Utan höanalys ingen "vettig" foderstat?

Sv: Utan höanalys ingen "vettig" foderstat?

Min bestämda uppfattning är att om en analys ska vara till hjälp bör den tas vid varje enskild vall och så ska man märka balarna ordentligt så man vet vilka värden varje bal innehåller.
Så, det hör inte till okunnighet. Man får läsa på och göra som man gör till oss människor. Se till att ge vettig mat över lag...

Här är en länk som är bra:cool:
Precis, varje enskild vall där man tagit höet ska analyseras och därefter hållas isär. Fick faktiskt förklaringen en gång, när jag gick på foderkurs för Christina Planck, även fått samma förklaring senare, att om man har skörd från olika vallar så skulle man ta en liten tutt från varje åker och skicka in ihop, tillsammans, för att då få ett ungefärligt värde. Jag tyckte då att det blev rätt meningslöst. Nej, det hör inte till okunnighet om man inte räknar, tvärtom, man är beredd att vara flexibel, mata lite extra, och använda ögat.

Ja, som rubriken säger: Går det att räkna ut en ungefärlig foderstat utan höanalys?

Klart det går att göra en ungefärlig foderstat, & det är ju det man gör annars oxå, alla hästar är olika, man måste ändå bedöma ras, hull, om den är lätt eller svårfödd, vad den går på för arbete, temperament osv osv, bara för att man har en analys betyder det inte att man sedan gör en foderstat som verkligen passar hästen.
Du måste ändå känna din häst för att kunna göra en passande foderstat.

Jag tror dom flesta verkar glömma bort att en analys INTE utesluter ögonen. De som gapar högst här och är stoltast över att de INTE analyserar verkar vara de som inte förstår kombinationen analys och ögon. Det ena utesluter INTE det andra.
Jag fattar INTE hur många gånger man måste skriva om och om och om igen om att: ANALYS inte bara är siffror och tabeller....

jag känner ingen stolthet över att jag inte analyserar mitt hö.

Nej, det hör inte till okunnighet om man inte räknar, tvärtom, man är beredd att vara flexibel, mata lite extra, och använda ögat.

Jag räknar till mitt föl. Tänker inte vänta tre år och konstatera att "hoppsan" det blev visst fel kvoter på mineralerna. Hästen håller kanske till högst promenadridning eller inte alls.
Kan tillägga att bara för att jag räknar så är jag inte blind. Flexibel, mata lite extra samt använda ögat gör JAG också.
// Linda

*knapplån*

Jag brukar alltid tidigt på våren ringa min hösilagebonde och säga vad för värden jag vill ha på mitt hösilage och hur mycket jag vill ha. När han sedan sår och skördar så har han i bakhuvudet vad jag vill ha.

Innan han plastar så tar han ett prov på just den åkern (är det en väldigt stor åker så kan det vara flera analyser från bara en äng) som det är slaget på.

Så när jag får mitt hösilage så får jag hela vintern från samma parti. Dvs allt är slaget samma dag, paketerat på samma dag och växer på samma åker/del av åker. Det är helt enkelt så homogent som möjligt.

Men det är klart att det kostar. Jag betalar 2:50 + moms/per kg torrsubstans (balar på 125 kg). Vet flera bönder som bara tar 1kr/kg men då är det inte analyserat och jag har inte heller möjlighet att få från samma parti.

Analysen är ju aldrig mer tillförlitlig än på det sättet som den är tagen på.

Mvh

Tora

Säger inte att det är fel att räkna, men det är inte alltid det heller stämmer, har, som jag skrivit förut sett ganska många exempel på folk som räknar för att kunna fodra så lite som möjligt av fodret för att spara pengar.

Fast jag har sparat hur mycket pengar som helst sedan jag började med analyser. Nu behöver jag inte köpa det där mirakelfodret för 300 kr säcken. Det är väl en av de största anledningar till att man räknar (borsett från att hästen skall få rätt "dos" av allting)? För att spara pengar helt enkelt.

Mvh

Tora

Den störsa anledningen borde väl vara att få rätt sammansättning? Vänl G

Jag räknar till mitt föl. Tänker inte vänta tre år och konstatera att "hoppsan" det blev visst fel kvoter på mineralerna. Hästen håller kanske till högst promenadridning eller inte alls.
Kan tillägga att bara för att jag räknar så är jag inte blind. Flexibel, mata lite extra samt använda ögat gör JAG också.
// Linda

Förra sommaren fick jag ta bort mitt då 8-åriga halvblodssto. De första 3 åren hade jag inget att säga till om när det gällde hennes foderstat. Det var uppfödaren som bestämde, oanalyserat grovfoder, blå miner, havre och korn - för "det ska alla unghästar äta". Jag vår DÅ helt okunnig om fodring av hästar. När stoet var 5 år började hennes sjukhistoria med återkommande kot- och hovledsinflammationer. När hon förra våren fick sin 6:e ledinflammation så var det uppenbart att hon inte höll för ridning och jag valde att ta bort henne.

Veterinären hade bara en sak att säga om anledningen till de återkommande ledinflammationerna "Dålig uppfödning" = alltså foderstaten de första 3 åren som är så OERHÖRT viktiga ur just mineralsynpunkt!

Något jag fått lära mig de hårda vägen :( :mad:

Så du gör helt rätt som räknat till ditt föl.

/Lizzie

Jag vet inte och tänker inte ta reda på det heller, jag ser hellre till att ge korrekt mineralbalans.

Hästen som bröt benet var 7 år.

Min bestämda uppfattning är att om en analys ska vara till hjälp bör den tas vid varje enskild vall och så ska man märka balarna ordentligt så man vet vilka värden varje bal innehåller. Då måste man också ha särskilt uppmärkta lagringsutrymmen...kostsamt, ja...Hur många får märkta balar? Hur vet man att de balarna man köper är överensstämmande med den analys man fått av säljaren? Då måste man ta analys själv...och öppnar man en silagebal för den saken skull är den slut innan analysen kommer...

Så, det hör inte till okunnighet. Man får läsa på och göra som man gör till oss människor. Se till att ge vettig mat över lag...

Här är en länk som är bra:cool:

:bow::bow::bow:

Den störsa anledningen borde väl vara att få rätt sammansättning? Vänl G

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag skriver att spara pengar är väl den största anledningen näst efter att hästen skall få "rätt dos" av allting.

Mvh

Tora

Man får läsa på och göra som man gör till oss människor. Se till att ge vettig mat över lag...

Så här skrev du. Om man inte gör en hönalys så vet du inte om du ger vettig mat. När man "fodrar" människor så kan man variera "fodret" så pass mycket att varje "foderslag" inte ger så stor effekt, men att helheten förhoppningsvis blir bra. Om man har ett dåligt grovfoder till hästen (som förhoppningsvis är större delen av dess mat) är det svårt att späda ut det dåliga fodrets effekt med kraftfoder. Speciellt om man inte vet vad man ska späda med.

Så ser jag det!

De bönder jag umgås med (och det är en del) tar i regel en analys för varje fält de har, eller i alla fall för varje område och skördetidpunkt. De som har mjölkkor vill inte chansa på att de ger sämre foder till högmjölkarna, det ger de till sinkor m fl.

Har man inte den möjligheten anser jag fortfarande att ett samlingsprov är bättre än inget alls, ett medelvärde är bättre än att inte veta alls. Sen är det bästa om man även kan blanda fodret under säsongen.

*kl*

så alltså om jag har förstått det rätt så kan man i stort sett enbart via "ögonfodra" se om man fyller hästens energibehov samt proteinbehov. Ca/P kvoten är något man inte kan "se" och inte heller övriga mineraler så som selen, kalk, Nacl osv. Har jag förstått rätt? Har jag glömt något?

Nix, det är ungefär så. Det du kanske missat är att höet kan ju variera enormt - så med en analys får du så att säga ett försprång och kan kompensera tokigheter i mj/ smb rp INNAN det syns på hästen. Eller spara sköna slantar på att komplettera rätt från start ;)

Ok, då blev det lite klarare...

Mina andra frågor som jag ställde tidigare i tråden har ingen riktigt svarat på, vore tacksam för hjälp :bow:

Om jag nu vill analysera vårat hö, hur ska jag då göra?
För öppna varje bal kan jag ju inte göra, och vilka åkrar balarna kommer från har inte jag någon aning om. Hur gör dom som analyserar hösilage, ensilage balar?
Höet på skullen är ju lättare att analyserna, men det är ju hösilaget hon kommer äta mest av i vinter.

Idealet är att man plockar gräsprover från åkern precis innan det pressas och plastas. Då plockar man från flera olika ställen på åkern.

Hur du ska göra för att analysera redan balat hösilage vet jag inte. Själv brukar jag ta en tuss ur varje bal (viktigt att "lyfta" upp det, så att alla blad följer med), lägga i en väl försluten plastpåse i frysen och när jag samlat ihop några sådana så lämnar jag alltihop för analys.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 082
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka