att det är en bättre utbildning samt att jag kan börja utbilda mig på engång efter gymnasiet då man måste vara 20 för att söka in på skolan.

hoppas jag ställde till klartext för dig något iallfall är själv förvirrad och "nykär" i yrket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar