Utan sällskap i två dygn

lva

Trådstartare
Har två hästar, varav en sällskapsponny på 25 år. Tänkte åka på träningshelg med min ridhäst, men oroar mig för om det är elakt mot ponnyn. Hon är van att stå ensam några timmar när jag åker och tränar, men är det ok med två dygn? Det blir normala rutiner för övrigt med mattider och in-/utsläpp. Någon som har synpunkter och/eller tips på hur man löser dilemmat?

Har två hästar, varav en sällskapsponny på 25 år. Tänkte åka på träningshelg med min ridhäst, men oroar mig för om det är elakt mot ponnyn. Hon är van att stå ensam några timmar när jag åker och tränar, men är det ok med två dygn? Det blir normala rutiner för övrigt med mattider och in-/utsläpp. Någon som har synpunkter och/eller tips på hur man löser dilemmat?

Jag har åkt iväg över en helg och lämnat den andra hästen ensam hemma. Det var inga problem men så klart inte optimalt. Båda hästarna är vana vid att vara ensamma hemma när den andra rids eller åker iväg över dagen.

Jag kan väl spontant känna att två dygn är lite väl länge för en häst att vara ensam. Med tanke på att dem ändå är flockdjur så hade nog inte jag gjort det.

Tycker det helt beror på hur trygg hästen är hemma och att vara själv. Är hästen trygg och obrydd på det sättet att den inte stressar så tycker jag det är okej att åka två dygn. Visst ska en häst ha sällskap men det handlar om två dygn, ingen långvarig period direkt. Kanske någon kan umgås lite extra med ponnyn under dom dygnen.

Skulle inte tycka det var något som helst problem förutsatt att hästen inte stressar upp sig över att vara ensam. Men skulle känna att det vore bra att träna på i vilket fall som helst. Vad händer annars om man ex måste köra ena hästen till klinik eller liknande.

Klarar hästen det hade jag tyckt det får gå, även om det inte är optimalt. I första hand hade jag kollat om det gick att låna en häst över dessa dagarna.

Jag gör så då jag har extremt lugna hästar. Jag har varken råd eller lust att köpa och hålla en tredje häst för att kunna åka bort en helg då och då. Inte ens en liten shettis.

Jag ser inga som helst problem med det om hemmahästen är cool med att vara själv. Har lämnat ena hemma när den andra åkt på kurs både några dagar och en vecka. Och det har hänt att kompisen tex hamnat på klinik i 2 v. Jag har mycket hellre en häst som tar det coolt ensam i 2 veckor än börjat blanda in någon ny kompis för så kort tid.

En häst som inte är helt cool med att vara ensam ett par h lämnas dock inte ensam ens ett dygn - då får jag låna in sällskap.

jag hade lånat en ponny av grannen för sällskap om jag åkt iväg längre än över dagen.
grannen har 3 så det finns att ta av ;). eller så hade jag dumpat hästen hos andra grannen som har större stall så att det inte blir att familjen får stå med 2 hästar hemma på gården medans jag är iväg.

mina hästar är väldigt nära varandra och kan knappt gå till andra sidan gården utan att kvarvarande springer runt huset i vild galopp.. så lämnar inte ens en ensam i hagen då jag är iväg över dagen med andra.

lite irriterande då sällskapshästen enligt ägaren inte hade några problem med att vara ensam i hagen..

hade de varit vettigare så hade jag bara lämnat dem i hagen, de ser grannens hästar på håll och är folk hemma hela tiden.

jag hade lånat en ponny av grannen för sällskap om jag åkt iväg längre än över dagen.
grannen har 3 så det finns att ta av ;). eller så hade jag dumpat hästen hos andra grannen som har större stall så att det inte blir att familjen får stå med 2 hästar hemma på gården medans jag är iväg.

mina hästar är väldigt nära varandra och kan knappt gå till andra sidan gården utan att kvarvarande springer runt huset i vild galopp.. så lämnar inte ens en ensam i hagen då jag är iväg över dagen med andra.

lite irriterande då sällskapshästen enligt ägaren inte hade några problem med att vara ensam i hagen..

hade de varit vettigare så hade jag bara lämnat dem i hagen, de ser grannens hästar på håll och är folk hemma hela tiden.

Fast om de aldrig måste är det ju klart de inte fungerar. Alltså det att sällskapshästen inte hade problem vara ensam i hagen förr. När två nya träffas blir de oftast töntigt fästa vid varandra. Om man då inte ser till att de får finna sig i att vara ensamma och inse att jorden inte går under, då går det fort att "förstöra" så de anser att de omöööööjligen kan vara ensamma.

Fast om de aldrig måste är det ju klart de inte fungerar. Alltså det att sällskapshästen inte hade problem vara ensam i hagen förr. När två nya träffas blir de oftast töntigt fästa vid varandra. Om man då inte ser till att de får finna sig i att vara ensamma och inse att jorden inte går under, då går det fort att "förstöra" så de anser att de omöööööjligen kan vara ensamma.
jo självklart är det ju så, men är lite för ängslig av mig för att våga lämna sällskapshästen ute ensam då man åker iväg 5h för tävling och det inte är ngn hemma som kan hålla koll.
bästa hade nog varit om någon kunde släppa ut henne då man åkt iväg (så att det inte blir att hon ser hur hon blir övergiven ;)). men har ingen som är tillräckligt hästvan/ frisk i kroppen i familjen så att de kan hantera en ev uppstirad fåntratt om hon får en knäpp och spränger hagen...

Tack för synpunkter! Det lutar nog åt att hon får klara sig med människosällskap de två dygnen, om jag åker iväg. Vill nog inte blanda in andra hästar, och absolut inte köra iväg henne någon annanstans. När jag tänkt på saken, så är mina alternativ att åka eller inte åka.

På våra kurser (fre-sön eller endast en heldag) brukar en liten sällskapsponny få följa med. Så himla söt :love: O jättenöjd med att få komma ut på kul grejer.

Tack för synpunkter! Det lutar nog åt att hon får klara sig med människosällskap de två dygnen, om jag åker iväg. Vill nog inte blanda in andra hästar, och absolut inte köra iväg henne någon annanstans. När jag tänkt på saken, så är mina alternativ att åka eller inte åka.

Jag hade åkt. Det går ju faktiskt att åka hem om det visar sig att hemmahästen är väldigt olycklig.

• Gilla
Reactions: lva

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
A
Hästhantering Jag skulle vilja få många snabba svar här :) Vi har köpt två hästar till vår gård och båda skulle komma hem i helgen. Den ena skulle vi...
2
Svar
38
· Visningar
5 238
Senast: Korven
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 333
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.