Sv: Utan Skor

Mycket enkelt, finns två alternativ..

Antingen skor man hästen och rider på som vanligt (alt köper boots och har endast när man rider) eller så skiter man i att rida tills det blir mjukare?
 
Sv: Utan Skor

Ägaren har bestämt att han inte ska ha skor, och han har ju inte ont hela tiden, bara om marken är hård, men eftersom vi inte har tillgång till ett ridhus så finns de lixom knappt nånstans där det är mjukt.. :cry:

Ok, det finns alltså ingen annan anledning till att hästen är barfota än att ägaren vill det. Om hästen då ska gå barfota så får ägaren välja: ingen ridning på vintern, endast rida på mjukt underlag, köpa boots som han kan ha vid ridning -eller sko hästen eftersom den har ont av knöligt underlag
 
Sv: Utan Skor

*kl*
Jag rekommenderar starkt att kopa boots!

Vi anvander det pa vara som gar oskodda pa knaggligt eller vasst underlag som grusvagar. Vi haller vara hastar oskodda dels for att de inte behover skor overlag, dels for att de gar i en flock vildbasar dar det kan ga ratt vilt till nar andan faller pa. Nar vi vet att vi kommer rida pa underlag dar vi riskerar att de ommar eller riskerar trampa pa nagot vasst (vassa stenar, glasbitar i diket, you name it) sa aker bootsen pa. Aven om vi vet med oss att vi ska rida pa ackligt slipprigt underlag, lervalling blandat med koskit t.ex. for vi har markt att de far battre grepp med bootsen. For oss ar det verkligen en kanonlosning, sa TS, halsa din kompis att ett bra par barfootaboots (t.ex. simple boot) funkar utmarkt pa ommande fossingar, se bara till att de ar i ratt storlek!
 
Sv: Utan Skor

*dl kl*

Jag undrar fortfarande, är det verkligen ett problem för hästens ägare att hästen inte går att rida vintertid?
Allt jag hittills sett är TS kommentarer om hästen, TS varken äger eller rider hästen.
 
Sv: Utan Skor

det lar vi aldrig fa svar pa ^^ sa da kan man lika garna svara lite informativt om man kan och hoppas att nan laser det som kan ha nytta av det :)
 
Sv: Utan Skor

*dl kl*

Jag undrar fortfarande, är det verkligen ett problem för hästens ägare att hästen inte går att rida vintertid?
Allt jag hittills sett är TS kommentarer om hästen, TS varken äger eller rider hästen.

Jag undrar det samma... Jag rider på hästar som är barfota och nej man kan inte rida på frusen grusväg, men det kan ju även hästar med skor reagera på och "tassa" fram. Däremot rider jag utan problem på gräsvägar och i skogen, i och med att stallägare tillika hästägaren vill ha sina hästar barfota så har de sett till att de har gott om gräsvägar och skogstigar runt om stallet på sin egen mark, ibland kan man behöva tassa rakt över en grusväg för att komma till nästa skog men det handlar ju bara om ett par steg. Att vi dessutom har ridhus på gården gör ju saken ännu enklare.

Till TS, titta på barefot boots, jag vet flera som använder dem och tycker att de fungerar mycket bra!
 
Sv: Utan Skor

Och då får man ge sådana svar som faktist inte nedvärderar hästens ägare (tex att denna ska anmälas till djurskyddet eller måste sälja sin häst som det skrivits om tidigare i tråden) som inte ens är aktiv i tråden.
 
Sv: Utan Skor

ja absolut... sadana svar hjalper ju ingen men an skrammer folk fran att stalla fragor som de kanske verkligen behover lite hjalp. Jag brukar forsoka tanka pa att folk soker pa forumet innan dom fragar och hittar dom da en trad med iaf nagorlunda vettiga informativa svar sa har man ju hjalpt istallet for att bara kort klacka ur sig otrevligheter som stjalper mer an de hjalper nagon oht... men det ar ju bara jag.. och det ar itne alltid jag lyckas vara supertrevlig heller *host*
 
Sv: Utan Skor

Ägaren har bestämt att han inte ska ha skor, och han har ju inte ont hela tiden, bara om marken är hård, men eftersom vi inte har tillgång till ett ridhus så finns de lixom knappt nånstans där det är mjukt.. :cry:

Då får ni låta bli att rida när det är hårt. Man rider inte på en häst som har ont.
 
Sv: Utan Skor

be personen köpa hovboots. kostar 1395 kr för två st på hööks.

min häst har sådana nu när det är hårt i marken och han är perfekt i fötterna =)
dessutom se till så han har rätt hov vinkel så att bootsen sitter som de ska,
dom är lätta att mäta ut storlek och håller sig perfekt!
 
Sv: Utan Skor

Jag undrar det samma... Jag rider på hästar som är barfota och nej man kan inte rida på frusen grusväg, men det kan ju även hästar med skor reagera på och "tassa" fram. Däremot rider jag utan problem på gräsvägar och i skogen, i och med att stallägare tillika hästägaren vill ha sina hästar barfota så har de sett till att de har gott om gräsvägar och skogstigar runt om stallet på sin egen mark, ibland kan man behöva tassa rakt över en grusväg för att komma till nästa skog men det handlar ju bara om ett par steg. Att vi dessutom har ridhus på gården gör ju saken ännu enklare.

Till TS, titta på barefot boots, jag vet flera som använder dem och tycker att de fungerar mycket bra!

Tycker det är märkligt att läsa om barfotahästar som reagerar på frusen väg. Jag har alltid haft mina hästar barfota och väljer därför gräskanterna i stället för det vassa gruset på grusvägarna för kommer han ut där så ömmar han. Men har aldrig i mitt liv märkt skillnad på om grusvägen är frusen eller inte. Stenarna är ju fortfarande lika vassa sommartid som vintertid? Hårdheten i vägen kan ju inte spela någon roll för då lär det ju knappast hjälpa med en järnsko. Och stenarna är ju alltid lika hårda:p
 
Sv: Utan Skor

Nja en mjuk dvs icke frusen grusväg sjunker ju mindre stenar undan ner i leran/sanden, men man kan ju få samma problem en torr sommar när grusvägen är stenhård pga torka. Sen beror det ju även på vilken slags grusväg det är, en grusväg kan man ju även göra på stenmjöl som ytlager och då blir det visserligen ett hårt och stumt underlag men inga vassar stenar och där rör sig en barfota häst utan problem.
 
Sv: Utan Skor

kl

Har en häst som funkar kanonbra barfota, men så fort man märker att hästen har ont måste man självklart sko! Jag har varit orolig nu när det varit så fruset i hagarna, men har fått släppa henne i en av gräshagarna som är jämn och har inte behövt lägga på några skor på henne än så länge iaf. Rida gör jag bara i ridhuset just nu, alternativt skrittar på asfalt. Skittråkigt men det finns inga andra alternativ ens för de skodda hästarna, sånt är livet på vintern. Tyvärr.
 
Sv: Utan Skor

Men tycker inte att det borde bli så jätte stor skillnad, dom flesta grusvägar är ju ganska packade. Och om hästen har så himla ont nu så borde den ju ha ont på sommaren också. Kan ju inte bara försvinna helt för att marken tinar.
 
Sv: Utan Skor

Tycker det är märkligt att läsa om barfotahästar som reagerar på frusen väg. Jag har alltid haft mina hästar barfota och väljer därför gräskanterna i stället för det vassa gruset på grusvägarna för kommer han ut där så ömmar han. Men har aldrig i mitt liv märkt skillnad på om grusvägen är frusen eller inte. Stenarna är ju fortfarande lika vassa sommartid som vintertid? Hårdheten i vägen kan ju inte spela någon roll för då lär det ju knappast hjälpa med en järnsko. Och stenarna är ju alltid lika hårda:p

Jag har visserligen inga stenar på mina frusna grusvägar (de är översnöade för länge sen) men vintertid har jag bara boots om jag behöver broddarna, annars går han barfota. Jag har Cavallo-boots och gillar dem skarpt!
 
Sv: Utan Skor

kl
Rida gör jag bara i ridhuset just nu, alternativt skrittar på asfalt. Skittråkigt men det finns inga andra alternativ ens för de skodda hästarna, sånt är livet på vintern. Tyvärr.

Varför går det inte att rida någon annanstans än i ridhus och på asfalt med dom skodda hästarna? :confused: Paddock om det finns, och skogsvägar borde väl fungera alldeles utmärkt?
 
Sv: Utan Skor

frusen mark ar stum mark. En an anledningarna att vi inte rider sa har ars. Och halt.. och...

Personligen ar det ett val vi gjort, med vara barfota hastar, att inte rida sa har ars om vi kan undvika det. Den stumma marken ar bara en av manga anledningar till det. Finns det sno ar det ju lite annorlunda, men i ar har vi knappt sno. Bara snorkallt och isigt. Kanns onodigt att ut och grejja da.
 
Sv: Utan Skor

Ahh då trilla poletten ner. Jag har hittills aldrig upplevt en vinter utan närmare en meter med snö så jag tänker inte på att vissa har barmarksvintrar.
 
Sv: Utan Skor

i vanliga fall har vi ratt bra med sno, men vintrarna har ar sa sjukt kalla att andra aspekter spelar in for oss ocksa.

Jag vaxte upp i blekinge, sa det dar med lite sno, mkt is o stenhard mark sitter i min ryggrad... personligen har jag svart for o fa in i skallen att folk ar ute o jobbar sina hastar vintertid. ;) Tank vilken skillnad det ar i tankarna nar man vuxit upp pa olika stallen :D :rofl:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 096
Senast: Sesca
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: Lingon
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp