Vrida in eller vrida ut? Knän-skänklar

Sv: Vrida in eller vrida ut? Knän-skänklar

Ja alltså jag äger inte många ridböcker men den här har varit värd varenda krona.:D
Det blir så lättfattligt, liksom.

Jag såg den i en fotoaffär förra året eller längre tillbaka när den var helt ny, tillsammans med ridbilder den fotografen tagit, men titeln lät så fånig.

Men boken är inte fånig:bow:

Jag älskar författarens begrepp. Vi lägger all tid och möda på att få hästen lösgjord, men är ryttaren lösgjord???

Hela boken går ju ut på övningar att få ryttaren lösgjord och "lydig" i kroppen.
:bow:

Precis det som är mottot för många dagligen när de rider och fokuserar på sina hästar...

Nu försöker jag göra mig lösgjord innan ett ridpass, men det kräver sin koncentration och tid.:laugh:

:D

Ang knäslut kan ju det annars ha en annan bra funktion. En häst som t.ex. haft mkt kontakt med tygeln å inte längre tar den som förhållande eller en häst som inte svarar för förhållningar med hjälp av att säga ptroo eller andra hjälper så kan ju knäslut eller "hålla om med överskänkeln" vara en alternativ hjälp som kan få hästen att förstå vad vi vill. Tex. i galopp, övergången till trav= använd överskänkeln, stanna upp i kropp och säg ptroo. kanske kommer detta leda till större känslighet hos häst vad det gäller sitshjälperna. Dessutom är det en lättare muskel för ryttaren att kontrollera än att spänna rätt bålmuskler.
En tanke bara...

Jag älskar författarens begrepp. Vi lägger all tid och möda på att få hästen lösgjord, men är ryttaren lösgjord???

Hela boken går ju ut på övningar att få ryttaren lösgjord och "lydig" i kroppen.
:bow:

Precis det som är mottot för många dagligen när de rider och fokuserar på sina hästar...

Nu försöker jag göra mig lösgjord innan ett ridpass, men det kräver sin koncentration och tid.:laugh:

:D

Ja det är viktigt att ha lite disciplin (och svårt) men visst 17 gör det skillnad:idea: Just att den är så okomplicerad samtidigt men så mycket guldkorn:bow: Den har fått mycket på plats för mej i alla fall:idea:

Idag såg jag ett par knäslutsryttare rida, och såg något som jag även märkt innan i Sverige på vissa ryttare, att från knät och ner är allt blickstilla, men oj vad instabilt resten är! Hästarna som reds av dessa två ryttare försökte bägge då och då slita till sig mer tygel, och trots att man såg hur ryttarna spjärnade emot allt vad de hade med magmusklerna så flög de ju fram varje gång hästen försökte ta tygel ifrån dem, vilket ledde till att hästen faktiskt lyckades.

Intressant tyckte jag att se. :)

Har en annan fråga nu som jag kom på idag igen men funderat på då och då, orkar inte starta en ny tråd just nu. :p
Titta långt fram på vägen dit man ska, eller hålla tittandet till framför hästen och "se" vägen i periferin? Hemma har jag blivit väldigt inkörd på att se hela vägen, här menas det på att så gör man bara med bebisar...

Man ska ha en viss inåtvridning i knäna och låren för att skapa så mkt plats som möjligt för hästens rygg att komma upp under en. När man vrider knäna utåt så blir det, kanske tvärtemot vad man kan tro, mindre plats för hästens rygg. Detta beroende på höftledens utseende och för att man därtill spänner rumpan. Men man ska bara vrida knäet så mkt inåt att man fortfarande har rörlighet i höftleden, man får inte blockera den.

Angående ögon så föredrar jag "mjuka ögon" som fångar mycket av det som händer runtomkring mig framför att ha hårda ögon som gör att man har svårt att verkligen känna hur hästen och en själv känns i kroppen och reagerar på de olika hjälperna. När jag är koncentrerad och fokuserad på rätt sätt blir det helt enkelt automatiskt så (de ggr jag kommer ihåg att inte titta ner på hästen :angel: ) att jag får mjuka ögon och ser dels vägen dit jag ska frmaför mig men även saker runtomkring,

Ja men det känns ju, att rumpan kommer ner när man vrider ut mycket, men om det bara handlar om små små vridningar så tycker jag att det när jag testar här på min stol, blir ner med sätet oavsett, fast med olika delar. haha. Får prova imorn när jag sitter till häst. Men det var helt klart ett bra "varför"svar, som jag såklart känner igen men totalt glömt!!! Tack för påminnelsen! :)

Har beställt den där boken som tipsats om i tråden, via en vän hemma i Sverige. Woohoo!

Jo, när allt flyter har jag också märkt att det automatiskt blir mjuka ögon, men ändå att jag ser åt det håll jag är på väg, annars får jag väldigt svårt att hitta rätt vägar..

Det där med att tittat dit man skall är viktigt inte bara för att haman rätt :) Du skall visa med hela kroppen vart hästen skall och det förutsätter att man tittar dit man skall och då inte bara vrida på nacken. Fast även jag har en tendens att kolla så manen är fin..... :devil:

Det som menades här (och det kommer från en fd OSryttarinna och FEIdomare tydligen) var att så gör man bara på bebisar, på högutbildade hästar gör man inte så. Och visst, det får man väl erkänna att när man ser världscup eller så, är det sällan man ser att ryttarna gör annat än sitter och tittar rakt över.

Men det känns helt snett för mig iaf, speciellt som jag då definitivt är LÅNGT ifrån den nivån. Jag är inte skicklig nog att rida ett dressyrprogram med korrekta vägar om jag inte får se efter vart jag ska ta vägen härnäst.

Svårt nog att hamna rätt även om man koncentrerat stirrar på vägen :devil::devil: I alla fall för mig :p

Hahaha, JA!!! Precis! Det är tillräckligt svårt även om man får kolla, hur ska jag lyckas om jag inte får??? :eek:

Det som menades här (och det kommer från en fd OSryttarinna och FEIdomare tydligen) var att så gör man bara på bebisar, på högutbildade hästar gör man inte så. Och visst, det får man väl erkänna att när man ser världscup eller så, är det sällan man ser att ryttarna gör annat än sitter och tittar rakt över.

Men det känns helt snett för mig iaf, speciellt som jag då definitivt är LÅNGT ifrån den nivån. Jag är inte skicklig nog att rida ett dressyrprogram med korrekta vägar om jag inte får se efter vart jag ska ta vägen härnäst.

Fast dom tittar väl "mellan öronen på hästen" och det är ju rätt för då kommer de att vända "med" hästen, eller de vänder hästen med sin position.

Då tar man hästen med sej, i vändingen, så har jag fått lära mej nu och det tycker jag faktiskt stämmer. Annars riskerar man vid en vändning att tappa utsidan.

Du kan ju kasta en snabb blick vart du ska utan att vända hela huvudet....

Och duktiga ryttare rider nog också med "mjuka ögon" som Sweet Knorven nämner? (Ett uttryck som ju ursprungligen kommer från Sally Swift). Genom att ha mjuka ögon ser man ju omgivningen på ett annat sätt än om man rider med hårda (vänsterhjärniga om vi ska vara populistiska) ögon. Då behöver man inte vrida på huvudet.

Jag håller med dig om utsidan. Det är väldigt få ryttare som brukar rapa upp den gamla klyschan om att "ryttarens höfter ska vara som hästens och ryttarens axlar ska vara som hästens bogar", som får med sig utsidan. I regel är det som händer att de kollapsar i insidan då de vrider axlarna och ögonen dit de tycker att hästen ska. Och då gör hästen samma sak och man har en bruten björkkvist istället för en fin ostbåge. (Mums)

Haha, gott!
Men detta med blicken tycker jag är intressant, för jag har läst om att man med vänster öga använder höger halva, alltså helheter etc, medan höger öga snackar med vänster halva. Någon som provat att blunda med endera ögat vid ridning?
Kanske kan det vara så att vid inlärning, analytiskt ridande använder man mest höger?
Förlåt OT. Lite nörd...

Haha, gott!
Men detta med blicken tycker jag är intressant, för jag har läst om att man med vänster öga använder höger halva, alltså helheter etc, medan höger öga snackar med vänster halva. Någon som provat att blunda med endera ögat vid ridning?
Kanske kan det vara så att vid inlärning, analytiskt ridande använder man mest höger?
Förlåt OT. Lite nörd...

Jag är väl för oskicklig som ryttare helt enkelt då! För mig räcker det inte att bara kasta en blick, men få med ytter brukar jag lyckas med ändå.. :p

Jag är väl för oskicklig som ryttare helt enkelt då! För mig räcker det inte att bara kasta en blick, men få med ytter brukar jag lyckas med ändå.. :p

Då ÄR du skicklig för det är nog det vanligaste att inte få:)

Jag red en gång en ny häst som precis kommit till ridskolan, ganska grön och ung... Hej och hå vad medveten han gjorde mig om att jag inte använde ytter, så jag såg till att göra det. :p

Eller ja, få med mig ytter o få med mig ytter... På volter, bågar, hörnpasseringar o sånt brukar jag vara hyfsad på det (på nivån jag är på, det fattas säkert massor)... I sidvärtsjobb kan jag helt klart vara desto sämre på det!

Ang din första frågeställning och du verkar ha ridit en del - så prova att rid med knäslut och se hur du kan (or not) inverka på hästen och så testar du att rida med helt utställda/innåtvinklade knän och ser vad som händer....

Sist provar du att rida med knän och tår rakt fram, omfamna hästen men utan spänning. Sätt dig som du "ska" innan du tar stigbyglarna, sen tar du dom utan att det blir spänning i skänkeln (då menar jag från höft till tå).

Jag tycker att det blir ganska talande när man provar till häst.
MEN det förutsätter en avslappnad grundsits i lod :angel:

Ang varför man ska rida si eller så.... det vet nog bara den tränare som förespråkar den ridningen.
Sen är det upp till ryttaren att ta till sig det som h*n tycker känns bäst ;)

Jag håller med dig om utsidan. Det är väldigt få ryttare som brukar rapa upp den gamla klyschan om att "ryttarens höfter ska vara som hästens och ryttarens axlar ska vara som hästens bogar", som får med sig utsidan. I regel är det som händer att de kollapsar i insidan då de vrider axlarna och ögonen dit de tycker att hästen ska. Och då gör hästen samma sak och man har en bruten björkkvist istället för en fin ostbåge. (Mums)

Mmmmm, men den gamla klyschan fungerar bra OM ryttaren har en stark bål och kan hålla ihop kroppen :cool:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 880
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka