Utåtpekande tår

Sv: Fot & häl-probelm?

Typ.

Kraften ska komma från magen/höften/ruggen, inte benen.
Och nu menar jag inte att du ska flyga upp. Lättridningen ska vara mjuk och följsam.

Om bilden med höftlådor inte funkar, så tänk att nå drar dig framåt/uppåt med ett snöre som sitter fast i din navel.

Ja men jag fattar. :D Så det ska vara mer att man sjuter fram överlivet och på så vis komma upp från sadeln än att man liksom ställer sig upp lite. :) Och då blir fötterna stilla? :idea:

Jag tror jag fattar tekniken nu. :idea: Nu gäller det bara att genomföra! Men om jag gör på det korrekta sättet kommer alltså mina fötter att vara mer stilla när jag rider lätt? :banana:

Om du hittar balansen, kramar om med benen rätt, är avslappnad o mjuk.

Jag har ju ingen aning om hur det ser ut när du rider.
Jag har bara förklarat hur jag kom till stillhet i mina skänklar.

Men testa du.

Jag kramar inte om med benen när jag rider lätt så mina ben flyger lite utåt och sen inåt... :angel: Så jag ska tänka på att krama om med benen och köra med höfttipset! ;)

Men sist jag red gick det mtcket bättre, då tänkte jag ju på att mer ta kraft med ryggen och så tänkte jag på att ha mina ben stilla, så jag tror det ska funka. :)

Tack så mycket för alla dina goda råd! :bow:

delvis knapplån. (tror jag?)

Idag red jag! :D Jag körde med dna tips och det gick mycket, mycket bättre! :banana: När jag hade travat omkring en stund testade jag att ta kraft på samma ställe som förut, och vips börjar fötterna åka ut och in, fram och tillbaks. :crazy: Så det går verkligen mycket bättre! De rör sig fortfarande lite men det är inget alls mot hur det såg ut förut! :D

Så jag vill tacka alla som har skrivit i den här tråden supermycket, för utan er hade jag förmodligen fortfarande sittit med spända ben och hälarna supernedtrampade och suttit och viftat massa med benen i lättridningen! Så tacktacktack till alla som har hjälpt mig! :love:

men nu uppstod ett nytt problem. :devil: När jag inte har hälarna lika nedtrampade som förut så tappar jag balansen hela tiden när jag står i lätt sits. :confused: Några tips? :o Men jag tror det löser sig, är nog bara lite ovan, och annars kan jag ju ha benen så som jag hade dem förut bara när jag står i lätt sits. :angel:

Så mycket så att mina rumpa kanske är 5-10 cm ovanför salden... Och sen lutar jag mig lite framåt. Det gick superbra innan jag slutade ha så nedtrampade hälar som förut, men då red jag en häst med väldigt mjuk galopp. Nu rider jag en häst som har väldigt stötiga gångarter. Nu rider jag en häst och inte ponny också. :p

Men när jag tappar balansen känns det som att mina tår åker ner och hälarna upp, och så faller jag fram, om du fattar.. :D Men jag hittar balansen ganska snabbt igen. Men jag tror det har med att jag hade så pass mycket nedtrampade hälar innan, då kunde det ju aldrig hända... :o Det kommer nog gå bra när jag har stått i lätt sits ett tag med hälarna rätt. tror jag. :angel:

Vad händer om du i lättridningen/lättsitsen rätar upp dig lite?
Du ska ju ha kvar tyngd i fötterna och skänklarna ska ju behålla samma läge som innan. Om tårna åker ner o hälarna upp så spänner du dig.

hm, okej... Jag vet inte om tårna åker ner och hälarna upp, men det känns så.. Det är inte liksom överdrivet mycket, utan jag har balansen, men då och då gungar jag till och tappar balansen. Men sen får jag tillbaks den direkt efter... :o Men så här blev det aldrig förut. :confused:

Men jag tror att det ska gå bra, ska tänka på att slappna av och så. Det var ju första gången jag stod i lätt sits sen jag ändrat mina hälar, så det kändes lite svajigt. Jag hittar nog balansen igen så småning om. :D

Ja, precis - känn dig fram! Och övning ger färdighet! Det är alltid svårt för kroppen att bryta rörelsemönster. Som när man borstar tänderna med fel hand - då riskerar man att få tandborsten längs hela kinden istället...

Ja, öva och öva! :)

Nästnästa vecka är det hopplektion, då kommer jag med smaskiga nyheter. ;) Och tack för all hjälp, malumbub! Du ska veta att jag är väldigt tacksam! :)

En liten putt på tråden bara så att den inte försvinner... :angel: Imorgon ska jag hoppa så då får vi se hur det går! :banana:

Startade en tråd om det här föruto men problemet verkar kvarstå. :( I förra tråden fick jag massa tips, och jag trodde det hade blivit bättre iom att jag slutade trampa ner hälarna så mycket som jag gjorde då, då åkte tårna in. Sen har jag hållit koll på mina tår ganska mycket från hästryggen och jag ser bara spetsen på min sko när jag tittar ner. Då ligger de ju normalt. :p

Men idag red jag min kompis häst en stund och blev filmad. Jag såg då att mina tår pekar ut ganska mycket fortfarande, särskilt högra foten. :eek: Dock inte lika mycket som förut, men ändå. :cry: Men jag red med hennes stigläderlängd, alltså ganska mycket för långa mot vad jag brukar ha och så hade jag vanliga skor på mig, ifall det kan ha gjort så att de pekade ut bara idag.:D

Vet att det kan vara svårt att säga utan att ha sett mig, men vad tror ni problemet sitter, i foten eller någon annan stans? För jag trampar inte ner hälarna mycket alls längre. Är utåtpekandet kvar från den tiden jag gjorde det, så jag bara behöver tänka på att vrida dem inåt eller har det med något annat att göra tror ni? :crazy:

Men jag ska be någon filma när jag rider lektion på lördag så får jag se. :p

Sv: Utåtpekande tår

Om du har pekat utåt med tårna mer eller mindre, omedvetet eller vice versa så sätter det sig i huvudet, det blir liksom så "av sig självt".
Försök att inte tänka sådär jättemkt på det, om du hade längre stigläder kanske dina fötter åkte ut lite av sig själva eftersom det blir svårare att ta stöd i stigbygeln med för långa stigläder.
Rid med stigläder som du känner är lagom långa för sig, och checka av ibland att de inte pekar rakt utåt, jag har hört att det är bättre att de pekar lite utåt än inåt. (:

hade EXAKT samma problem innan när jag red bred ponny
jag var tvungen att tänka, kolla och korigera mig själv HELA tiden :angel: skulle kunna bjuda på en otroligt fin bild där mina tår pekar RAKT UT.. men jag avstår :D

tips: rid ett pass där du enbart tänker på foten, rid med bekväma något längre läder elelr helt utan stigbyglar

kan ju vara så också att du inte vinklat låren rätt, det brukar resultera i att tårna pekar utåt... man ska ju liksom ha insidan av låren mot sadeln och inte undersidan. Vet att många tjejer här på ridskolan har detta problem också.
Lycka till!

jag håller med, försök att vrida om låret istället för att fokuser på tårna, är låret rätt vridet så blir det svårt att peka ut med tårna. Testa att ta med handen runt låret när du sitter i sadeln eller om någon kan hjälpa dig från marken och ta om låret och vrida om det.
Jag själv har ridit ut på många skritt turer och bara fokuserat på att sitta rätt och avslappnat.. det ger med sig efter ett tag ska du se!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
2 094
Senast: Rosett
·
Utrustning har köpt ett par ariat quantum som jag använt nu 2ggr, med och utan mjuka syntet chaps, och igår så fick jag ont i knäna :confused:, har...
Svar
2
· Visningar
1 388
Senast: Buck
·
Småbarn På BVC säger de att det är ärftligt och att man bara får hoppas att det inte behövs opereras. :( Min son har ärft min fina "tågång"...
Svar
18
· Visningar
5 323
Senast: Djurjouren
·
Dressyr Nu behöver jag dressyrbukes kunskaper igen. Dels undrar jag lite allmänt, men även lite mer specifikt. Hur sitter ni? Har ni benen...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 411
Senast: educat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar