Vrida in eller vrida ut? Knän-skänklar

Sv: Vrida in eller vrida ut? Knän-skänklar

*kl*

Skulle någon vilja pm:a mig om den boken ni talade om? Namn och författare. Låter väldigt intressant.
Är detaljnörd när det gäller sits, hjälpgivning m.m. och tjatar ofta om det så det hade varit intressant att få läsa om det.
Jag har bara fått det inpräntat praktiskt.

Lizan
Jag föredrar en sits med knäna nära sadeln och tårna framåt. På en häst som är rund som ett klot eller en sadel som är helt fel blir det näst intill omöjligt, men på övriga brukar det inte vara problem. Vet att ni varit inne på det innan...det tar tid att sträka ut och "forma" om kroppen så man kan sitta så utan att spänna sig.
Jag vill också peka lite på att man måste ställa om i höften annars blir det aldrig helt avslappat höfterna måste "öppna" sig bakåt" och "sluta" sig lite mer framåt) för att knäna ska kunna vridas in och sitsen ska kunna bli helt korrekt (vad nu jag tycker är helt korrekt).
Anledningen till att jag vill sitta så är för att det är enklaste sättet att kunna kombinerna: följsamhet, inverkan och balans. Även snabbhet (hur snabb man kan vara på att korrigera hästen).

När jag arbetade i England kom jag dit med bl.a. ostadiga skänklar, min chef rådde bot på detta genom flera olika steg. Det första jag fick göra var att rida enbart med underskänklarna i kontakt med hästen och knäna ut som en clown oavsett om jag satt ner eller red lätt. Efter det så skulle jag stå upp hela tiden i balans över sadeln i samtliga gångarter och först därefter fick jag sitta ner "som man skulle", med jämn kontakt genom hela skänkeln. Allt i kombination med en stark men avslappnad mage, och stolt rygg.

Och jädrar vilka stadiga skänklar jag hade! Ridningen var ju noll problem på sitsfronten, hade hästen med mig och var det livliga små frön så var det inga problem att sitta kvar heller.

Fast fötterna/tårna var det nog aldrig någon som sa något om. Mer än om de blev extremt utåtpekande á la Chaplin. Eller så förträngde jag det ;)
Har i alla fall falerat grundligt med min sits på senare, så blir nog tillbaka till bootcamp där!

Instämmer för övrigt med övriga om boken, mycket vettigt i den! *tummen upp*
Men som i allt, man måste hitta sina egna förutsättningar och använda lite från alla olika läror och hitta det som passar en själv och ens häst bäst! Man ska lära sig mycket, och sen lära sig sålla och använda det som är relevant för stunden, och inte vara rädd för att pröva nya grepp!

*så långt det blev ^^*

Ska PMa, även om jag tror det står nånstans i tråden.. :)
Min bok hade kommit till vännen i Sverige, så nu ska han skicka hit den, så den borde dyka upp om senast ett par veckor. Woohoo!

Inte för att det hjälper eftersom jag typ aldrig får rida eftersom det antingen regnar, blåser rejäl storm eller är värmebölja.... :cool:

Har pm:at nu:D

Jag har haft stor hjälp av stretchövningarna och har inga problem med att komma ner på rätt sätt i sadeln längre och med skänkeln, självklart kommer det inte en gång för alla, man får nog se till att underhålla, fortsätta stretcha och träna för att stärka sitsen, även om jag får tänka på att inte återfalla när det blir besvärligt:). Äntligen kan jag använda skänkeln mera rätt, låta den ligga emot men använda vid behov, mera lika, inte som att den ena lever sitt eget liv:cool:

Men ett annat lika enkelt tips som verkligen är superbra var fios i annan tråd om manken mellan höfterna; enkelt, och ger en del extra som bonus :bow:

Tyngden på fotsulorna
Hälen som om du står på marken(om hästen tas bort ska du stå kvar)
Aldrig klämma ihop hästen då man stör deras andning
Höftrörelserna ska följa hästen i en oval riktning
Inte stöta fram på manken

mina tips för en lycklig häst

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 880
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka