Utåtpekande tår

Sv: Fot & häl-probelm?

Japp! ;) Kommer med uppdateringar på lördag, då rider jag! :D

Japp, idag red jag då. Vi red inne en stund men sen red vi ute på en volt först, och sen i skogen, det betyder mest skritt så så jag kunde tänka på det hela tiden! :bump: Det gick ganska bra, jag är i alla fall en bra bit på väg. Märkte att det var mycket lättare att fatta galopp nu och att få hästen i form... Och så satt jag nästan helt still i galoppen, föurt flög jag omkring lite då och då! :banana:

Så era tips hjälpte! :bow: Men, jag har lite frågot och problem fortfarande. :D Jo, jag märkte att det var mycket lättare att ha foten i rätt läge om jag drog bak skänkeln en aning. Då kände jag också hästen mot hela insidan av benet.. Förut har jag haft hästen lite mer "inåt", så jag hade kanske 2-3 cm glapp mellan hästen och mig när jag inte använde skänklarna. Jag drog bara bak den kanske 5 cm, och det blev bättre då i alla gångarter utom när jag red lätt. För nr jag red lätt var det nästan omöjligt att ha foten så där långt bak, för när an "skjuter ifrån" för att ställa sig åker liksom foten framåt... Och om man ändå envisas med att ha kvar den blir det liksom framåtlutat?

Om man ska kortfatta sig så är frågan "vilket läge är rätt?". Borde jag ha skänkeln så långt bak eller ha kvar den i mitt "normala läge" och bara koncentrera mig på fötterna, för det går ju bra då också, bara lite lättare när det är bakåt, men då hamnade jag som sagt i obalans. :crazy: Men jag har ju fått beröm för min sits och så kändes det ju obekvämt med att ha skänkeln så långt bak, så jag tror nog att jag borde koncentrera mig på att bara ha fötterna inåt... eller? :confused:

Hehe, nu har jag funderat lite och kommit fram till att jag inte borde ha skänkeln så långt bak, dels för att det inte känns bekvämt, jag kan inte rida lätt så och om man tittar på bilder har jag faktiskt rätt lodrät sits. :idea: Så jag får fortsätta jobba med att peka in med tårna i min normala sits och inte försöka ändra på den. :D Det med "glappet" är normalt kom jag just på, för det är väl inte meningen att man ska känna hästens sida mot HELA sin fot?

Min ridlärare säger alltid att skänkeln ska enbart vila i stigbyglarna oavsett gångart, det ser ut som att du verkligen trampar ner stigbygeln och tar i för kung och fosterland.

Men hur ska man då kunna trampa ner hälen om den bara ska vila i stigbygeln? :confused: För på ridskolan där jag rider har vi fått lära oss att man ska trampa ner hälen så mycket så att stöveln "veckar sig"... Alltså där man böjer foten. Men en sak jag funderat på är att dressyrryttare som t.ex Jan brink inte trapar ner hälarna alls, utan mer sitter och pekar uppåt med dem... Är det för att han ger hjälper hela tiden eller ska man helt ekelt inte ha hälarna lika nedtrampade när man rider dressyr i dressyrsadel som när man rider med kortare stigläder i allroundsadel?

*putta upp igen* :angel:

Får man putta upp sina trådar?

Om de pekar rakt ut så är du spänd i benen, drar antagligen upp knäna också. De ska peka tio i tolv och tio över tolv (hoppas du fattar). Hästens mage är då visaren vid tolvan och dina fötter är tio-i respektive tio-över visaren.

Om de pekar rakt fram spänner man sig och det är aldrig bra, leder till spänningar i resten av sitsen som man kompenserar genom diverse olika sätt. Det leder också till spänningar i hästen.

Såg på bilderna nu och dina problem med att fötterna åker ut har med att du trampar ner hälarna överdrivet mycket att göra. Om man trampar ner hälen för mkt så blir man spänd i benen och i princip hela kroppen. Tänk tårna upp ist. så blir det lättare. Allra enklast är eg. att strunta i det öht. Det är en detalj som faller på plats senare när allt annat i sitsen är bra.

Så slappna av i dina ben. Du kan tänka det som att dina fötter släpar i ridhusbottnen. Försök se den bilden framför dig när du rider. Du kan också tänka hur det rinner smält glass ut och ner genom hälarna.

En annan sak du kan pröva är att ta tag på lårets baksida och dra det bakåt så att du sitter på insidan av låren och inte baksidan.

Okej, tack så mycket! :) Men vad menade du med glass som rinner vid hälarna? :confused:

Men, jag tycker att jag rider med insidan mot sadeln, och jag har en ganska lodrät sits om jag tittar mig i spegeln... Men nu har jag ridit 2 gånger sen jag skrev inlägget och det har blivit mycket bättre. Men så tårna ska inte vara RAKT fram? För om jag slappnar av och sjunker djuuuupt ned i sadeln och inte tänker på att trampa ner hälarna och har dem rakt fram så känns det som om hela vikten kommer på utsidan av foten... Det är inte så skönt. Men om jag däremot har de lite nedtrampade och typ 40 grader utåt så känns det mycket bättre. Det är det som är rätt?:rofl:

För jag satt i sadelns djupaste del och slappnade verkligen av, och så hade jag tårna lite utåt och så hade jag hälarna så mycket nedtrampade så att tyungden inte låg på insidan av foten. När jag sedan testade att trampa ner hälarna så mycket som jag hade förut så spändes hela låren och mina tår åkte ut. :crazy:

Så jag är en bra bit på väg! :banana:

Du ska inte behöva trycka ner hälarna. De ska "åka ner" av sig själva, av att du slappnar av och låter din tyngd fördela sig på tre platser i sin kropp. (Fötterna och sätet.)

Du ska inte skänkla med baksidan av vaderna eller hälarna, utan med insidan av vaderna. Det ska kännas som att du kramar om hästen.

För mig hjälpte det att sluta tänka "hälen ner, hälen ner, hälen ner" och istället slappna aaaaaaav ända från höften, hitta rätt balans och rätt styrka i kroppen. Vid lättridning är det inte fötterna som trycker upp kroppen, utan magen o ryggen som drar upp. Fötterna ska vara kvar där de är och knäna ska vara sviktande, som gångjärn.
Du ska kunna rida lätt med bibehållen skänkel, alltså att vaderna ligger kvar mot hästen.
Och för att hitta rätt känsla i lättridningen hjälpte det mig att tänka att jag puttade byrålådor med höfterna.

Ja det är en metafor (heter det så?). Du kan tänka dig som att glass rinner ut längst ned vid hälen för att få långa ben som strävar bakåt. Ifall du har stolsits eller tendens till det.

Precis! Det är det som händer när man har fötterna rakt fram. All vikt hamnar på utsidan och samma sak om de är för långt ut. 40 grader låter utmärkt, det lbir ju ungefär som 10 i och 10 över.

Det är jättebra att det börjat lossna. När man väl hittat känslan en gång så är det lättare att hitta tillbaks till den. Det låter som att du börjat hitta rätt. Iaf stillastående. Sen är det bara att försöka bevara den känslan när i rör på er också! :p :D

Lycka till!

:D Japp, det går bra i skritt men inte när jag rider lätt och i galoppen har jag "glömt" att tänka på det ibland.

Men att fötterna rör sig, är det bara att tänka att de ska vara stilla eller hur ska man göra? Jag ska försöka lyfta mig mer med magen och ryggen.

Men för man måste ju trampa ner hälen lite för att få stöd i stigbyglarna... Annars åker ju foten ut om man t.ex sitter ner i trav. :p

Men jag kom på att det är 283784x skönare och bekvämare att inte ha så nedtrampad häl som jag hade förut! :D

Senast ändrad av en moderator:

:D Japp, det går bra i skritt men inte när jag rider lätt och i galoppen har jag "glömt" att tänka på det ibland.

Men att fötterna rör sig, är det bara att tänka att de ska vara stilla eller hur ska man göra? Jag ska försöka lyfta mig mer med magen och ryggen.

Men för man måste ju trampa ner hälen lite för att få stöd i stigbyglarna... Annars åker ju foten ut om man t.ex sitter ner i trav. :p

Men jag kom på att det är 283784x skönare och bekvämare att inte ha så nedtrampad häl som jag hade förut! :D

Måste man?
Vad händer om du tänker "slappna av i höfterna, låt benen sjunka ner, krama om hästen med lååååååååååånga vader, tyngd i fötterna"?
Det är inte hälen som du ska få stöd med i stigbyglarna. Det är det du har HELA foten till.

Måste man?
Vad händer om du tänker "slappna av i höfterna, låt benen sjunka ner, krama om hästen med lååååååååååånga vader, tyngd i fötterna"?
Det är inte hälen som du ska få stöd med i stigbyglarna. Det är det du har HELA foten till.

Jag menade att man måste trampa ner hälen för att få stöd med foten i stigbyglarna. Eller man får ju stöd annars också men det är mycket lättare att tappa stigbygeln t.ex. Tycker jag iaf. :p

Nu pratar vi definitions/syftningsfråga. Vad du menar med att trampa ner hälen betyder kanske en helt annan sak för mig.

Säger en instruktör till mig "trampa ner hälen" så får jag upp bilder på spända och stela skänklar och förböjda hälsenor.

Eh, att förklara är inte min starka sida, men hälen ska ju vara så pass nertrampad så att foten får stöd i stigbygeln och inte typ åker ut/åker fram och tillbaks i stigbygeln osv?

Men mina hälarn är nedtrampade även om jag slappnar av och inte tänker på hälen alls. Förut tänkte jag ju "trampa ner" och då blev de ännu mer nedtrampade än de är naturligt.

Men från början handlade det ju om utåtpekande tår och nu vet jag ju vad det beror på och kan lösa det! :D Som sweet_knorven(tror jag det var) sa så berodde det på mitt överdrivna hälnedtrampande. Tack för svaren! :)

Nu återstår bara mina ostilla fötter i lättridningen... :devil:

Jag tror jag spänner låren lite eftersom jag liksom "ställer mig upp" istället för att bara lätta på mig... Om du fattar vad jag menar. :D Jag tar kraft med benen som när jag ställer mig upp från en stol och då åker fötterna fram. Tror jag i alla fall, har ju inte sett mig själv. :p

Men min kompis var och tittade och hon sa att det såg ut som om jag skänklade hela tiden. :crazy: Men det kändes mycket bättre sist jag red! :) Men då red jag islandshäst, kanske det bör tilläggas. Om det är någon skillnad på islandshästtrav och "vanlig"-häst trav. :D

Tänk att du ska trycka byrålådor med höfterna när du rider lätt. Kraften ska komma från höfterna och magen, inte fötterna, benen eller knäna. Knäna ska vara avslappnade och som vinkeljärn, men stabila. Underskänklarna ska krama om hästen HELA tiden, så att du har samma tryck och samma balans mot hästen och neråt i fötterna.
HELA foten ska vara din lägsta tyngdpunkt, inte bara hälen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
2 094
Senast: Rosett
·
Utrustning har köpt ett par ariat quantum som jag använt nu 2ggr, med och utan mjuka syntet chaps, och igår så fick jag ont i knäna :confused:, har...
Svar
2
· Visningar
1 388
Senast: Buck
·
Småbarn På BVC säger de att det är ärftligt och att man bara får hoppas att det inte behövs opereras. :( Min son har ärft min fina "tågång"...
Svar
18
· Visningar
5 323
Senast: Djurjouren
·
Dressyr Nu behöver jag dressyrbukes kunskaper igen. Dels undrar jag lite allmänt, men även lite mer specifikt. Hur sitter ni? Har ni benen...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 411
Senast: educat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar