utbilda sig inom alternativbehandling?

ameo

Trådstartare
Moderator
Det är väldigt många som jobbar med alternativa/kompletterande behandlingsmetoder av olika slag. På vissa ställen i landet är det i princip mättat på alternativare, så att de som utbildar sig inte får jobb - åtminstone inte på hemorten... jag pratade senast i går med en tjej som utbildat sig men som nästan slutat behandla för att det inte finns någon efterfrågan. :crazy:

Jag själv är väldigt intresserad av dessa behandlingsmetoder, men inser att inte ens jag :p kommer kunnna bli profet i min egen hemstad och kunna jobba med det i någon större utsträckning. Däremot funderar jag på om man kanske kan gå någon utbildning för sitt eget höga nöjes skull, för att man vill lära sig mer och är intresserad av det. Jag är mycket väl medveten om att det krävs mkt tillgång till träning för att man ska bli duktig på det, precis som det gör för hovslagare (där jag ju har erfarenhet..). Men jag är, som sagt inte ute efter att bli den där alternativbehandlaren som alla jagar, utan mest bara för att lära MIG själv mer.

Så till frågan:
Vilka utbildningar (inriktningar) finns det över huvud taget? Och vad innehåller de? (massagekursen är FÖR grundläggande, så den står jag över, vill ha MER! :D)
(utan att lägga in värderingar på om det är bra att nån som int etänker jobba med det går utbildningen!!!)

Sv: utbilda sig inom alternativbehandling?

*puttar upp och hoppas att det finns någon som har några bra svar*

Homeopati på häst finns det inte sååååååå många av. Jag är på väg dit. Mkt spännande men mkt läsande på egen hand...

Homeopati är förvisso intressant, men jag är nog mer inriktad på "kroppsbehandling" liknande akupunktur (VAR hittar man utbildningar inom det??), kiropraktik och sånt...

Fler tips emottages tacksamt! :)

Hästfysioterapeututbildningen finns ju i eskilstuna, det är ju iofs en yrkesutbildning med 2 års heltidsstudier så det kanske inte är något alternativ? Fast den verkar fasligt kul tycker jag om man läser vad utbildningen innehåller :banana:

www.htu.se eller liknande

missan

ameo skrev:
Det är väldigt många som jobbar med alternativa/kompletterande behandlingsmetoder av olika slag. På vissa ställen i landet är det i princip mättat på alternativare, så att de som utbildar sig inte får jobb - åtminstone inte på hemorten... jag pratade senast i går med en tjej som utbildat sig men som nästan slutat behandla för att det inte finns någon efterfrågan. :crazy:

Jag själv är väldigt intresserad av dessa behandlingsmetoder, men inser att inte ens jag :p kommer kunnna bli profet i min egen hemstad och kunna jobba med det i någon större utsträckning. Däremot funderar jag på om man kanske kan gå någon utbildning för sitt eget höga nöjes skull, för att man vill lära sig mer och är intresserad av det. Jag är mycket väl medveten om att det krävs mkt tillgång till träning för att man ska bli duktig på det, precis som det gör för hovslagare (där jag ju har erfarenhet..). Men jag är, som sagt inte ute efter att bli den där alternativbehandlaren som alla jagar, utan mest bara för att lära MIG själv mer.

Så till frågan:
Vilka utbildningar (inriktningar) finns det över huvud taget? Och vad innehåller de? (massagekursen är FÖR grundläggande, så den står jag över, vill ha MER! :D)
(utan att lägga in värderingar på om det är bra att nån som int etänker jobba med det går utbildningen!!!)
Va? Ingen efterfrågan?? :eek:
Jösses, det finns ju hur mycket jobb som helst... :crazy:

Det beror nog på var man bor. En gemensam bekant till dig och mig (;) bor numera i Eskilstuna (inte så långt från dig kanske?) och jobbar delvis som massör. Där finns hur mkt jobb som helst säger hon, men inser att hon inte skulle kunna leva av det om hon flyttade hem till Värmeland du sköna. Ändå är vi ganska hästtätt här - men det är ju inget om man jämför med Mälarregionen...

Jag tänker också som du ameo, skulle gärna vilja lära mig MER - bl a har C_L varit här hemma och behandlat hästar och jag blev SÅ impad! Det skulle vara otroligt häftigt att kunna mer om detta. Men det är inte helt enkelt, tyvärr finns inte obegränsat med vare sig tid el pengar :D.

athena skrev:
Det beror nog på var man bor. En gemensam bekant till dig och mig (;) bor numera i Eskilstuna (inte så långt från dig kanske?) och jobbar delvis som massör. Där finns hur mkt jobb som helst säger hon, men inser att hon inte skulle kunna leva av det om hon flyttade hem till Värmeland du sköna. Ändå är vi ganska hästtätt här - men det är ju inget om man jämför med Mälarregionen...

Jag tänker också som du ameo, skulle gärna vilja lära mig MER - bl a har C_L varit här hemma och behandlat hästar och jag blev SÅ impad! Det skulle vara otroligt häftigt att kunna mer om detta. Men det är inte helt enkelt, tyvärr finns inte obegränsat med vare sig tid el pengar :D.
Fast du ska tänka på att ET utbildningen (HTU) ligger här.. :angel: Fast det kanske är lite bidragende oxå...

Läste om utbildningen ni nämnde och undrar i mittt stilla sinne hur mycket man kan klara av att packa in i hjärnan på två år - det är ju ganska många ämnesområden som gås igenom...

Tar gärna emot fler tips om utbildningar ... :D

Vill också hemskt gärna få mer info om det här! Mycket intressant!

ameo skrev:
Läste om utbildningen ni nämnde och undrar i mittt stilla sinne hur mycket man kan klara av att packa in i hjärnan på två år - det är ju ganska många ämnesområden som gås igenom...

Tar gärna emot fler tips om utbildningar ... :D

Haha ja du, inte trodde jag att man kunde banka in så mkt i den lilla hjärnan som jag har gort under de två åren på htu, det va mkt tufft och några tårar va på väg att trilla, :D men nu är jag klar :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 563
Senast: Mia_R
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 996
Senast: Otherside
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 907
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar