Fanna98

Trådstartare
Hej!
Min kompis o ja rider ofta tillsammans och hennes häst har inga skor, så på vintern gör det ont i hans hovar när man rider, vad kan man göra, han kan typ inte ha skor eller nått.. :confused:
 
Sv: Utan Skor

Om orsaken till att hästen har ont är att det är för hårt i marken får man väl anpassa ridningen till mjukare mark, ex skogen. Där är det ju fortfarande hyfsat mjukt även när det är fruset. Annars kanske det vore läge att din kompis provar ut ett par boots ifall det inte går att sko hästen.
 
Sv: Utan Skor

Om orsaken till att hästen har ont är att det är för hårt i marken får man väl anpassa ridningen till mjukare mark, ex skogen. Där är det ju fortfarande hyfsat mjukt även när det är fruset. Annars kanske det vore läge att din kompis provar ut ett par boots ifall det inte går att sko hästen.

Jaa, asså de e nog inget fel på hans hovar, men han ska inte ha skor helt enkelt, utan han får ont för att marken e så hård
 
Sv: Utan Skor

Jaa, asså de e nog inget fel på hans hovar, men han ska inte ha skor helt enkelt, utan han får ont för att marken e så hård

Men alltså.. vaddå "inte ska ha skor helt enkelt"? För att ägaren bestämt det eller för att han inte kan ha det?
Om hästen ömmar utan skor så ska den inte gå utan skor. Eller så får man rida där det inte gör ont, eller skaffa boots att ha på när man rider där underlaget kan vara hårt och knöligt.
 
Sv: Utan Skor

Varför skulle han inte kunna ha skor? Det finns många olika typer av skor, för många olika typer av hästar och problem.

Får hästen ont av att ridas på viss typ av underlag får man antingen sluta rida eller se till att hålla sig borta från underlag som ger hästen problem. Alternativet är att sälja hästen till någon som inte utsätter den för plågsam behandling utan följer djurskyddslagen.
 
Sv: Utan Skor

Varför kan hästen inte ha skor?
Kanske den rent av har ont redan i hagen? Har ni mjuk snö i hagarna?

Min ena går på lösdrift barfota(de är 30 st och alla barfota för att minimera riskerna för sparkskador som slutar illa, alla står utom min som går lite). När det var hårt och fruset i hagarna så lade stallägaren ut slingor med mjukt material de kunde gå på.

Har den ont redan i hagen måste det avhjälpas.
Har den det bara då man rider får man köpa ridboots.
 
Sv: Utan Skor

Man kan inte rida en häst som har ont det fattar väl alla:confused:
Hon får låta bli att rida eller hitta en lösning, ett par boots kan väl alla hästar ha på fötterna.
 
Sv: Utan Skor

Jag förstår inte... varför får hästen ont av att gå oskodd på just vintern?:crazy: den borde väl få ont av att gå utan skor på t.ex grusvägar på sommaren också? Jag har aldrig varit med om en häst som får ont av att gå på hårt underlag så länge det är jämt? Långa sträckor på asfalt är ju en annan sak, nu tänker jag mig att hästen får ont pågrund av att den ömmar? Blir ju inte direkt mjukare av en järnsko:p
 
Sv: Utan Skor

Vad menas med inte skor eller nåt? Om han ömmar vid ridning så finns tre alternativ, sko, boots eller lägg ridning på hyllan. Skodde själv Min kille för att det blev knaggligt i hagen, brukar annars använda boots som är broddade vid ridning!
 
Sv: Utan Skor

Fast allt vi har är TS åsikt om att hästen får ont.
Det kan ju vara så att TS kompis inte vill rida sin häst när det är fruster just för att den får ont och då ser jag inte varför man ska anmäla till djurskyddet (som ngn ansåg) eller ens säga att ägaren utsätter hästen för plågsam behandling?

Varför skulle han inte kunna ha skor? Det finns många olika typer av skor, för många olika typer av hästar och problem.

Får hästen ont av att ridas på viss typ av underlag får man antingen sluta rida eller se till att hålla sig borta från underlag som ger hästen problem. Alternativet är att sälja hästen till någon som inte utsätter den för plågsam behandling utan följer djurskyddslagen.
 
Sv: Utan Skor

Rider din kompis hästen när den har ont eller låter hon den vila?


Hej!
Min kompis o ja rider ofta tillsammans och hennes häst har inga skor, så på vintern gör det ont i hans hovar när man rider, vad kan man göra, han kan typ inte ha skor eller nått.. :confused:
 
Sv: Utan Skor

Jo men det säger ju bara att TS vill att hon ska rida med henne, inte att de verkligen rider hästen. Vad TS vill och vad ägaren vill behöver ju inte vara samma sak? För ägaren kanske det är ok att hästen inte är ridbar under en viss tid av året.
 
Sv: Utan Skor

Men alltså.. vaddå "inte ska ha skor helt enkelt"? För att ägaren bestämt det eller för att han inte kan ha det?
Om hästen ömmar utan skor så ska den inte gå utan skor. Eller så får man rida där det inte gör ont, eller skaffa boots att ha på när man rider där underlaget kan vara hårt och knöligt.

Ägaren har bestämt att han inte ska ha skor, och han har ju inte ont hela tiden, bara om marken är hård, men eftersom vi inte har tillgång till ett ridhus så finns de lixom knappt nånstans där det är mjukt.. :cry:
 
Sv: Utan Skor

Varför skulle han inte kunna ha skor? Det finns många olika typer av skor, för många olika typer av hästar och problem.

Får hästen ont av att ridas på viss typ av underlag får man antingen sluta rida eller se till att hålla sig borta från underlag som ger hästen problem. Alternativet är att sälja hästen till någon som inte utsätter den för plågsam behandling utan följer djurskyddslagen.

Ska hon sälja sin häst bara för att han får ont i hovarna av knölig mark??
Och vi utsätter inte hästen för plågsam behandling, utan vi rider ju knappt på vintern, bara några skritt-turer och sånt ibland!
 
Senast ändrad:
Sv: Utan Skor

Varför kan hästen inte ha skor?
Kanske den rent av har ont redan i hagen? Har ni mjuk snö i hagarna?

Min ena går på lösdrift barfota(de är 30 st och alla barfota för att minimera riskerna för sparkskador som slutar illa, alla står utom min som går lite). När det var hårt och fruset i hagarna så lade stallägaren ut slingor med mjukt material de kunde gå på.

Har den ont redan i hagen måste det avhjälpas.
Har den det bara då man rider får man köpa ridboots.

Han har inte ont i hagen utan när man rider i t.ex. den frusna paddocken och på hårda vägar
 
Sv: Utan Skor

Men rid inte då. Fast det verkar ju betydligt enklare att sätta skor på hästen. Ägaren vill inte, men finns det något skäl till att inte sätta skor? Det är ju jättetråkigt att inte kunna motionera hästen.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 096
Senast: Sesca
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: Lingon
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp